Wâldwiif

Het skûtsje 'Wâldwiif' is in 1906 'voor eigen risico' gebouwd door de werf 'De Hoop' van de firmanten Johan de Roos en Jan van der Meijden uit Leeuwarden. Het mat toen 16,56x3,53m, met een laadvermogen van 35,939 ton.
De eerste schipper, Daan Wassenaar uit Franeker, noemde het skûtsje 'Vrijheid'. Maar hij zat wel gebonden aan een langdurig contract. De werf hanteerde namelijk een in die tijd gangbare constructie van huurkoop. De schipper-huurder betaalde een combinatie van huur en aflossing in één bedrag en werd eigenaar na betaling van de laatste termijn. Ondertussen voer hij voor eigen rekening en risico.
Later werd schipper Andries Smits uit Wartena eigenaar. Hij noemde het skûtsje 'Nieuwe Zorg'. Via hem kwam de schippersfamilie Beers uit Leeuwarden erop terecht. Na de periode Beers is de geschiedenis van het skûtsje onbekend tot 1983 als Jan Schoen uit Enkhuizen het schip koopt. Hij schildert het zwart, noemt het 'Hollandse Nieuwe' en voert in het zeilteken De Drie Haringen. ze komt voor het eerst uit in de eind 1981 opgerichte IFKS.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2399 | Zeil nummer: | T3 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1906 | Ontwerper: | De Roos & Van der Meijden |
---|---|---|---|
Werf: | De Roos & Van der Meijden | Werf plaats: | Leeuwarden |
Motor: | Buitenboord | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 20,25 m | Breedte berghout: | 3,53 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,40 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 104,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 56,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 160,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5846 | Registratie datum: | 03-12-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Ergoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1906 – 1930 | Daan Wassenaar, Franeker ( Vrijheid) |
---|---|
1930 – onbekend | Andries Smit, Wartena ( Nieuwe Zorg) |
onbekend – onbekend | Schippersfamilie Beers, Leeuwarden ( Nieuwe Zorg) |
1983 – 1989 | Jan Bakker, Enkhuizen ( Hollandse Nieuwe) |
1989 – 1992 | J. Bandstra, Stavoren ( Hollandse Nieuwe) |
1994 – 1995 | Jan Schoen, Grootebroek ( Hollandse Nieuwe) |
1995 – 2001 | Sietse Ronner, Ureterp ( Frijheid) |
2001 – 2007 | Jaques Karst, Sneek ( Lytse Loes) |
2007 – 2012 | Stichting "Goede verwachting", Woudsend ( Driuwpôlle) |
2012 – Nu (laatst bekend) | Stichting Skûtsje Wâldwiif, Kootstertille ( Wâldwiif) |
Geschiedenis
1906
1906
1906: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Vrijheid-Meetnummer: L1006N

2013
23 juni 2013
23 juni 2013: Skûtsje Wâldwiif feestelijk gedoopt

Skûtsje Wâldwiif is vrijdag feestelijk gedoopt in de haven van Kootstertille. De plaatselijke drumband Vios, zanger Sije, wethouder Marten van der Veen en Klaas Jansma maakten het feest compleet.
Skûtsje Wâldwiif feestelijk gedoopt
2016
2016
2016: Het Skûtsje 'Wâldwiif' in het boek "van Schroot naar Vloot"

In het boek "van Schroot naar Vloot" staat in het kort de geschiedenis van het Skûtsje 'Wâldwiif' beschreven:
Het skûtsje, maar dan iets korter, is in 1906 'voor eigen risico' gebouwd door de werf 'De Hoop' van de firmanten Johan de Roos en Jan van der Meijden uit Leeuwarden. Het mat toen 16,56x3,53m, met een laadvermogen van 35,939 ton.
De eerste schipper, Daan Wassenaar uit Franeker, noemde het skûtsje 'Vrijheid'. Maar hij zat wel gebonden aan een langdurig contract. De werf hanteerde namelijk een in die tijd gangbare constructie van huurkoop. De schipper-huurder betaalde een combinatie van huur en aflossing in één bedrag en werd eigenaar na betaling van de laatste termijn. Ondertussen voer hij voor eigen rekening en risico.
2024
oktober 2024
oktober 2024: Skûtsje 'Wâldwiif' in de IFKS (Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen)

De vereniging Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS) is op 19 december 1981 opgericht in café ‘De Hinde’ te Hindeloopen.
Van 1982 tot 1984 werd er maar in één klasse gezeild waarin alle skûtsjes aan deel namen. In 1985 kwam de B-klasse erbij. Ook het systeem van promotie/degradatie werd ingevoerd, de laatste drie deelnemers uit de A-klasse degraderen, de top drie van de B-klasse promoveren. In 1993 waren er te veel gegadigden voor deelname en een C-klasse werd aan de wedstrijden reeks toegevoegd. In 1995 werd er een speciale klasse voor de kleinere skûtsjes, meestal nog in de originele staat verkerend, ingevoerd. Dit zijn skûtsjes met een maximale lengte van 17.10 meter. Dit werd de kleine B-klasse genoemd en de C-klasse verviel weer. De winnaar van de kleine B-klasse verkreeg het recht om naar de A-klasse te promoveren. Peter de Koe heeft in 1997 van dit recht gebruik gemaakt. In 1999 werd de kleine B-klasse omgedoopt tot de klasse a-klein. Tegelijkertijd werd de B-klasse opgedeeld in de B1-klasse en de B2-klasse. Hierdoor zouden nieuwe deelnemers aan de IFKS-reeks sneller kunnen promoveren naar de A-klasse dan wanneer weer een C-klasse zou worden ingevoerd. In 2002 heeft de IFKS echter alsnog de C-klasse weer ingevoerd. De vier klassen zijn nu: De A-klasse, de B-klasse, de C-klasse en de a-klein.
De uitslagen in Klasse A groot 2024 met de 'Wâldwiif' op plaats 13
december 2024
december 2024: Foto's Skûtsje 'Wâldwiif'









