VD17 Goede Hoop

VD17 Goede Hoop Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. 
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

De VD17 is in 1919 gebouwd op werf van Klaas Kater in Monnickendam en heeft een afmeting van 14,6 x 5,1 meter. De kwak was van 1919 tot 1952 in gebruik voor de visserij door C. Bont. Daarna werd de kwak verkocht voor de recreatie als kajuitjacht. Van 1989 tot 1993 was de VD17 eigendom van visserman Jan Kengen uit Ossedrecht. Vervolgens werd de kwak overgenomen door Fred Ros, die het schip in de jaren 90 totaal restaureerde bij scheepswerf Nieuwboer in Spakenburg. Van 1993 tot 2005 was de VD17 in gebruik voor de recreatieve vaart. In 2005 werd het schip verscheept naar Bonaire waar het dienst deed als chartervaartuig. 

In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
93. Kwak 'Goede Hoop', 15,40m, eikenhout, Kater, Monnickendam 1915, eig. A.J. de Jong, Dordrecht, ’64-‘82.

In 1910 was de visserij in Volendam op haar hoogtepunt, met circa 250 botters in de vaart. Het was toen de grootste vissershaven van de Zuiderzee. Opvallend zijn de 'hoge nummers' van de schepen: o.a. VD369, VD372, VD284. Dit kwam doordat er altijd werd 'doorgenummerd'. In 1911 is dit aangepast, en kregen veel schepen een nieuw, lager nummer. Zo werd de VD372 'onze' VD172, bouwjaar 1904.

Op onderstaande foto staan zo'n 60 (!) kwakken die voor de haven liggen te wachten totdat ze naar binnen kunnen. Het is een hele toestand, met veel volk op het havendijkje. Waarschijnlijk kan de vloot de haven niet in vanwege de ijsgang.
Het is een foto van Jan Siewers die gedigitaliseerd beschikbaar is in het Waterlands Archief

Een winters tafereel aan de Volendammer haven in 1910
Een winters tafereel aan de Volendammer haven in 1910

Vereniging Behoud de Volendammer Botters te Volendam

De VD17 is momenteel onderdeel van het kwakkenvlootje van Vereniging Behoud de Volendammer Botters te Volendam. In 2010 werd het schip aangekocht door de Stichting VD17 en teruggehaald naar Volendam waarna een grondige restauratie opnieuw nodig bleek. Vanaf 2014 tot en met 2016 zijn de voorsteven, de achtersteven en de kielbalk volledig vervangen.

De Vereniging Behoud de Volendammer Botters restaureert, beheert, behoudt en exploiteert van de Volendammer kwakken VD241, VD 84, VD17 en VD172. Met elk schip wordt gezeild vanuit de thuishaven Volendam. De schepen zijn voor een zeiltocht te huur voor gezelschappen. 

De 'Botternuuws' van december 2025 is er: de Nieuwsbrief van Vereniging Behoud de Volendammer Botters is er! Zie http://bit.ly/4b2mVG3.

Tegenwoordig
Tegenwoordig
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:9077 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1919 Ontwerper:Kater
Werf:Klaas Kater Werf plaats:Monnickendam
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,60 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:342 Registratie datum:01-01-2025
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1919 – 1952 C. Bont (opdrachtgever) ( VD17)
1964 – 1982 A.J. de Jong, Dordrecht ( VD17 Goede Hoop )
1982 – 1989 G. Schouwenaar, Zuidlaarderveen ( VD17 Goede Hoop )
1989 – 1993 Jan Kengen, Ossedrecht ( VD17 (in de visserij))
1993 – 2009 Fred Ros, Berkhout / Bonaire ( VD17)
2009 – 2012 Stichting VD17, Volendam ( VD17)
2012 – (Eigenaar - Kwak VD17 Goede Hoop niet "actief" in het Stamboek) Vereniging Behoud de Volendammer Botters, Volendam ( VD17 Goede Hoop)

Geschiedenis

2005

2005

2005: Tussen 2005 en 2008 op Bonaire

2012

2012

2012: Website FONV

2019

2 november 2019

2 november 2019: Reactie van Jasper Enklaar

Na het overlijden van mijn ouders heb ik een olieverfschilderij aan de muur hangen van de botter VD17, gemaakt volgens de ondertekening door ‘E. Manet ‘54’ - waarschijnlijk dus in 1954. Ik weet niets over de voorgeschiedenis van dit schilderij, ook niet hoe het ooit bij mijn ouders is beland.

2020

4 juni 2020

4 juni 2020: Reactie van Janine Beekes

In de tijd dat 'De Goede Hoop' eigendom was van familie de Jong uit Dordrecht, 1964-1982, heb ik vele vakanties op de botter mogen meezeilen met de hele familie de Jong. Zij hadden 4 kinderen, wij 3 kinderen. Met ouders waren we met z'n tienen aan boord, wekenlang, vaak vanaf Monnickendam via Blokzijl naar Friesland. Mooie herinneringen, nog meegedaan aan het Admiraalzeilen. Als het regende lekte de Goede Hoop als een mandje, en lagen we 's nachts te slapen onder plastic en mochten absoluut niet zeuren van oom Auke.
Ik ga snel De Goede Hoop bekijken in Volendam, klopt het dat de kajuit er af is? Die was heel knus, kombuis, grote eettafel met banken, waar je ook op kon slapen. Dan links en rechts 2 ruimtes met allebei 2 kooien, wc, voorin de punt 6 kooien ( links en rechts 2 stapelbedden ).

2025

31 oktober 2025

31 oktober 2025: Foto van Schilderij van VD17, gestuurd door Peter Hendrikse

Een afbeelding van de botter VD17, vroeger bij mijn grootouders aan de muur, tegenwoordig bij mij.
Een afbeelding van de botter VD17, vroeger bij mijn grootouders aan de muur, tegenwoordig bij mij.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht