't Ros Beiaert

't  Ros Beiaert

De zeeschouw '’t Ros Beiaert' werd in 1938 gebouwd op de werf van van Goor in Monnickendam en werd gebruikt in de staand want visserij. Het visserij nummer was eerst LE159, na 1943 werd dat de LE5. Na nog 3 keer te zijn doorverkocht, kwam de boot in 1988 in Doesburg terecht.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:172 Zeil nummer: ZC193
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1938 Ontwerper:
Werf:W. van Goor Werf plaats:Monnickendam
Motor: Motor type:Vetus - 33pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,43 m Breedte berghout:3,30 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:11,30 m
Oppervlakte grootzeil:24,60 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:17,80 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:42,40 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5132 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend ( LE159)
1943 – 1956 Dhr. Visser, Lemmer ( LE5)
1956 – 1969 J.G.P. Westdorp, Amsterdam ( 't Ros Beiaert)
1969 – 1970 Dhr. Abbas, Zoutkamp ( 't Ros Beiaert)
1970 – 1980 Dhr. Letsch, Haren Gn ( 't Ros Beiaert)
1984 – 1988 R.C. Hofmeijer , Zutphen ( 't Ros Beiaert)
1988 – Nu (laatst bekend) H.P. Hermans, Doesburg ( 't Ros Beiaert)

Geschiedenis

1943

1956

1956

1956: Foto's Zeeschouw LE5

2021

2021

2021: Foto's Zeeschouw 't Ros Beiaert

8 augustus 2021

8 augustus 2021: Overzicht van de tot nu toe bekende geschiedenis van de zeeschouw ''t Ros Beiaert'

  • In 1943 werd de boot gekocht door de heer Visser en ging verder onder LE5
  • In 1956 werd de boot gekocht door de heer Westdorp uit Amsterdam. Hij kwam begin jaren 90 bij ons aan boord om nog eens te kijken en had een verslag voor ons gemaakt. Stuur ik mee.
  • In 1969 werd de boot verkocht aan de heer Abbas uit Zoutkamp die hem een jaar later doorverkocht aan de heer Letsch uit Haren die er tot 1980 mee gevaren heeft.
  • In 1980 werd hij weer verkocht. Niet bekend aan wie.
  • In 1984 werd de boot verkocht aan de heer Hofmeier in Zutphen. Hij heeft de boot al enigszins op geknapt, maar ik begreep dat hij de klus toch wat groot vond.

In 1988 kocht de familie Hermans de boot, met een verrot roer, een verrotte giek, een mast waar nieuwe stukken in moesten een motor die los op de steunen stond, maar wel gezellig en authentiek.

Sinds 1988 o.a.:

  • Nieuwe motor, een Vetus M 4.15 mitsubishi 33 pk. Oude motor was een Volvo Penta MD3b 36 pk van begin jaren 70.
  • Nieuw roer gemaakt van Bankirai.
  • Nieuwe giek gemaakt van Origon Pine.
  • Nieuwe mast van Noord grenen laten maken.
  • Vooronder voor een deel opnieuw ingetimmerd.
  • Bedrading kajuit vervangen.
  • Nieuw plafond in de kajuit en in het vooronder.
  • Onder de gangboorden isolatie en schroten aangebracht. (Daar keek je nog op het ijzer.)
  • Nieuwe klampen.
  • Nieuwe strijkklampen.
  • Raamrubbers vervangen door openslaande messing patrijspoorten.
  • Nieuwe deksels bakskisten.
  • Nieuwe helmstok
  • Nieuwe loopplank
  • Nieuw schuifluik

Wij varen er voornamelijk mee in Friesland. ’s Winters gaan we meestal weer naar Doesburg, waar we onderhoud plegen bij WSV De Oude IJssel.

pdf Overzicht geschiedenis 't Ros Beiaert - H.P. Hermans

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht