Monte Cristo

Monte Cristo Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1887 ging de zoon van Philippus Boot, Dirk, ertoe over om ook in ijzer te gaan bouwen en dat betekende een breuk met zijn vader, die gezworen had bij hout, want: "hout drijft en ijzer zinkt". In 1900 werkten er al veertig mensen op de werf van de ijzeren schepen, die met recht de naam "De Vooruitgang" droeg. Vader Philippus heeft de groei van het bedrijf nog meegemaakt, hij overleed in 1902. In 1908 was er zoveel werk dat de werf van P. Mijs aangekocht werd.

De ijzeren Langedijker tjalk 'Monte Cristo' is gebouwd in 1894 in opdracht van C. Wagemaker uit Barsingerhorn. Ze is onder de naam 'De Twee Gebroeders' te water gelaten. De tjalk heeft ook een tijdlang als beurtschip gevaren in de buurt van Schoonhoven.

Schildering op het luik van de roef en die hierbij aangehecht. Dit schilderij is gemaakt door de vrouw van de eigenaar voor Brouwer, mevrouw Peper. (foto Sjoerd Brouwer)
Schildering op het luik van de roef en die hierbij aangehecht. Dit schilderij is gemaakt door de vrouw van de eigenaar voor Brouwer, mevrouw Peper. (foto Sjoerd Brouwer)

Eigenschappen

Plaquette nummer:740 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1894 Ontwerper:D. Boot
Werf:D. Boot "De Vooruitgang" Werf plaats:Alphen a/d Rijn - Gouwsluis
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,20 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:12,20 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1894 – 1918 Cornelis Wagenmaker, Barsingerhorn/Wieringen ( De Twee Gebroeders )
1918 – onbekend J.M. Kamp ( Vertrouwen)
1937 – onbekend J.J.F. Coenders, Losser ( Us Nocht)
1956 – onbekend ( Anneke)
onbekend – 1962 Dhr. Peper, Hoorn ( Armaranth)
1962 – 1984 W.K. Brouwer, Groningen/Haren ( Monte Cristo)
1984 – 1997 Ir. H.C. Grund, Nieuwpoort ( Monte Cristo)
1997 – 2015 M. Tuinema en C.K. Hommes, Rhenoy ( Monte Cristo)

Geschiedenis

1900

1979

1979

1979: Inschrijving in Stamboek

1998

13 augustus 1998

13 augustus 1998: Geschiedenis Tjalk Monte Cristo door Cor van Schoorl (Stichting Langendijk Waterrijk)

2024

30 juli 2024

30 juli 2024: E-mail van Hak van der Sijp met aanvulling van Sjoerd Brouwer

Hak van der Sijp schrijft ons: 
In de jaren 70, bij de reünie in Lemmer, heeft het schip bij harde wind tijdens de wedstrijd een zware aanvaring gehad met een schip die dwars ingekomen is. Daarbij is het achterschip gedeformeerd en de bazaanmast overboord gegaan. Er waren gelukkig geen gewonden. Het schip is daarna gerestaureerd.

Sjoerd Brouwer, zoon van oud-eigenaar W.K. Brouwer vult aan:
ik was aan boord ten tijde van de aanvaring in 1970. Die vond plaats op het IJsselmeer voor Lemmer alwaar de wedstrijd tussen deelnemers aan de zomerreünie dat jaar gehouden werd. De Monte Cristo lag over bakboord terwijl een Lemsteraak over stuurboord (weet niet meer welke) moeite had met afvallen om een aanvaring te vermijden (grootschoot niet gevierd, schip was loefgierig……….). Dus met grote snelheid raakte de Lemsteraak de Monte Cristo ter hoogte van de kuip/achtersteven aan stuurboord. De boegspriet van de Lemsteraak “ontwortelde” de bezaansmast die afbrak en over de kuip viel. Toeschouwers op de wal hoorden de klap en zaken het afbreken van de mast. Aan boord van de Monte Cristo was inmiddels de motor gestart om de aanvaring te vermijden (die was anders midscheeps geweest). Door de klap werd de draaiende motor van zijn fundering gestoten met desastreuze gevolgen voor de koppeling, waardoor het schip niet meer op eigen kracht verder kon. Maar geen gewonden dankzij adequaat reageren van de bemanning. In de weken daarna is de schade op een werf in Lemmer volledig hersteld. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht