Uit Nood Gedreven
Niet actief
Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.
Het schip werd gebouwd op de werf "Teekens" in Bodegraven (Zuid-Holland in 1896). Aanvankelijk vaarde het schip onder de naam "Eben Haëzer"¨(geregistreerd in 's Graevenhage op 14/02/1901). Ze vervoerde de meest uiteenlopende vrachten zoals stenen, zand, bloembollen, mest.........
Toen de tweede Wereldoorlog uitbrak, maakte het schip geschiedenis. Het voer met vluchtelingen de Noordzee over. Dit was een hachelijke onderneming, want de zee lag bezaaid met mijnen en overal lag de vijand op de loer. Vele dergelijke ondernemingen mislukten, maar de 'Eben Haëzer' slaagde erin Engeland te bereiken. Alle schepen die deze oversteek waagden kregen van de toenmalige Nederlandse koningin Wilhelmina (in ballingschap) een officiële erkenning. In 1942 kreeg de Tjalk een medaille in de vorm van een naamsverandering, namelijk "Uit Nood Gedreven". In de meetbrieven van 1945 wordt het schip in Rotterdam onder deze nieuwe naam geregistreerd.
Rond 1960 kreeg het schip een nieuwe bestemming. Het vrachtruim werd omgebouwd tot leefruimte.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 9192 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | Z | Tekening nummer: | |
| Type: | Tjalk |
Bouw
| Bouwjaar: | 1896 | Ontwerper: | |
|---|---|---|---|
| Werf: | Teekens | Werf plaats: | Bodegraven |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 14,84 m | Breedte berghout: | 3,66 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1896 – onbekend | Wed. J. ten Haken, Wilnis ( Eben Haëzer) |
|---|---|
| Rond 1942 – onbekend | W. Groeneweg, Rotterdam ( Uit Nood Gedreven) |
| Rond 1945 – onbekend | J. van Limborgh, Lekkerkerk ( Uit Nood Gedreven) |
| 1970 – 1973 | Frans Eisenloeffel, Enkhuizen/Amstelveen/Amsterdam/Spakenburg ( Kraak) |
| 1973 – 1981 | F. de Vos, Amsterdam ( Uit Nood Gedreven) |
| 1981 – onbekend | J.R. Grondel, Utrecht ( Uit Nood Gedreven) |
| onbekend – onbekend | Philippe Vandenbroucke ( Uit Nood Gedreven) |
Geschiedenis
1901
14 februari 1901
14 februari 1901: Details over het schip Eben Haëzer - Meetnummer: H129N
1942
1 oktober 1942
1 oktober 1942: Details over het schip Uit Nood Gedreven - Meetnummer: A11721N
1945
9 januari 1945
9 januari 1945: Details over het schip Uit Nood Gedreven - Meetnummer: R14782N
1986
18 december 1986
18 december 1986: Details over het schip Uit Nood Gedreven - Meetnummer: AN3095