't Ros Beiaert

De zeeschouw '’t Ros Beiaert' werd in 1938 gebouwd op de werf van van Goor in Monnickendam en werd gebruikt in de staand want visserij. Het visserij nummer was eerst LE159, na 1943 werd dat de LE5. Na nog 3 keer te zijn doorverkocht, kwam de boot in 1988 in Doesburg terecht.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 172 | Zeil nummer: | ZC193 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Zeeschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1938 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | W. van Goor | Werf plaats: | Monnickendam |
Motor: | Motor type: | Vetus - 33pk | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Knikspant | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,43 m | Breedte berghout: | 3,30 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 11,30 m |
Oppervlakte grootzeil: | 24,60 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 17,80 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 42,40 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5132 | Registratie datum: | 17-03-2022 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend | ( LE159) |
---|---|
1943 – 1956 | Dhr. Visser, Lemmer ( LE5) |
1956 – 1969 | J.G.P. Westdorp, Amsterdam ( 't Ros Beiaert) |
1969 – 1970 | Dhr. Abbas, Zoutkamp ( 't Ros Beiaert) |
1970 – 1980 | Dhr. Letsch, Haren Gn ( 't Ros Beiaert) |
1984 – 1988 | R.C. Hofmeijer , Zutphen ( 't Ros Beiaert) |
1988 – Nu (laatst bekend) | H.P. Hermans, Doesburg ( 't Ros Beiaert) |
Geschiedenis
1943
28 april 1943
28 april 1943: LE5 Inschrijving Visserijregister: wijziging eigenaar


Zuiderzeecollectie onderdeel visserijregister
1956
1956
1956: Foto's Zeeschouw LE5




2021
2021
2021: Foto's Zeeschouw 't Ros Beiaert



8 augustus 2021
8 augustus 2021: Overzicht van de tot nu toe bekende geschiedenis van de zeeschouw ''t Ros Beiaert'
- In 1943 werd de boot gekocht door de heer Visser en ging verder onder LE5
- In 1956 werd de boot gekocht door de heer Westdorp uit Amsterdam. Hij kwam begin jaren 90 bij ons aan boord om nog eens te kijken en had een verslag voor ons gemaakt. Stuur ik mee.
- In 1969 werd de boot verkocht aan de heer Abbas uit Zoutkamp die hem een jaar later doorverkocht aan de heer Letsch uit Haren die er tot 1980 mee gevaren heeft.
- In 1980 werd hij weer verkocht. Niet bekend aan wie.
- In 1984 werd de boot verkocht aan de heer Hofmeier in Zutphen. Hij heeft de boot al enigszins op geknapt, maar ik begreep dat hij de klus toch wat groot vond.
In 1988 kocht de familie Hermans de boot, met een verrot roer, een verrotte giek, een mast waar nieuwe stukken in moesten een motor die los op de steunen stond, maar wel gezellig en authentiek.
Sinds 1988 o.a.:
- Nieuwe motor, een Vetus M 4.15 mitsubishi 33 pk. Oude motor was een Volvo Penta MD3b 36 pk van begin jaren 70.
- Nieuw roer gemaakt van Bankirai.
- Nieuwe giek gemaakt van Origon Pine.
- Nieuwe mast van Noord grenen laten maken.
- Vooronder voor een deel opnieuw ingetimmerd.
- Bedrading kajuit vervangen.
- Nieuw plafond in de kajuit en in het vooronder.
- Onder de gangboorden isolatie en schroten aangebracht. (Daar keek je nog op het ijzer.)
- Nieuwe klampen.
- Nieuwe strijkklampen.
- Raamrubbers vervangen door openslaande messing patrijspoorten.
- Nieuwe deksels bakskisten.
- Nieuwe helmstok
- Nieuwe loopplank
- Nieuw schuifluik
Wij varen er voornamelijk mee in Friesland. ’s Winters gaan we meestal weer naar Doesburg, waar we onderhoud plegen bij WSV De Oude IJssel.