Walvisch

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1950 kwam de nu 43-jarige heer A. Zwart uit Huizen naar Hillegom, waar hij aan de Haven een reeds bestaande scheepswerf, uit het begin van de 20ste eeuw, heeft overgenomen. De heer Zwart was altijd werkzaam geweest in de bouw van visserijboten, maar hij zag in Huizen geen kans om een eigen bedrijf te beginnen. In Hillegom hield hij zich op de werf „Neerlandia" de eerste jaren voornamelijk bezig met reparatiewerk. Daarna heeft hij diverse rondvaartenboten en veerboten voor het buitenland gebouwd. De meeste boten ontwierp hij zelf. Al zijn boten hebben een bepaald kenmerk. De heer Zwart hield van zeeg: van voren hoog en naar achteren laag. De ontwerper H.H.C. Baars was actief als techneut op scheepvaartgebied. De Scheepswerf 'Neerlandia' te Hillegom is in 1973 failliet gegaan.
De 'Willemina' is gebouwd in 1962. De opdrachtgever was J. Muntinga uit Baarn. De Zeeschouw is onder de naam 'De Harde Dobber' te water gelaten. Het schip is 1963 door de KVNWV gemeten en heeft toen zeilnummer OC95 gekregen met W.M. (WedstrijdMaat) 6,3. In 1965 is dit wedstrijdnummer veranderd in ZC95.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1314 | Zeil nummer: | ZC95 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Zeeschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1962 | Ontwerper: | H.H.C. Baars |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf 'Neerlandia' | Werf plaats: | Hillegom |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,00 m | Breedte berghout: | 3,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,64 m | Masthoogte water: | 10,85 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1962 – 1982 | J. Muntinga, Baarn ( De Harde Dobber) |
---|---|
1982 – 1992 | S. Sjoerdsma, Amsterdam ( De Harde Dobber) |
1998 – 2007 | G. Hobma, Wartena ( De Harde Dobber) |
2007 – 2015 | prof dr E. Noort , Groningen ( Willemina) |
2015 – 2023 | J.A. Arends, Westervoort ( Willemina) |
2023 – (Eigenaar - Zeeschouw 'Willemina' niet "actief" in het Stamboek) | L. Hoogenraad en H. Feitsma, Monnickendam ( Walvisch) |
Geschiedenis
1963
28 augustus 1963
28 augustus 1963: Meetbrief OC95 (nu ZC95)


2017
2017
2017: Foto's Zeeschouw 'Willemina'

