Twee Gebroeders
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Het Skûtsje 'Twee Gebroeders' is in 1901 in Leeuwarden gebouwd. De werf is niet bekend maar het zou de werf met de naam Werf op de Schildkampen kunnen zijn geweest. In de oorlog is de werf met werfboeken verbrand en het is dus niet meer te achterhalen. Rond 1950 is het Skûtsje verbouwd tot woonschip. Op 8 juni 1980 werd het schip aangekocht door Jan Niestern te Mijdrecht die het schip na een restauratie in 1982 weer in de vaart bracht. Het schip kreeg weer de oorspronkelijke naam 'Twee Gebroeders'. Zeer veel aandacht werd besteed aan het weer in oorspronkelijke staat terugbrengen van het schip. Uiterlijk lijkt het schip sprekend op het model in het Fries Scheepvaart Museum van het Friese Skûtsje 'Vier Gebroeders' gebouwd door Iege Blom.
2021: Het schip vaart in Duitsland, Oostzee Wolgast, Usedom als charterschip
Auf unserem liebevoll hergerichteten Segler wird Geschichte lebendig. Mit dem geringen Tiefgang des Schiffes erreichen wir Gebiete und Orte, die nur wenige Segler in dem Fahrgebiet der Insel Usedom erreichen. Das Schiff ist originalgetreu aufgebaut und bietet ein einmaliges Erlebnis für eine unvergessliche Segeltour.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1789 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Skûtsje |
Bouw
| Bouwjaar: | 1901 | Ontwerper: | |
|---|---|---|---|
| Werf: | Werf plaats: | Leeuwarden | |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 15,20 m | Breedte berghout: | 3,40 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,55 m | Masthoogte water: | 14,20 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 45,70 m2 | Oppervlakte fok: | 26,30 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 72,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1901 – 1918 | H. Slof, Joure ( Twee Gebroeders) |
|---|---|
| 1918 – 1930 | ( Drie Gezusters) |
| 1937 – 1950 | Gerrit van der Wal, Harlingen ( Drie Gebroeders) |
| 1950 – onbekend | Dochter Ali van oud-schipper van der Wal ( Ali) |
| 1979 – 1980 | Nutte Teakstra en Cynthia Thuyns, Boskoop ( Desiree) |
| 1980 – 1984 | Jan Niestern, Mijdrecht ( Twee Gebroeders) |
| 1984 – 2000 | F.G. Koch, Sint Jansklooster ( Twee Gebroeders) |
| 2000 – onbekend | E.A. Maasdam, Akkrum ( Twee Gebroeders) |
| onbekend – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) | Detlef en Jane Bothe, Neppermin (D) ( Twee Gebroeders ) |
Geschiedenis
1982
28 mei 1982
28 mei 1982: Geschiedenis van het Skûtsje 'Twee Gebroeders'
Gegevens tot 1950 gebaseerd op een gesprek met de heer Alberts van de Scheepsmetingsdienst te Groningen.
Bouw
Gebouwd in 1901 in Leeuwarden. De werf is niet bekend maar het zou de werf met de naam Werf op de Schildkampen kunnen zijn geweest. In de oorlog is de werf met werfboeken verbrand en het is dus niet meer te achterhalen.
1ste meting
Datum/bureau: 29 september 1904 te Sneek Metingsmerk: S606N
Naam: Twee Gebroeders
Eigenaar: H. Slof te Joure
Inventaris: 2 fokken, 3 vaarbomen, kachel, tafel, 4 stoelen, 1 zeil, watervat.
Overdracht aan A. Ferdinand(s) te Leeuwarden op 24 april 1914.
2de meting
Datum/bureau: 31 juli 1918 te Leeuwarden Metingsmerk: S606N
Naam: Drie Gezusters (roefschip)
Inventaris: 2 ankers, 2 zeilen, kookkachel, watervat, 4 kruiwagens
Opmerkingen: Meting werd uitgevoerd wegens verwijdering "wegering uit romp'. Volgens meetbrief van 1979 werd deze 2de meting verricht in 1908 en was de naam Drie Gebroeders(?). Kan het zijn dat ten onrechte het oude metingsmerk wordt vermeld? Hoogte den 19 cm.
3de meting
Datum/bureau: Metingsmerk: Naam:
Eigenaar: Inventaris: Opmerkingen:
4de meting 16juli 1930 te Leeuwarden Metingsmerk: L1937N
Drie Gebroeders
Gerrit van der Wal (1937 - 1950) te Harlingen
3 ankers, 1 tros, 2 meertouwen, 2 dekkleden, loopplank
Hoogte den 30 cm, Laadvermogen 30 ton. Na jaren varen nog enige jaren als woonschip te Harlingen gelegen. De opbouw van het woonschip was op de den gebouwd.
4de meting
Datum/bureau: 13 mei 1950 te Amsterdam
Metingsmerk: A 14150 N te Amsterdam
Naam: Ali (woonschip)
Opmerkingen: Onder het dek werd de snijbrander doorgehaald en het schip werd geheel als woonark opgebouwd
5de meting
Datum/bureau: 18 september 1979 te Rotterdam
Metingsmerk: RN63, brandmerk van teboekstelling: 262 B UTR 1950
Naam: Desiree (woonschip)
Eigenaars: Nutte Teakstra en Cynthia Thuyns te Boskoop
Indeling: hal, toilet, keuken, slaapkamer, woonkamer en douche
Restauratie
Op 8 juni 1980 werd het schip aangekocht door Jan Niestern te Mijdrecht die het schip na een restauratie in 1982 weer in de vaart bracht. Het schip kreeg weer de oorspronkelijke naam Twee Gebroeders. Zeer veel aandacht werd besteed aan het weer in oorspronkelijke staat terugbrengen van het schip. Uiterlijk lijkt het schip sprekend op het model in het Fries Scheepvaart Museum van het Friese Skûtsje Vier Gebroeders gebouwd door Iege Blom. Voor de blokken werden antieke blokken gebruikt of werden nieuwe buitenbeslag blokken gemaakt. Van binnen werd weer een originele roef ingebouwd met schouw, bedstee, kastjes en houtsnijwerk. Het vooronder werd weer in ere hersteld en de deuren naar het ruim werden geklonken. De den werd teruggebracht tot de oorspronkelijke hoogte en werd voorzien van oude scheepsluiken. In het ruim werd een Perkins 4.108 scheepsdiesel (38kW) geïnstalleerd.
Twee Gebroeders onder zeil
Op 10 augustus 1984 werd de Twee Gebroeders aangekocht door F.G. Koch en M. Koch-Uljee te Sint Jansklooster. Het schip werd voorzien van zeilen van halfom doek. In Sint Jansklooster is 't Veentje, een oud turfhaventie, de thuishaven. Het vaargebied is Friesland, Overijssel, IJsselmeer, Nederlandse en Duitse Waddenzee en de Oostzee.
Op 24 augustus 1984 werd de teboekstelling bij het Kadaster van de Openbare Registers in de Provincie Noord Holland te Amsterdam aangepast. Type en inrichting werden als volgt vermeld: Friese Tjalk, dek en roef van staal, vooronder met twee kooien, roef met hout betimmerd, 2 persoons kooi in achteronder, houten luikenkap, vrachtruim met houten buikdenning, mastkoker, zwaarden, mast, giek en gaffel.
Nadien zijn in het ruim zonder de den te verhogen aangebracht 6 kooien, een keukentje, watertank, wc en gasbun. Op zes plaatsen zijn kleine perspex ramen weggewerkt in het vlak van de luiken.
2020
30 april 2020
30 april 2020: Verhaal van Claudi Verhoeven
Mijn tante Ali heeft samen met haar man ome Geert op dit scheepje gewoond in de jaren-50 liggend in de Prinsengracht ter hoogte van de Noordermarkt te Amsterdam. Vanaf de Westerstraat keek je er zo op (op de hoek had je daar een fietswinkel). Ik woonde bij mijn grootouders in die tijd. Zij waren Groningse schippers, die in de crisistijd van de jaren-30 in Amsterdam terecht waren gekomen. Ze woonden in de staatsliedenbuurt (vlakbij de Jordaan). Ik ging zondagsmiddags met mijn opa op bezoek bij zijn dochter tante Ali (die had allemaal goudvissen en salamanders in verschillende aqariums) en op de terugweg nam mijn 0pa dan een afzakkertje bij café Randeraad op de Westerstraat. Ik kreeg ik altijd een colaatje en moest ik dan een liedje van Sjonnie Jordaan zingen (Ik was een enorme fan van hem en ook van Elvis Presley).
Toen mijn tante Ali in verwachting was, kregen ze een woninkje in de Dapperbuurt (overigens was mijn ome Geert de man van mijn tante Ali sleepboot kapitein). Dat zal zich allemaal in het begin van de jaren-50 hebben afgespeeld. Het scheepje is toen verkocht en heeft daar nog jaren en jaren gelegen, wel tot het einde van de jaren-60.
Later zijn ze naar Groningen verhuisd.
Zelf heb ik ook diverse scheepjes gehad en ook gevaren (toen ik nog een jongetje was). Dat was op de 'Mercurius' een Duits vrachtschip (ik sprak toen nog Gronings dat lijkt heel erg op het Duits en uiteraard het onvervalste Sjonnie Jordaans). Daar begon ik als matroos OG maar kwam in de kombuis terecht omdat de kok bij zwaar weer altijd zeeziek werd en ik nooit zeeziek was zodat er toch nog wat te eten was (ik mocht nog wel een half uurtje sturen per dag dat was het mooiste wat er was). Toen het zusterschip de 'Nautilus' in 1962 in een zware storm met man en muis verging boven Terschelling, mocht k niet meer varen van mijn moeder. Heb later nog eens een stuurmansdiploma beperkte kleine handelsvaart gehaald en nog als inval kapitein op verschillend Coastertjes gevaren.