Souverän

Souverän Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De tjalk 'Souverän' is in 1898 gebouwd op de werf van Wolthuis in Kiel Windeweer. Opdrachtgever was J. Oosterhuis uit Houwerzijl, die haar bij de tweaterlating de naam 'De Twee Gezusters' heeft gegeven.

'De Twee Gezusters' van eigenaar J. Oosterhuis uit Houwerzijl
'De Twee Gezusters' van eigenaar J. Oosterhuis uit Houwerzijl

Scheepswerf Wolthuis (Kiel Windeweer / Sappemeer)

De familie Wolthuis was vier generaties lang actief in de scheepsbouw, te beginnen met Albert Wolthuis die het vak van scheepstimmerman leerde op de werf van Derk Melkes van Diepen. In 1880 nam Albert de werf van Van Diepen in Kleinemeer over. Hier werden houten tjalken gebouwd van zo’n vijftig ton. In 1904 kocht Albert in Kielwindeweer bij de sluis de werf van Boerma. Hier zette hij zijn onderneming voort met zijn beide zonen Harm en Menso. Een andere zoon Lucas had inmiddels een scheepswerf in Veendam. Gaandeweg kreeg de werf in Kielwindeweer de naam Gebr. H. en M. Wolthuis. In 1921 namen de beide broers de werf in Sappemeer (stadsplaats 15) over. Jacobus Franciscus Smit was daar al in 1916 vertrokken en in de tussentijd waren er fietsbanden, conserven en instrumenten gemaakt. Na het vertrek in 1926 van Harm, die verderop oostwaarts in Sappemeer schepen bleef bouwen, liet Menso een nieuwe bedrijfswoning neerzetten en legde hij in 1930 een elektrische dwarshelling van ruim dertig meter aan. Op de werf werden tot 1935 vele bolschepen, tjalken, motorschepen, lichters en sleepboten gebouwd. De economische crisis en het feit, dat een besteld, en afgebouwd, schip niet werd afgenomen en op het daarop ingeruilde schip nog een hypotheek rustte, leidde in 1935 tot een faillissement. Broer Lucas en zijn zoon Albert kregen de werf in handen en richtten zich onder de naam Fa. L. Wolthuis & Zoon op reparatie, onderhoud en verlenging van schepen. De jaren vijftig vormden een bloeitijd dankzij de bouw van tientallen casco’s voor reddingsboten, maar toen in 1978 met Roelf Jan Andries Wolthuis de vierde generatie aantrad was de toestand door de omlegging van het Winschoterdiep weinig rooskleurig. Schepen konden de werf niet meer op eigen kracht bereiken en Wolthuis moest ze vanuit Zuidbroek met een tractor letterlijk door de modder naar zijn dwarshelling slepen. In 1984 was hij genoodzaakt het bedrijf te sluiten. De werf aan het Borgercompagniesterdiep is bewaard gebleven en is nu een museumwerf.
(bron https://fabriekofiel.com/sappemeer/)

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1368 Zeil nummer: TA118 / T118
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1898 Ontwerper:
Werf:Wolthuis Werf plaats:Kiel-Windeweer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,49 m Breedte berghout:3,99 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:15,40 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1898 – onbekend J. Oosterhuis, Houwerzijl ( De Twee Gezusters)
onbekend – onbekend ( Fiducia)
1984 – 1997 K.H. Ivo, Amstelveen ( Hendrikje)
2006 – onbekend J. van Laaten, Ihlow ( Souverän)

Geschiedenis

1903

25 augustus 1903

25 augustus 1903: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Hendrikje - Meetnummer: AN2301

Alle metingen van binnenvaartschepen, uitgevoerd tussen 1899 en 1989 door scheepsmeters van 24 districten, zijn opgetekend in 110 boeken, de liggers van de Scheepsmetingsdienst. Deze liggers zijn in 2008 in bruikleen gegeven aan het Maritiem Museum Rotterdam. Tussen 2009 en 2014 hebben 50 vrijwilligers, gecoördineerd door George Snijder, de circa 124.500 scheepsmetingen overgetikt vanuit deze liggers. Jan Sepp heeft een database voor die digitale gegevens gebouwd, die met daarin de bovenstaande ligger van 'De Twee Gezusters', die tegenwoordig 'Souverän' heet.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht