Wâldwiif

Wâldwiif

Het skûtsje 'Wâldwiif' is in 1906 'voor eigen risico' gebouwd door de werf 'De Hoop' van de firman­ten Johan de Roos en Jan van der Meijden uit Leeuwarden. Het mat toen 16,56x3,53m, met een laadvermogen van 35,939 ton.
De eerste schipper, Daan Wasse­naar uit Franeker, noemde het skûtsje 'Vrijheid'. Maar hij zat wel gebonden aan een langdurig contract. De werf hanteerde namelijk een in die tijd gangbare constructie van huurkoop. De schipper-huurder betaalde een combinatie van huur en aflossing in één bedrag en werd eigenaar na betaling van de laatste termijn. On­dertussen voer hij voor eigen rekening en risico.

Later werd schipper Andries Smits uit Wartena eigenaar. Hij noemde het skûtsje 'Nieuwe Zorg'. Via hem kwam de schippersfamilie Beers uit Leeuwar­den erop terecht. Na de periode Beers is de geschiedenis van het skûtsje onbekend tot 1983 als Jan Schoen uit Enkhuizen het schip koopt. Hij schildert het zwart, noemt het 'Hollandse Nieuwe' en voert in het zeilteken De Drie Haringen. ze komt voor het eerst uit in de eind 1981 opge­richte IFKS.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:2399 Zeil nummer: T3
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1906 Ontwerper:De Roos & Van der Meijden
Werf:De Roos & Van der Meijden Werf plaats:Leeuwarden
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:20,25 m Breedte berghout:3,53 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:104,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:56,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:160,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5846 Registratie datum:03-12-2024
Geregistreerd als:Varend Ergoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1906 – 1930 Daan Wassenaar, Franeker ( Vrijheid)
1930 – onbekend Andries Smit, Wartena ( Nieuwe Zorg)
onbekend – onbekend Schippersfamilie Beers, Leeuwarden ( Nieuwe Zorg)
1983 – 1989 Jan Bakker, Enkhuizen ( Hollandse Nieuwe)
1989 – 1992 J. Bandstra, Stavoren ( Hollandse Nieuwe)
1994 – 1995 Jan Schoen, Grootebroek ( Hollandse Nieuwe)
1995 – 2001 Sietse Ronner, Ureterp ( Frijheid)
2001 – 2007 Jaques Karst, Sneek ( Lytse Loes)
2007 – 2012 Stichting "Goede verwachting", Woudsend ( Driuwpôlle)
2012 – Nu (laatst bekend) Stichting Skûtsje Wâldwiif, Kootstertille ( Wâldwiif)

Geschiedenis

2013

23 juni 2013

23 juni 2013: Skûtsje Wâldwiif feestelijk gedoopt

Skûtsje Wâldwiif is vrijdag feestelijk gedoopt in de haven van Kootstertille. De plaatselijke drumband Vios, zanger Sije, wethouder Marten van der Veen en Klaas Jansma maakten het feest compleet.
Skûtsje Wâldwiif feestelijk gedoopt

2016

2016

2016: Het Skûtsje 'Wâldwiif' in het boek "van Schroot naar Vloot"

In het boek "van Schroot naar Vloot" staat in het kort de geschiedenis van het Skûtsje 'Wâldwiif' beschreven:
Het skûtsje, maar dan iets korter, is in 1906 'voor eigen risico' gebouwd door de werf 'De Hoop' van de firman­ten Johan de Roos en Jan van der Meijden uit Leeuwarden. Het mat toen 16,56x3,53m, met een laadvermogen van 35,939 ton.
De eerste schipper, Daan Wasse­naar uit Franeker, noemde het skûtsje 'Vrijheid'. Maar hij zat wel gebonden aan een langdurig contract. De werf hanteerde namelijk een in die tijd gangbare constructie van huurkoop. De schipper-huurder betaalde een combinatie van huur en aflossing in één bedrag en werd eigenaar na betaling van de laatste termijn. On­dertussen voer hij voor eigen rekening en risico.

2024

oktober 2024

oktober 2024: Skûtsje 'Wâldwiif' in de IFKS (Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen)

De vereniging Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS) is op 19 december 1981 opgericht in café ‘De Hinde’ te Hindeloopen.
Van 1982 tot 1984 werd er maar in één klasse gezeild waarin alle skûtsjes aan deel namen. In 1985 kwam de B-klasse erbij. Ook het systeem van promotie/degradatie werd ingevoerd, de laatste drie deelnemers uit de A-klasse degraderen, de top drie van de B-klasse promoveren. In 1993 waren er te veel gegadigden voor deelname en een C-klasse werd aan de wedstrijden reeks toegevoegd. In 1995 werd er een speciale klasse voor de kleinere skûtsjes, meestal nog in de originele staat verkerend, ingevoerd. Dit zijn skûtsjes met een maximale lengte van 17.10 meter. Dit werd de kleine B-klasse genoemd en de C-klasse verviel weer. De winnaar van de kleine B-klasse verkreeg het recht om naar de A-klasse te promoveren. Peter de Koe heeft in 1997 van dit recht gebruik gemaakt. In 1999 werd de kleine B-klasse omgedoopt tot de klasse a-klein. Tegelijkertijd werd de B-klasse opgedeeld in de B1-klasse en de B2-klasse. Hierdoor zouden nieuwe deelnemers aan de IFKS-reeks sneller kunnen promoveren naar de A-klasse dan wanneer weer een C-klasse zou worden ingevoerd. In 2002 heeft de IFKS echter alsnog de C-klasse weer ingevoerd. De vier klassen zijn nu: De A-klasse, de B-klasse, de C-klasse en de a-klein.
De uitslagen in Klasse A groot 2024 met de 'Wâldwiif' op plaats 13

december 2024

december 2024: Foto's Skûtsje 'Wâldwiif'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht