Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jachtbouwer J. Blok, die op verschillende plaatsen in Nederland jachten heeft gebouwd, heeft zich rond 1970 in Bovenkarspel gevestigd. Tegen Broekerhaven aan en met het IJsselmeerwater bijna vlak voor de deur, heeft hij veel schouwen van 7-10,50 meter gebouwd.
De 'Zeeschouw 'Santa Maria' is in 1968 gebouwd. Opdrachtgever was G.K.A. van der Laan uit Hilversum. Ze is in 1973 uitgebreid onder handen genomen door Scheepswerf Tromp in Loosdrecht. De zeeschouw is onderhand al meer dan 50 jaar in de familie.
Permanente dispensatie voor de dooskiel.
De kiel is strijdig met de aanvullende Criteria voor Zeeschouwen. Het gaat daarbij om de bepaling, dat de kielbalk nergens breder mag zijn dan 2,5% van de lengte op de waterlijn. In 1998 is in de Criteria bepaald, dat Zeeschouwen met een verbrede dooskiel blijven en worden ingeschreven, mits te water gelaten vòòr 1 januari 1996.
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip