Van der Heijden

Tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog verschenen op de tekentafels spoedig nieuwe ontwerpen van zeiljachten en boten. Veel bestaande schepen waren in slechte staat van onderhoud of waren verloren gegaan. Het Watersportverbond stond in deze tijd voor de keuze van een nieuwe en moderne jeugdboot. De zeeverkenners daarentegen kozen in 1949 voor een traditionele eenheidsboot: de Friese schouw.
Het idee voor een eenheidsboot voor de zeeverkenners kwam van schipper A.G. Duijff van de Haagsche Waterscouts (H.W.S.), welke behoorde tot de toenmalige Nederlandse Padvinders Vereniging (N.P.V.).
Advies over de keuze van de nieuwe eenheidsboot won de schipper van de H.W.S. verder in bij onder andere de voorzitter van de K.N.Z.&R.V., Ernst Crone, en de secretaris hiervan, Jan Loeff. Het Hoofdkwartier ging overstag.
Een van de twee “assisten-hoofdcommissarissen” (AHKC-en) van de N.P.V. voor de zeeverkenners, schipper Stoffer, werd met de uitvoering belast. Hij vond de werf van Nicolaas de Vries in Sneek bereid tien schouwen te maken voor een zeer schappelijke prijs. Voor meer boten was geen geld. De eerste vijf exemplaren werden begin 1949 door hem besteld. “De 6 meter schouw herleeft” berichtte het “Sneeker Nieuwsblad” op 24 juni 1949. In de krant werd de aanstaande levering van de boten aangekondigd. Het nieuwsblad prees de keuze voor de schouw door de zeeverkenners.
Vele jaren later
In 2021 zijn er van de tien oorspronkelijke houten Lelieschouwen nog een paar boten in de vaart. De schouw met zeilnummer 5, eigendom van één van de Wassenaarse zeeverkennersgroepen, is in de zeventiger jaren gesloopt. De overgebleven houten schouwen zijn bij de betreffende groepen het pronkstuk van hun bezit. Meestal worden de boten niet meer gebruikt door de jongere waterscouts, maar door de loodsen en de leiding. Zij besteden dan vele uren werk aan het onderhoud van de schouw, waarbij ze onder andere de naden zelf breeuwen.
De 'Van der Heijden' is nummer 6 van de nog bestaande Lelieschouwen, gebouwd op de werf van Nicolaas de Vries in Sneek.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2328 | Zeil nummer: | 6 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Lelieschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1949 | Ontwerper: | A. G. Duijff |
---|---|---|---|
Werf: | Nicolaas de Vries | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Iroko | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,00 m | Breedte berghout: | 1,80 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,35 m | Masthoogte water: | 7,10 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5144 | Registratie datum: | 17-03-2022 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1949 – Nu (laatst bekend) | Zeeverkennersgroep De Spaarnegeuzen, Heemstede ( Van der Heijden) |
---|
Geschiedenis
2020
2020
2020: Foto's van de lelieschouw 'Van der Heijden'





2021
19 februari 2021
19 februari 2021: Aanvullende informatie over de houten Lelieschouwen
Op dit moment zijn er bij ons weten nog 3 originele houten Lelieschouwen in de vaart.
De nummer 8 bij de Livingstone groep, de nummer 2 bij de Pocahontas groep en de nummer 6 bij ons. De nummer 3 is bij de Paula Geerts groep in 1991 uit de vaart genomen en verdwenen/gesloopt. De Spaarnegeuzen hebben jaren geleden nog een tweede houten Lelieschouw gekocht, die verrot en verbouwd was. Deze heeft lang buiten gelegen en is uiteindelijk verloren gegaan. Zij hebben een tijd onderzoek gedaan naar het zeilnummer van deze schouw en wij zijn er vrij zeker van dat dit de nummer 1 of de nummer 7 was.
Verder hebben we nooit iets vernomen van andere houten Lelieschouwen, die nog ergens liggen of in de vaart zijn. Daarom gaan wij er van uit dat er op dit moment nog maar 3 over zijn. De nummers 2, de 6 en de 8.