Maria Lécina

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Het kan heel goed een Pôlle schouw zijn, maar Postma is al meer dan honderd jaar geleden door Wester overgenomen. De bouwer moet dan dus Wester zijn. Het is een heel opmerkelijk schip. Gezien de grootte waarschijnlijk oorspronkelijk met kajuit gebouwd. De kajuit heeft kenmerken van een Boeier kajuit, het roer is een boeier roer! De kielbalk (dus niet de scheg) is van lood. Waarschijnlijk is dit een uniek schip dat naar aanwijzing van de opdrachtgever gebouwd is.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 106 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Kajuitschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1942 | Ontwerper: | Wester |
---|---|---|---|
Werf: | E. Wester (voorheen Pôlle werf van W.H. Postma) | Werf plaats: | Grouw |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Faryman 8 pk |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,00 m | Breedte berghout: | 2,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 9,10 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1957 – 1967 | C.E.A.M. de Bruyn, Breda ( Maria Lécina) |
---|---|
1967 – 1972 | L.F. Manneke, Willemstad (NB) ( Maria Lécina) |
1972 – 1977 | J. den Boer, Naarden ( Maria Lécina) |
1977 – 1985 | Dhr. Freud, Amsterdam ( Maria Lécina) |
1985 – 2021 | G.J. Vermoolen, Koog a/d Zaan ( Maria Lécina) |
Geschiedenis
1990
1990
1990: Bekende eigenaren Kajuitschouw 'Maria Lécina' tot 1990

2005
juni 2005
juni 2005: Schouwrapport Criterium Commissie SSRP

2023
10 augustus 2023
10 augustus 2023: E-mail van Michael Freud
Dit schip is volgens mij tussen 1977 en 1985 van mijn vader geweest. Hij heeft het schip toen nauwelijks onderhouden vandaar de deplorabele toestand wellicht. Wel heeft hij bij Van Hoytema in Amsterdam stukken van het onderwater schip laten vervangen. Er stond indertijd een Stuart Turner met Dynastart in. Ik herken ook het leeuwtje op de roerklik. Mijn vader is in 1985 overleden en toen hebben we de boot verkocht