VN35 Zeester

VN35 Zeester Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In navolging van de Vollenhovense werf Kroese ging ook de werf van Snoek in Blokzijl de bol bouwen. Bij deze schepen, die zwaar van model waren, liep het boeisel normaal in de steven als bij een botter, terwijl naast de beer ook beretanden aangebracht werden. Zoveel hoofden zoveel zinnen is buiten kijf van toepassing op de bouw van de vissersschepen in ons land, en het is dus niet te verwonderen dat, toen naast Snoek uit Blokzijl, ook Huisman van Ronduite, Wanneperveen, bollen ging bouwen, er wederom een soort bol ontstond met enkele voor die werf karakteristieke kenmerken.

Vlak voor 1940 is het bun in de 'VN35 Zeester' verwijderd en is er een kajuit op geplaatst. Gedurend de bezetting is het schip in Amsterdam geweest. Na de oorlog zijn er diverse restauraties uitgevoerd: 1946 door Rompa in Breda, 1952 door van Dooren in Dordrecht en in 1977 door Bültjer in Ditzum (Dld).

Eigenschappen

Plaquette nummer:509 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1918 Ontwerper:H. Snoek
Werf:H. Snoek Werf plaats:Blokzijl
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,95 m Breedte berghout:3,35 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:11,04 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:25,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:65,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend L.J. de Meeker ( VN35 Zeester)
1967 – onbekend P. van Stek, Dordrecht ( VN35 Zeester)
onbekend – onbekend H. Draijer, Eindhoven ( VN35 Zeester)
1979 – 1997 K. ter Laan, Maarssen ( VN35 Zeester)
1997 – 2023 A. Foppen, Harderwijk ( VN35 Zeester)

Geschiedenis

1967

juni 1967

juni 1967: Waterkampioen nr1199: Vollenhovense bol gerestaureerd

Note Stamboek: Volgens de aanmelding bij het Stamboek is het schip in 1918 gebouwd. Dat klopt beter, omdat de eerste bollen bij Kroese in Vollenhove na 1902 zijn gebouwd.

1988

18 november 1988

18 november 1988: Stamboekarchief

2000

2000

2000: Foto's Vollenhovense bol VN35 Zeester

2019

2019

2019: Foto's Vollenhovense bol VN35 Zeester

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht