Sterke Jerke

Sterke Jerke Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1923 is dit schip in opdracht van Klaas Tabes Visser uit De Wilp (gemeente Marum) gemeten en geregistreerd onder nummer (S 1229 N). We mogen aannemen dat zijn vrouw Riekelina Pijpstra de centen leverde om het in 1922 door Jan Oebeles van der Werf op Buitenstvallaat te laten bouwen. Want zij was in 1916 als 37-jarige weduwe van Albert Ybema getrouwd met de 31 jarige arbeider Klaas Visser. Het schip werd naar haar 'Rikalina' genoemd. Die naam had ze van haar vader Riekele Pijpstra. Haar zoon Ytse ('IJtse') Alberts Ybema ('IJbema') verwierf het schip in 1937. Het werd toen in Vierverlaten gemeten.

Als derde eigenaar staat genoteerd H. Th. Janssen te Amsterdam, die het eigendomsrecht op 2 april 1953 verwierf. Hij bouwde het schip om naar een tweemast tjalk en veranderde de naam in 'Christoffel II'. Floor Kersten uit Enkhuizen was eigenaar van 1974 tot 1975, waarna Pallieter BV uit dezelfde plaats het schip kocht het her-inrichtte met slaaphutten en sanitair voor passagiers. Vervolgens werden Henk Koop uit Steendam en daarna Heiko Koop uit Lemmer eigenaar.
Pieter en Margot Kooi konden dit schip in 2017 in Lemmer kopen en het werd helemaal leeggehaald. Een jaar later is het resultaat van vele dagen klussen goed te zien. In plaats van een charterschip ligt er nu een wedstrijdschip aan de kade van Eernewoude. Het schip vaart vanaf 2018 als 'Sterke Jerke' in de IFKS.

Christoffel ll in de periode dat H.Th. Janssen uit Amsterdam eigenaar was. Zoon Winfried Janssen aan het roer (foto kleinzoon Yuri Janssen)
Christoffel ll in de periode dat H.Th. Janssen uit Amsterdam eigenaar was. Zoon Winfried Janssen aan het roer (foto kleinzoon Yuri Janssen)
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:443 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1923 Ontwerper:Jan Oebeles van der Werff
Werf:Jan Oebeles van der Werff Werf plaats:Buitenstvallaat
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:20,12 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1923 – 1927 Klaas T. Visser, De Wilp ( Rikalina)
1927 – 1953 IJ.A. IJbema, De Wilp ( Rikalina)
1956 – 1961 Eelke IJbema ( Sterke Jerke)
1961 – 1974 H.Th. Janssen, Amsterdam ( Christoffel II)
1974 – 1975 F. Kersten, Enkhuizen ( Christoffel ll)
1975 – onbekend Pallieter BV, Enkhuizen ( Christoffel II)
onbekend – 2015 Henk Koop, Steendam ( Christoffel ll)
2015 – 2017 H(eiko) H. Koop, Lemmer ( Christoffel ll)
2017 – onbekend P. en M. Kooi, Lemmer ( Sterke Jerke)

Geschiedenis

1923

30 mei 1923

30 mei 1923: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Rikalina - Meetnummer: S1229N

1937

30 november 1937

30 november 1937: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Rikalina - Meetnummer: G4698N

1953

2 april 1953

2 april 1953: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Rikalina

De genoemde Y. Ykema moet Y. Ybema zijn.

Diverse eigenaren in de Liggers van de Scheepsmetingdienst
Diverse eigenaren in de Liggers van de Scheepsmetingdienst

1970

1970

1970: 'Sterke Jerke' vaart als charterschip

Ton van der Knijff schrijft in juli 2023:
In de jaren 1970-1972 voer de 'Christoffel II' ook al als charterschip voor (toen nog zeilschool) Vooruit in IJlst. Het was toen nog eigendom van fam Janssen.

1980

1980

1980: De Christoffel II op het Zuidlaardermeer

De boot was in de jaren '80 eigendom van Henk Koop (de bekende aannemer). Hij was de buurman van Jaap Bosch, ooit mede oprichter van Zeilschool Zuidlaardermeer bij de Bloemert. Later was hij er alleen eigenaar van. Omdat er regelmatig op de 'Christoffel' gevaren moest worden, zorgde Jaap voor onderhoud en schippers. Daardoor is de 'Christoffel' en behoorlijke tijd gebruikt bij de zeilschool in het hoogseizoen. Daar werd ze gebruikt om te varen met ouders op zaterdag en zondag en ook wel met de kinderen. Verder was het slaapplaats voor instructeurs.

Aan de Lage der Aa in Groningen op weg terug naar het Zuidlaardermeer.
Aan de Lage der Aa in Groningen op weg terug naar het Zuidlaardermeer.

2018

2018

2018: Skûtsjekrant: 'Sterke Jerke' (ex-'Christoffel II) grote onbekende bij de IFKS

2023

juli 2023

juli 2023: Spiegel der Zeilvaart nummer 6 - 'Sterke Jerke' van charterscheepje tot kampioensskûtsje

Al een komeet werkte het team van de Sterke Jerke zich omhoog d or de verschillende klassen van de IFKS. Vorig jaar kwam schipper Pieter-Jillis Tjoelker voor het eerst uit in de A-klasse, om meteen kampioen te worden. Om dat te bereiken moest eerst een oud charterscheepje omgebouwd worden tot wedstrijdskûtsje.
 Deze zomer start op 19 augustus weer het IFKS, het Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen 2023, een hectische week vol wedstrijden op zes ver­schillende locaties.  Favoriet is de Sterke ferke, het witte skûtsje uit Eernewoude. Gebouwd in r9 2 3 door Jan Oebe-les van der Werff in Drachten is dit een zogeheten Buitenstvallaatster skûtsje. De werf bevond zich buiten de sluis (het 'verlaat') van Drachten. Het schip meet 19,98 meter bij 4,05 meter, een breed schip naar skûtsjebegrippen. Pieter-Jilles Tjoelker is de jonge schipper van de Sterke Jerke, maar niet de eigenaar. Dat zijn Pieter en Margot Kooi, respectievelijk groot-schootman en zwaardenvrouw in het team van Pieter-Jilles.
Op zoek
Het verhaal van de Sterke Jerke begint in 2017 in de feesttent, na wedstrijden op het Sloter-meer. Pieter-Jilles zeilt dan al meerdere jaren op de Engelina Smeltekop, een kleiner skûtsje dat uitkomt in de klasse A-klein. Het team zou eigenlijk wel door willen groeien naar het grotere werk, de A-klasse. 'Pieter Kooi zei toen dat hij, als het goed ging met z'n bedrijf, wel een groot skûtsje zou willen kopen', vertelt Pieter Jillis. '"Dan wil ik wel sturen!," zei ik. Een jaar later hebben we eens serieus gezeten en toen zijn we op zoek gegaan. Dat was nog niet makkelijk. Ik wilde een breed schip. Een kant en klaar skûtsje was er echter niet op de markt. We kregen een tip voor een Buitenstvallaatster, maar de tipgever was vergeten waar dat skûtsje lag.' Op Google maps speurt het team heel Friesland af. Tot ze succes denken te hebben in Lemmer. 'Een maat die in het complot zat ging kijken. Maar hij lag er niet meer. Als bewijs maakte hij een foto van de lege ligplaats. Er kwam iemand vragen wat hij daar deed. Na een kort praatje bleek het schip er in de loods te liggen.' Sterke Jerke draagt dan nog de naam Christoffel II, is ingericht als charterschip en heeft twee masten aan dek staan. Het team moet eerst uitzoeken of de Christoffel II überhaupt wel een skûtsje is. Vanwege de grote breedte zou het ook een tjalk(je) kunnen zijn. Maar de IFKS geeft groen licht. Het schip ligt al jaren stil en is te koop. Het zeilteam van de Engelina Smeltekop staat te popelen om met de nieuwe aanwinst te gaan zeilen, maar eerst moet er worden gewerkt, al was het maar om van een tweemaster een éénmaster te maken.

pdf SdZ 2023 nr06 juli-augustus - 'Sterke Jerke' van charterscheepje tot kampioensskûtsje

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht