Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Het ontwerp van deze Lemsteraak WB22 'Wellekom' in vissermanuitvoering is gebaseerd op een 11.50m ontwerp van Martin Bekebrede. Visser Yachtdesign in Sneek heeft het ontwerp gedigitaliseerd en het snijpakket is gemaakt door Blom in Hindeloopen. Het schip is zo ontworpen dat de lijnen nergens stil staan, dat er weer een aak ging varen met een ouderwetse mooie kop en kont en dat de constructie zo werd gebouwd dat er binnen maximaal comfort ontstaat.
De Lemsteraak WB22 'Wellekom is gebouwd door SRF in Harlingen en in 2005 te water gelaten. Opdrachtgever was Wellekom Watersport in Woudsend die de aak ook haar huidige naam gaf.