Sytje

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.
Naast eigen aken bouwde Van Rijnsoever ook aken naar de tekening van andere ontwerpers, zoals van André Hoek Design. Deze 11.50 meter aak van André Hoek heeft een duidelijk hogere, meer op wedstrijden toegespitste tuigage. Dat grotere zeiloppervlak is een gevolg van wat men noemt het optimaliseren van platbodems. In het geval van dit schip bestaat dat niet uit het domweg tekenen van een hogere mast, maar ook uit het aanpassen van de scheepsromp, die een flinke breedte heeft gekregen en een vollere, meer boeierachtige grootspantvorm. Van Rijnsoever bouwde een dergelijke aak voor Dietmar Brand uit Oldenburg in Duitsland.
Deze Lemsteraak heeft een Meetbrief gekregen van de KNWV met zeilnummer VB190.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9455 | Zeil nummer: | VB190 |
---|---|---|---|
Categorie: | Z | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1991 | Ontwerper: | Hoek Design |
---|---|---|---|
Werf: | Van Rijnsoever bv | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,45 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1991 – (Eigenaar - Lemsteraak 'Sytje' niet "actief" in het Stamboek) | Dietmar Brand ( Sytje) |
---|
Geschiedenis
1994
maart 1994
maart 1994: De 'Sytje' in het boek "10 Platbodemjachten" van Jan Kooijman
Jan Kooijman schrijft:
Ik heb het al meer gezegd: wie permanent op zee wil varen, kieze een slank en diepstekend scherp jacht, dat zich zo soepel mogelijk in de golven beweegt. Een platbodem met zijn volle vormen is daarvoor niet ideaal. De keuze van dr. Brand, die met zijn gezin tijdens vakanties lange tochten naar de Engelse en Franse kusten pleegt te maken, is niettemin verklaarbaar. Gezien zijn woonplaats is zijn voornaamste vaargebied immers toch het kustwater van Noord-Duitsland en Noord-Nederland met de bijbehorende wadden en de aangrenzende wateren van Oostzee en IJsselmeer.
Zeilervaringen met de 11.50 meter aak 'Sytje' (door dr. Brand)
Dadelijk na de tewaterlating nam de Sytje deel aan de Deltaweek, waar het schip vijf keer eerste werd in de V.B.-klasse. Aansluitend daaraan voeren mijn vrouw en ik, samen met onze dochter, het schip over zee naar Duitsland. Voorbij Texel wakkerde de wind aan tot zuidwest 7. Het was een pracht om met ruime wind de hoge golven af te stormen met hoge topsnelheden. Het volle grootspant en zijn grote snelheidsbereik maken hem uitermate geschikt voor het zeilen op zee, met weinig rollen en stampen. Al zijn de zeilen van groter oppervlak en moeilijker te bergen, en al hebben wij een sterke en zeer rustige dieselmotor, toch varen wij veel minder op de motor dan vroeger: het zeilt gewoon zo lekker.
Het wedstrijdtuig met zijn vele trim-mogelijkheden heeft reeds tot een gevulde prijzenkast geleid. Het schip loopt met een snelheid en een hoogte aan de wind zoals ik nog niet eerder in een platbodem heb mee-gemaakt; en dan wordt het ook nog derde in een wedstrijd met scherpe jachten. Een bij-zondere ervaring!
Het schip heeft behalve de nodige navigatieinstrumenten ook communicatieapparatuur aan boord, waardoor de schipper in staat is het in voorkomende gevallen ook als `buitenkantoor' te gebruiken. De grote binnenruimte is nodig als de kinderen, eventueel met vriendjes, allemaal meegaan. Er zijn dan ook vijf vaste kooien en vier sofakooien. Wij beschouwen het als een schip voor ons leven, dat we ook nog zullen varen als de kinderen niet meer mee-gaan. De uitrusting is daaraan aangepast door die zo handig mogelijk te maken met behulp van lieren, een stuurautomaat en dergelijke voorzieningen. Om langdurig en aangenaam aan boord te verblijven is er: 220 volt, warm water, een douche, een fornuis met oven enzovoorts. We hopen dan straks op latere leeftijd heel Europa te bereizen, van noord naar zuid en van west naar oost.


2019
2019
2019: Wilhelmshafen Regatta

2022
27 juni 2022
27 juni 2022: De 'Sytje' voor Spiekeroog
