't Hoen
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De heer A.F.E. Hanson was de opdrachtgever tot ontwerp en bouw van 't Hoen. Jacob Kroon in Amsterdam is de ontwerper en bouwer geweest. Dhr. D.A. Kanngiesser kocht het schip in 1950 van de heer Hanson. De familie Kloek, familie van dhr. Hanson, kocht het schip in 1975. ''t Hoen' is dus sinds 1975 weer terug in de familie Hanson.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 121 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Grundel |
Bouw
| Bouwjaar: | 1927 | Ontwerper: | Jacob Kroon |
|---|---|---|---|
| Werf: | Jacob Kroon | Werf plaats: | Amsterdam |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | Nanni 260H, 11 kw |
| Materiaal romp: | Teakhout | Materiaal kajuit: | Teakhout |
| Materiaal zeil: | Katoen | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 7,50 m | Breedte berghout: | 2,60 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,55 m | Masthoogte water: | 9,50 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 16,00 m2 | Oppervlakte fok: | 8,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 11,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 40,00 m2 | Oppervlakte overig: | 5,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1927 – 1957 | A.F.E. Hanson ( 't Hoen) |
|---|---|
| 1957 – 1975 | D.A. Kanngiesser ( 't Hoen) |
| 1975 – 2025 | J.J. Kloek, Loosdrecht ( 't Hoen) |
| 2025 – (Eigenaar - Grundel 't Hoen niet "actief" in het Stamboek) | R. Gonzales, (SP) ( 't Hoen) |
Geschiedenis
1930
1930
1930: ’t Hoen wint een 2e prijs in de categorie Grundels, Schouwen en Pluten
1948
1948
1948: Grootouders van mevr. Kloek aan het roer
2021
februari 2021
februari 2021: Spiegel der Zeilvaart nummer 1 - Wie gaat de teakhouten grundel ''t Hoen' verzorgen?
Grootvader Hanson liet in 1927 een teakhouten grundel van 7,50 m bouwen. Hij beleefde er veel plezier aan en pas 30 jaar later verkocht hij het jachtje weer. Achttien jaar later konden Joost en Meik Kloek de grundel na veel zoekwerk kopen en daarmee kwam het schip weer terug in de familie.
De zoons zijn al heel lang uitgevlogen en hebben inmiddels zelf, grotere jachten. Joris zeilt met een forse visserman schokker en Matthijs heeft een grote Engelse kotter waarmee hij verder weg kan. Met het klimmen van de jaren word je toch voorzichtiger en je bent niet meer zo soepel als vroeger, vertelt Joost. Daarom zoeken Joost en Meik enthousiastelingen die 't Hoen van hen willen overnemen. Het zal zeker met een snik en pijn in het hart gaan, maar het wordt nu echt te zwaar voor ze. Teakhout gaat veel langer mee dan een mensenleven, zo merk ik zelf aan mijn teakhouten zeilboot uit 1926! Wie tegenwoordig zo'n teakhouten grundel zou willen laten bouwen zou heel duur uitkomen, maar met zo'n klassiek bezit krijg je alle waardering van de medewatersporters die je onderweg tegenkomt.
SdZ 2021 nr01 februari - Wie gaat de teakhouten grundel ''t Hoen' verzorgen