Koopmans Welvaren

Koopmans Welvaren Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Zestig jaar kleine scheepsbouw heeft plaatsgevonden op de scheepmakerij C. Vermeulen aan de Hollandsche IJssel in de gemeente Krimpen aan den IJssel tussen de jaren 1854 en 1914. In die jaren heeft Cornelis Vermeulen zijn scheepmakerij opgebouwd. Tenslotte gaf hij leiding aan negentien medewerkers.
In de Schuttevaer van zaterdag 7 februari 1914 stond het bericht dat C. Vermeulen, scheepsbouwmeester te Krimpen aan den IJssel, zijn werf met omliggende terreinen had verkocht aan een Haagse combinatie, die het doel had daar een grote werf te vestigen. Gerardus van Leeuwen, reder en koopman uit Scheveningen was de koper. De werf, dus de buitendijks gelegen terreinen met huis, hellingen en loodsen werd voor f 7650 verkocht. Daarna zijn er onder de naam NV Eerste Scheveningsche Rederij en Haringhandel voorheen G. van Leeuwen loggers gebouwd. Daarmee is aan een periode van zestig jaar kleine scheepsbouw onder de naam C. Vermeulen een einde gekomen.
Cornelis Vermeulen stierf op 28 maart 1916, 91 jaar oud.

De door Cornelis Vermeulen ondertekende koopacte van het Tjalkschip 'Op Hoop van Zegen' is aanwezig in het SSRP-archief.

Eigenschappen

Plaquette nummer:796 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1905 Ontwerper:
Werf:C. Vermeulen Werf plaats:Krimpen a/d IJssel
Motor: Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:Teakhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,41 m Breedte berghout:5,10 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:16,45 m
Oppervlakte grootzeil:100,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:100,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1905 – 1914 P. van den Doel, Nieuwe Tonge ( Op Hoop van Zegen)
1914 – 1924 M.C. van den Doel, Nieuwe Tonge ( Op Hoop van Zegen)
1924 – 1949 C. Huysen, Baarland ( Op Hoop van Zegen / vanaf 1931 Jozina Borssele)
1949 – 1962 A. van der Grijp, Sliedrecht ( Jozina Borssele)
1962 – 1971 M. Boogaart en B.C.A. van den Oever, Hardinxveld-Giessendam ( Vrouwe Elisabeth)
1971 – 1973 P. de Winter, Rotterdam ( Vrouwe Elisabeth)
1973 – 1982 H. Verwaal, Lage Zwaluwe ( Vrouwe Elisabeth)
1982 – onbekend Grutte Piet B.V., Warns ( Koopmans Welvaren)

Geschiedenis

1905

1976

6 december 1976

6 december 1976: 0796 Geschiedenis Tjalk 'Vrouwe Elisabeth'

2023

25 februari 2023

25 februari 2023: E-mail van Jim van den Oever, zoon oud eigenaar (1962)

Mijn vader heeft dit schip verbouwd in 1962 in Opperduit Lekkerkerk (een buurtschap aan de rivier de Lek tussen Lekkerkerk en Bergstoep) samen met zijn vriend Leen Post. Hij heeft eerst 20 ton kolen en gruis moeten verwijderen, waarna het schip is opgebouwd. Er is veel over dit schip te vertellen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht