NN

NN Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eigenschappen

Plaquette nummer:1714 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boatsje

Bouw

Bouwjaar:1940 Ontwerper:Wildschut
Werf:Gebr. Wildschut Werf plaats:Gaastmeer
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,60 m Breedte berghout:1,60 m
Diepgang:0,25 m Masthoogte water:5,00 m
Oppervlakte grootzeil:8,00 m2 Oppervlakte fok:2,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:10,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1972 Dhr. de Glint ( Boogschutter)
1972 – 2025 W.Th. Fokkema, Velp ( NN)
2025 – (Boatsje NN op dit moment helaas niet "actief" in het Stamboek) Wieger Wiegersma, Arnhem ( NN)

Geschiedenis

2025

24 februari 2025

24 februari 2025: Het verhaal van het boatsje van Willem Fokkema, eigenaar vanaf 1972 (ruim vijftig jaar geleden!)

Wij gaan ons boatsje op 24 februari overdragen aan Wieger Wiegersma. Wieger is een houtman die al enkele jaren als vrijwilliger meewerkt op het Markerwerfje in het Openluchtmuseum in Arnhem. Hij wil zich over dit erfgoed ontfermen en zal - mede geadviseerd door Maik Overbosch, de oppertimmerman van het Openluchtmuseum - aan de gang gaan. We zijn hier enorm blij mee. Het ligt al jaren bij ons zonder dat we er de aandacht aan kunnen geven die het verdient. Laat staan dat we er mee varen. Intussen behoeft het ook een grondige restauratie van het vlak. 

In 1972 heeft mijn moeder het voor mij gekocht nadat ik het tijdens een zeeverkennerskamp in Nieuwkoop werkeloos in een loods zag liggen. Daar ging nog wel behoorlijk wat tijd overheen omdat de toenmalige eigenaar (De Glint) het niet wilde verkopen omdat het van zijn dochter was. Zij werd gelukkig verliefd op iemand die van oude auto's hield en toen kon de koop worden gesloten. We hebben het naar Amstelveen gehaald en in onze garage helemaal opgeknapt. Groot was de teleurstelling toen het bij de tewaterlating in de Nieuwe Meer volkomen lek bleek. Onze handigheid met breeuwkatoen was blijkbaar onvoldoende. Toen na enkele weken de boot echt niet dichttrok zijn we naar Leimuiden gevaren, naar de 'oude' van Klink die de klus vakkundig voor ons klaarde.

In de tijd dat ik nog thuis in Amstelveen woonde lag het scheepje aan het Jollenpad bij Jachthaven Waterlust aan de Nieuwe Meer. Vandaaruit ben ik met een eveneens 14 jarige vriend in 1973 naar de Ronde en Platbodem reünie in Monnikendam gevaren. Het jaar daarop over de randmeren naar Friesland. Doordat het een echt werkbootje is met een vaste vloer ligt het stevig op het water en konden we met een harde westenwind het Ketelmeer oversteken.  Tijdens mijn studietijd is het bootje door mijn zus en haar gezin gebruikt en lag het in Wanneperveen. 's Winters meestal op de wal in Muiden. Later, wij ook met een gezin, toen wij in Haren woonden lag het bootje op het Paterswoldse meer waar onze kinderen er veel in hebben gezeild. Na de verhuizing naar Velp zeilden we op de Rhederlaag bij Giesbeek totdat de kinderen uit huis gingen en het bootje in de garage terecht kwam..... 

Wij hebben altijd enorm van dit unieke scheepje genoten en wij hopen dat Wieger en zijn nazaten ook weer een mooie tijd gaan beleven.

(03-03-2025) De overdracht was afgelopen vrijdag. Dat was een feestelijke gebeurtenis met daarbij de overdracht van het originele hoosvat, dat denk ik altijd bij het bootje is geweest. Uiteraard koffie en oranjekoek. Hierbij nog wat foto’s. Het stemt tot weemoed maar we zijn zoals ik al zei superblij met de nieuwe eigenaren.  

1974 bij de Morra
1974 bij de Morra
1982 Uit het water in Muiden voor transport naar Wons
1982 Uit het water in Muiden voor transport naar Wons
1982 Groot onderhoud bij van Klink in Wons
1982 Groot onderhoud bij van Klink in Wons
In de weerribben
In de weerribben
Paterswoldsemeer 1997
Paterswoldsemeer 1997
Paterswoldsemeer 1997
Paterswoldsemeer 1997
Paterswoldsemeer 1997
Paterswoldsemeer 1997
Boatsje staat jarenlang in de garage
Boatsje staat jarenlang in de garage
Vertrek op vrijdag 28 februari
Vertrek op vrijdag 28 februari
vrijdag 28 februari
vrijdag 28 februari
vrijdag 28 februari
vrijdag 28 februari
Boatsje wordt overgedragen met koffie, oranjekoek en het originele hoosvat met inscriptie 'J.IJ.-55'
Boatsje wordt overgedragen met koffie, oranjekoek en het originele hoosvat met inscriptie 'J.IJ.-55'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht