Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
augustus 2010: Spiegel der Zeilvaart nummer 6: Uit de bloeitijd van de Zeeschouw
In de zomer van 1975 lag er een zeeschouw aan de ponton in de haven van Stavenisse, daar was toen nog geen jachthaven. Ook had de Oosterschelde nog een open verbinding met de Noordzee en liep er veel stroom. We toonden veel belangstelling voor deze zeeschouw, die de naam 'Beschouwing' droeg. De eigenaar nodigde ons uit om niet alleen aan boord te komen, maar ook om er een stukje mee te varen. We zeilden naar Bruinisse. Al pratend, stelde de eigenaar de tekeningen van de zeeschouw ter beschikking, zodat er een zusterschip gebouwd kon worden.'
Tot zover Willem Kind, die het bovenstaande opschreef toen hij bij het leeghalen van zijn huis voor de verhuizing naar een bejaardenhuis, de tekeningen weer tegenkwam. Hij nodigde me uit met de vraag of ik hier wat mee kon. Vervolgens bracht hij me in contact met Rolf de Tong, de jongste zoon van de ontwerper, die het volgende opschreef toen hij in de nalatenschap van zijn vader, die eind 2007 overleed, het onderstaande vond.