Nautilus

Nautilus Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

Jaap Bernhard, achterkleinzoon van N.A. Bernhard en kenner van het (familie)archief van de werf schrijft:
Er is in het Kromhout een prijsopgaaf (4500 gulden) van Bernhard en een complete specificatie voor de staalconstructie. De 'Nautilus' kreeg volgens het  “bestek ballast” 9195 kilo ballast. Na opdrachtgever Schutte was vanaf 1900 Mathenesse van Bernuth eigenaar. In 1950 bleek het jacht in Engeland terecht gekomen, eigenaar was Major T. Wells, scheepsnaam Bridge, Aglia (?). 
Ik kwam de 'Nautilus' één keer tegen in een artikel in "De Nederlandse Sport" van 1893, n.a.v. eerste deelname aan een evenement op Het IJ. De auteur vond het nogal een hoog en zwaar schip dat langzaam bewoog. In licht weer zal het jacht niet in zijn element zijn geweest ondanks het indrukwekkend hoge tuig.
Het was een zwaar en zeewaardig, luxe jacht, met sterke kimmen. Niet echt wat we ons nu bij een boeier voorstellen. En profil wel sierlijk, maar de spanten lijken wel die van een vrachtscheepje of een tonnenaak. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:9251 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1893 Ontwerper:H. Bernhard
Werf:Werf "Het Jacht", H. Bernhard Werf plaats:Amsterdam (Lijnbaansgracht)
Motor: Motor type:
Materiaal romp:IJzer/staal Materiaal kajuit:IJzer/staal
Materiaal zeil:
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,00 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1892 – 1900 G. Schutte Jr., Amsterdam ( Nautilus)
1900 – 1913 Johann Mathias van Bernuth, Antwerpen ( Nautilus)
1913 – onbekend J. Lenssens , Antwerpen ( Nautilus)
rond 1950 – onbekend Major T. R. Wells, Rochester (Kent, GB) ( Aglaia (ex Bridge))
1969 – 1974 T.H.C. Jansen, Nijmegen ( Willem van Oranje)
1974 – 1977 M. Destandau, Parijs ( Willem van Oranje)

Geschiedenis

1902

10 oktober 1902

10 oktober 1902: Brief Johann Mathias van Bernuth aan N. Bernhard

In 1900 was Mathenesse von Bernuth blijkbaar eigenaar van de Nautilus. Maar al snel wilde hij iets groters. In september 1902 vroeg hij offerte aan bij Bernhard, voor een jacht als de Nautilus dat "3 tot vier meter langer en 1 meter breder is". In een schutblad (december 1902) is sprake van een "prijsopgaaf en gegevens".

1908

1956

1956

1956: Halfmodel en tekeningen in het Scheepvaartmuseum Amsterdam

1956

1956: Waterkampioen, een reactie van de heer S.C. Dierdorp

Naar aanleiding van het artikel (over de Boeier 'Ludana') van de heer Spits in no. 961 wil ik niet nalaten om enkele aanvullende gegevens te verstrekken.
..... Van de heer H. Bernard, kleinzoon van de bouwer vernam ik, dat er nog een boeier van dezelfde werf in Engeland is en wel onder de naam Aglaia (ex Bridge). Dit schip is in 1892 geheel van ijzer gebouwd voor rekening van de heer G. Schutte Jr. te Amsterdam onder de naam 'Nautilus'. Het heeft in 1950 Amsterdam bezocht en was toen eigendom van Major T. R. Wells te Rochester (Kent), die bij die gelegenheid de heer Bernard opzocht om nadere gegevens te verkrijgen....
Zutphen, januari 1956. S.C. Dierdorp. 

2017

januari 2017

januari 2017: Reactie van Jaap Bernhard op de Boeieraak 'Willem van Oranje'

'Willem van Oranje' geregistreerd als Boeieraak in de Schepenlijst met nummer 9186.

Het bouwjaar, de werf en de lengte van de boeieraak 'Willem van Oranje' komen overeen met de 'Nautilus'. Maar een andere bron meldt dat de Nautilus in de 30er jaren naar Engeland ging, en dus niet naar Parijs. Maar die twee verhuizingen sluiten elkaar ook weer niet 100% uit. Ik vind het moeilijk om hierover bij zo weinig betrouwbare informatie iets zinnigs te trekken. In die tijd was er aan de Lijnbaansgracht een flinke productie. Er was een aantal hellingen en werden tegelijk ook o.a. vaartuigen voor het loodswezen gebouwd, meer dan we nu kennen. Dit kan zo'n beroepsschip zijn. Er is van de werf geen goede bouwlijst. Ik ken alleen een na 1900 opgemaakte lijst, volgens mij een inventaris ("schepenlijst") van jachtontwerpen, die niet zo veel zegt.

2018

31 januari 2018

31 januari 2018: E-mail van René Reijnen met onderwerp Boeier 'Willem van Oranje'

Over de boeier 'Willem van Oranje'. Nu volgens mij was deze van ijzer en geheel wit geschilderd. Verder was er geen opbouw maar alleen dek met zo ver ik weet, alleen een of meerdere koekkoeks. In de begin jaren zeventig stond ik er bij toen het schip vol gehangen met banden naar Parijs werd verkocht door de familie Jansen uit Nijmegen. Dit vertrek wat ik toen zag gebeuren, was bij de jachthaven de Batavier in Niftrik.

2020

2 september 2020

2 september 2020: Foto van de tewaterlating van een grote, zo te zien stalen boeier(-aak) bij de werf Het Jacht van NA Bernhard

Op 2 september 2020 reageert Jaap Bernhard

Kreeg zonet deze foto van de tewaterlating van een grote, zo te zien stalen boeier(-aak) bij de werf Het Jacht van NA Bernhard aan de Lijnbaansgracht in Amsterdam. Werf is herkenbaar aan o.a. de twee topgeveltjes op de achtergrond. Gezien de kleding schat ik de datum begin/ eerste kwart 20 eeuw. Dat woonhuis links staat op voormalig werfterrein. Dat zal er dus pas na de gloriejaren van de werf zijn gebouwd (na 1900?). De werf werd in 1931 gesloten. Ik weet iets van de boeiers van Bernhard, maar deze is voor mij nieuw. Het zou in theorie om de mysterieuze 15 meter lange 'Willem van Oranje' kunnen gaan. Die drijft blijkbaar misschien nog ergens rond. Maar dat is speculatief. Het bouwjaar in de Schepenlijst is ook 1893. Gezien de feestelijke oploop lijkt het me geen renovatie maar nieuwbouw.

2023

16 juli 2023

16 juli 2023: Email van Danny Hogervorst: De 'Nautilus' ligt te koop in Londen

Ik was een tijdje geleden aan het kijken wat er allemaal aan Hollands erfgoed te koop ligt in Engeland, uit nieuwsgierigheid. Ik had ooit wel eens de boeier Nautilus voorbij zien komen op de website van het stamboek. Toen ik het schip op de verkoop website zag moest ik er gelijk aan denken en met de patrijspoorten in het boeisel vrij snel te herkennen (registratie in de Schepenlijst 9251). Het schip ziet er nog redelijk origineel uit op de foto's. Misschien is het leuk om de foto's toe te voegen.

https://riverhomes.co.uk/property/cadogan-pier-chelsea-sw3/

pdf Brochure van de verkoper Riverhomes Cadogan Pier Chelsea, SW3

17 juli 2023

17 juli 2023: Bevestiging van Jaap Bernhard

Ik checkte Delpher op de 'Nautilus'. 
De stapelloop was in juni 1893 op scherpswerf Het Jacht van N.A. Bernhard aan de Lijnbaansgracht in Amsterdam. Er is een beschrijving van de blijde gebeurtenis in De Nederlandse Sport met veel lof voor het ontwerp en de werf.
Het verslag In De Nederlandse sport van 10 juni uit Delpher.

De tewaterlating moet rond 1 juni zijn geweest. In een voorafgaand artikel wordt de rol van Schutte als ontwerper genoemd.

De boot was toen blinkend wit geschilderd, dat klopt met de foto die nu (nog of weer?) in de boot hangt. Die foto kunnen we nu wel op scheepsnaam zetten. Opdrachtgever was G. Schutte jr, eerder eigenaar van een bekende snelle centerboard met dezelfde naam. Schutte maakte zelf de tekeningen voor de 'Nautilus'. Hij maakte ook het halfmodel dat in het Amsterdams scheepvaartmuseum hangt. De Nautilus verscheen in 1893 in Sneek, maar nam daar niet deel aan de wedstrijden. De boot viel daar op door zijn "sterke bouw en gerieflijke inrichting". Er was onder meer een marmeren schouw. Eerder was de boot te zien op het IJ in Amsterdam. In De Nederlandse Sport werd het toen weinig complimenteus een zwaar schip genoemd dat langzaam bewoog. Waarschijnlijk was het jacht meer in zijn element op ruimer water. Wezenlijk anders dus dan de kleinere houten boeiers. In wedstrijduitslagen kom ik de 'Nautilus' niet tegen hoewel er in het eerste jaar werd ingeschreven voor een wedstrijd op de Braassem. 
Al in 1894 werd de 'Nautilus' in overgeschilderd in een "donkere houtkleur" "waardoor de zeilen beter uitkwamen". Dat klopt met de foto onder zeil die ook in de boot hangt.
Mijn twijfel over de foto's is daarmee weggenomen.

 

'Willem van Oranje' is 'Nautilus'

Inmiddels dus opgehelderd: het jacht 'Willem van Oranje' van de tewaterlating is de 'Nautilus'. Nu te koop in hartje London, als woonschip maar nog in behoorlijk originele staat. De foto hangt in London in de salon. De boot was aanvankelijk wit, maar is een jaar later overgeschilderd naar donkerbruin.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht