Robbe

Robbe Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Jachtontwerper ir. Martijn van Schaik, heeft met zijn ontwerp van een 10,50 m zeeschouw, het beeld dat men had van de zeileigenschappen van zeeschouwen totaal op zijn kop gezet. Door zich te verdiepen in de mogelijkheden van het ontwerp, leek het hem zinvol de verdeling van de waterverplaatsing over de lengte van het schip aan te passen aan moderne inzichten, zodat de weerstand aanzienlijk minder werd en niet significant hoger dan die van een rond schip. Dat schreef hij in SdZ 2005.6 waarin uitgebreid aandacht is besteed aan de eerste zeeschouw die De Deining Platbodems bouwde. 

De zeeschouw 'Robbe' is gebouwd in 2006. Opdrachtgever was de huidige eigenaar P.J. Spijkerman uit Amsterdam.
Bij eerste uitgifte van de meetbrief werd het zeilnummer ZC372. Tegenwoordig wordt onder een andere romptrim (en dus lengte waterlijn) gevaren, met als gevolg dat het schip sinds dat moment als B schip beoordeeld is. Op grond daarvan is het zeilnummer aangepast naar ZB5.

In de Spiegel der Zeilvaart van april 2009 schrijft PieterJan Spijkerman, de opdrachtgever voor de bouw, het volgende: Toen ik in 2004 opdracht gaf voor het bouwen van een nieuwe zeeschouw bij De Deining in Heerenveen, was het idee om daar wedstrijden mee te zeilen in het geheel niet aan de orde. Al naar gelang het werk vorderde en ik tijdens de bouw ook contact kreeg met de ontwerper van het schip, Martijn van Schaik, begon het bij me te dagen dat er een potentieel snel schip opgeleverd zou worden. Al voor de oplevering medio 2006 heb ik dan ook besloten om met ons schip wedstrijd te gaan zeilen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2048 Zeil nummer: ZB5
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:2006 Ontwerper:M. van Schaik
Werf:De Deining Werf plaats:Heerenveen
Motor:Inbouw Motor type:Lister Petter
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,50 m Breedte berghout:3,85 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:13,80 m
Oppervlakte grootzeil:34,10 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:25,90 m2 Oppervlakte kluiver:12,50 m2
Oppervlakte totaal:86,50 m2 Oppervlakte overig:14,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2006 – 2025 P.J.C.M. Spijkerman, Langres (Fr) ( Robbe)

Geschiedenis

2009

april 2009

april 2009: De Robbe in de Spiegel der Zeilvaart in april 2009

Als voorbereiding ben ik lid geworden van de klassenorganisatie voor B en C platbodems en daar heb ik goede contacten en achtergrond opgedaan om in 2007 met wedstrijden te beginnen. Direct na de oplevering van Robbe heb ik haar laten meten en is een meetbrief afgegeven. Ik ben snel gaan adverteren in verschillende media om een wedstrijdbemanning te formeren. Op deze advertenties heb ik in totaal vijftien reacties gekregen. Uit deze groep van vijftien heb ik nu een vaste wedstrijdbemanning met ook een aantal goede invallers beschikbaar.

In 2006 hebben we wat geoefend en in 2007 zijn we serieus gaan varen. Ik herinner me de eerste wedstrijd als de dag van gisteren. Dat was de Lemmer Ahoy, veel wind en lastige omstandigheden aan de lage wal. We hadden grote moeite 'Robbe' aan het lopen te krijgen, we hadden te veel helling en na iedere overstag manoeuvre lagen we soms een minuut of meer te dansen alvorens we weer wat vooruit gingen. Dat hadden we toch wel wat anders gedacht.

Gedurende 2007 ging het langzaam beter. Maar pas in een wedstrijd aan het eind van het seizoen begonnen we ook andere schepen in onze klasse voorbij te lopen. Daarbij moet je weten dat we volgens onze meetbrief bijna alle schepen in onze klasse achter ons moeten laten. Ik kan je niet vertellen wat een kick het gaf om voor het eerst een concurrent voor te blijven. Tijdens alle wedstrijden werden we met aandacht gevolgd door collega zeilers en natuurlijk voorzien van goede raad. Wij, als ex scherpe jachten zeilers, konden nog heel veel leren.

pdf SdZ 2009 april nr03 - Wedstrijdzeilen met een nieuwe Deining Zeeschouw

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht