Vrouwe Reinouwe

Vrouwe Reinouwe

Een van de populairste schepen, die er op de werf van Kooiman en de Vries, later van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt, en gunstig geprijsd kan worden genoemd. Het ontwerp is van de bekende scheepsarchitect Ir. J.K. Gipon, die, vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw, een groot aantal moderne stalen ronde en platbodemjachten heeft ontworpen. Het door hem getekende ontwerp sluit aan bij het bestaand scheepstype met dezelfde naam.

De Vollenhovense bol 'Reinouwe' is gebouwd in 1972. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam ze te water is gelaten, weten we (nog) niet.

De 'Vrouwe Reinouwe' op de Beulaker in 2023
De 'Vrouwe Reinouwe' op de Beulaker in 2023

Eigenschappen

Plaquette nummer:1748 Zeil nummer: VC199
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1972 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,10 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:11,20 m
Oppervlakte grootzeil:24,07 m2 Oppervlakte fok:8,80 m2
Oppervlakte botterfok:13,90 m2 Oppervlakte kluiver:85,00 m2
Oppervlakte totaal:131,77 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5514 Registratie datum:01-08-2024
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend Dhr. Telders ( Sytske)
onbekend – onbekend G.C. Louwerier, Arnemuiden ( Pien)
1995 – 2021 W.T.F. Schoemans ( Vrouwe Reinouwe)
2021 – Nu (laatst bekend) K.H. Hensel, Velp ( Vrouwe Reinouwe)

Geschiedenis

2016

10 februari 2016

10 februari 2016: Nieuwsbrief Houterij de Specht: Beeldsnijden in hout, mijn hobby

In 1996 kochten wij onze Vollenhovense Bol 8.50, gebouwd in 1972. Wij zijn de derde eigenaren. Wij doopte haar ( om ) “Vrouwe Reinouwe”. Na een paar jaar zeilen met de Bol kwamen wij er toe om haar te laten refitten. Wat laswerk, een nieuw teakdek en een beter bereikbare motorruimte creëren.
De scheepssier was minimaal. Was daar iets aan te doen? De makkelijkste weg is om het te laten doen, maar veel leuker is om het zelf te proberen. Via een kennis kreeg ik een adres in Zetten – bij Jan van Harskamp – waar ik het beeldsnijden in hout zelf kon gaan leren. En zo gezegd zo gedaan. In januari 2006 ben ik daar begonnen. Mijn eerste werkstuk was een vis, gemaakt van eikenhout, voor op de helmstok, maar die viel achteraf te klein uit naar mijn zin. Na twee jaar wat verschillende beelden en snijwerk gemaakt te hebben besloot ik een grotere vis te maken. Daarvoor heb ik een aantal boeken over platbodems geraadpleegd en daaruit haalde ik een voorbeeld wat me zeer aansprak. Onderweg, tijdens onze vakantie gaf dat de nodige positieve opmerkingen en al helemaal nadat ik liet horen hem zelf gemaakt te hebben. De mastplank werd het volgende project. Het ontwerp was snel gemaakt. Bovenaan de entree van Kasteel Doorwerth ( wij wonen in Doorwerth ). Het logo van de scheepswerf Kooijman en de Vries Deil mocht ook niet ontbreken, evenals het bouwjaar. Onderaan een logo van onze initialen (DvW en WS). De mastplank is zodanig bevestigd dat ik hem er af kan halen. Mijn laatste project, twee nieuwe kluisborden, is afgelopen winter afgemaakt. Ze moesten robuuster worden dan degenen die er op zaten ( waren zeer minimalistisch). Een vrije impressie. Aan bakboord een man met baard die wind in de zeilen blaast en aan stuurboord ook een vrouw die blaast. De berentanden konden blijven zitten en vormen een mooi geheel met de kluisborden. Het nieuwe vaarseizoen kon beginnen.
Ik heb mijn scheepssier gesneden in teakhout. Een zachte houtsoort waarin makkelijk te snijden was. Soms wat dradig waardoor je wel voorzichtig moest zijn. Teak is een zeer weerbestendige houtsoort. Bovendien zit er een mooie lijn in.
Dieneke Schoemans

2023

2023

2023: Foto's Vollenhovens bol 'Vrouwe Reinouwe'

De 'Vrouwe Reinouwe' op de Beulaker in 2023
De 'Vrouwe Reinouwe' op de Beulaker in 2023

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht