Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jachtwerf van Rijnsoever in Deil heeft Lemsteraken in diverse lengtes gebouwd naar ontwerp van Hoek Design in Edam. in eerste instantie waren dit een 10,05 m naar ontwerp van De Boer en later de de 11,50 m van o.a. Hoek Design. Later werd het gat tussen deze twee lengtes opgevuld met een ontwerp van Hoek met een lengte van 10.75 m. De zeiltekening van een 11.50 meter aak van André Hoek, laat een duidelijk hogere, meer op wedstrijden toegespitste tuigage zien. Dat grotere zeiloppervlak is een gevolg van wat men noemt het optimaliseren van platbodems. In het geval van dit schip bestaat dat niet uit het domweg tekenen van een hogere mast, maar ook uit het aanpassen van de scheepsromp, die een flinke breedte heeft gekregen en een vollere, meer boeierachtige grootspantvorm.
De Lemsteraak 'Seeburgh' is gebouwd in 1996. Opdrachtgever was E.D.G.M. van Opstal uit Schijf. De aak werd te water gelaten met de naam ''Seeburgh'.
De Lemsteraak ‘Seeburch’ (VB klasse 234) onder zeil bij Terschelling, 31 mei 2024. Op enigszins beschut getijdenwater met veel ondiepten zoals de Waddenzee zijn dergelijke aken in hun element. (Foto: Dirk Huizinga)H)