Rispinge

Sinds 1898 is de werf eigendom van de familie Brandsma die ondanks de algemene overgang naar de ijzer en staalbouw vasthield aan de bouw en reparatie van houten bedrijfsvaartuigen. In de jaren twintig van de vorige eeuw werd het accent langzaam verlegd van beroepsvaartuig naar pleziervaartuig. Dit waren over het algemeen kleine zeilschouwtjes, sloepen en kajuitzeiljachtjes maar daarnaast ook zo af en toe een motorbootje. Ook diverse traditionele Nederlandse ronde en platbodemjachten zoals het Friese Jacht, de Staverse jol en de Vollenhovense bol liepen op de Brandsma werf van stapel.
Het Friese jacht 'Rispinge' is in 1974 te water gelaten. Opdrachtgever was J.D. Schuilenga uit Surhuisterveen.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1672 | Zeil nummer: | RD121 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Fries jacht |
Bouw
Bouwjaar: | 1974 | Ontwerper: | B. Brandsma |
---|---|---|---|
Werf: | Jachtwerf Brandsma | Werf plaats: | Rohel |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 5,10 m | Breedte berghout: | 2,26 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,27 m | Masthoogte water: | 8,05 m |
Oppervlakte grootzeil: | 14,50 m2 | Oppervlakte fok: | 5,50 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 20,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1974 – 1974 | D.J. Schuilenga, Surhuisterveen ( Vrouwe Jacomijntje) |
---|---|
1974 – 1978 | ( Toffel) |
1978 – 1993 | J.P. Mostert, Amsterdam ( Rispinge) |
1993 – 2005 | J.G.N. Klazinga, Oudega (Sm) ( Rispinge) |
2005 – 2014 | M. Noë, Harlingen ( Rispinge) |
2025 – Nu (laatst bekend) | J.C.J. Wagenaar, Garrelsweer ( Rispinge) |
Geschiedenis
1918
1918
1918: Lijnenplan van een Fries jacht, in 1918 ontworpen door Murk Brandsma, Franeker

1992
1992
1992: De 'Rispinge' in het boek "Het Friese jacht" van Dr. Ir. J. Vermeer
Kort na de voltooiing van de bouw van dit jacht stierf de opdrachtgever. Het werd toen naar Duitsland verkocht, waar het de naam "Toffel" kreeg. In 1978 kocht de heer J.P. Mostert te Amsterdam de "Toffel" en veranderde de naam in "Rispinge".

Technische gegevens
Hoofdafmetingen
- Lengte over de stevens 5,10 m
- Grootste breedte over de berghouten 2,26 m
- Holte op het grootspant 0,82 m
- Zeiloppervlak: Grootzeil + fok 20,0 m2
Bijzonderheden
- geen kielbalk
- rond grootspant
- vlaktilling 0
- kielgang + 7 huidgangen
- laag voordek van losse delen,
- bedelbalk
- snijwerk op bedel- en hennebalk (met de naam) en op kluisborden
- roer met leeuwtje

Opmerkingen
Afmetingen, bouwwijze en vorm zijn praktisch identiek aan die van het oudere zusterschip "Mearke". De kop is iets hoger en wat fraaier van vorm. De achtersteven staat iets steiler. Zoals bij de "Mearke" reeds opgemerkt, wijken beide jachten in zoverre af van het ontwerp uit 1918, dat de kop minder hoog is en de holte geringer, terwijl de boeisels minder schuin staan.
2007
2007
2007: De 'Rispinge' wordt gerestaureerd op de werf van Brandsma in Rohel










2016
november 2016
november 2016: De 'Rispinge' wordt weer klaar gemaakt voor een nieuw vaarseizoen door Jasper Visser op de werf van Brandsma in Rohel



2025
2025
2025: Foto's van het Fries jacht 'Rispinge'

