Wiekse Witte

Wiekse Witte Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het begrip 'eigenbouw' wekt nogal eens fronsende wenkbrauwen op, maar dat geldt niet voor de lijnen en het traditionele scheepssier van de 'Wiekse Witte'. M. van Veen kocht voor f 75,- een uit 1942 daterende set bouwtekeningen van de jachtontwerper G. van Schaick Zillesen. Deze ontwerper leverde destijds via de firma Eduard & Co aan de Kromme Waal in Amsterdam. Dhr. van Veen heeft de boeier geheel in eigen beheer gebouwd en ze is in 1973 te water gelaten.

De Boeier 'Wiekse Witte' in 2022
De Boeier 'Wiekse Witte' in 2022

Eigenschappen

Plaquette nummer:829 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:G. van Schaick Zillesen (tekening via Eduard & Co. Amsterdam)
Werf:Eigen bouw M. van Veen Werf plaats:Zwartsluis
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,30 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – onbekend M. van der Veen ( Wiekse Witte)
onbekend – onbekend H. Beekman, Vaassen ( Wiekse Witte)
2005 – 2018 F.H. Wapstra, Paterswolde ( Wiekse Witte)
2018 – (Eigenaar - Boeier 'Wiekse Witte' niet "actief" in het Stamboek) L. Hoekstra, Langezwaag ( Wiekse Witte)

Geschiedenis

1973

1973

1973: Eduard & Co (Amsterdam) in scheepsbenodigdheden

Honderd jaar geleden al was de Gelderse Kade in Amsterdam het erkende bolwerk van de handelaren in scheepsbenodigdheden. In het gebied rond de Schreierstoren werden tal van zaken gevestigd, die scheepswaren leverden aan de voor de kade afgemeerde zee- en binnenschepen. Nu nog zijn er in dit gedeelte van Amsterdam vele zaken te vinden, waar het binnen nog gezellig naar touwwerk ruikt, waar de scheepse sfeer als het ware te proeven is. In het jaar 1882 dreef Hein Tiggers een bloeiende zaak in scheepsbenodigdheden, aan de befaamde Gelderse Kade. Zijn twee oudste zoons namen in 1917 het bedrijf over. Eduard Tiggers, de vader van de tegenwoordige zaak aan de Kromme Waal, zag in de dertiger jaren steeds meer brood in de jachtsector. Er was veel vraag naar speciale beslagen voor jachten en jachtjes. Tot dan moest men zulk beslag laten maken door een smid of een bankwerker. Het beslag, dat in de scheepsbenodigdhedenzaken gekocht kon worden, was duidelijk voor de beroepsvaart bestemd: te zwaar en esthetisch op laag niveau. Tiggers Sr. kreeg wel mooi beslag onder ogen. In de toenmalige Sixhaven lag de crème de la crème op het gebied van jachtbouw. Op die schepen was nogal eens Engels en Amerikaans beslag gemonteerd en juist die (voor die tijd uiterst progressieve) pronkstukjes interesseerden Tiggers in hoge mate. Hij maakte er copiën van, bracht zelfs verbeteringen aan en kreeg al spoedig naam in de jachtwereld. Anno 1971 is er wel veel veranderd in de zaak aan de Kromme Waal, die de naam Eduard & Co draagt. (De zaak draagt de voornaam van Tiggers Sr.).

Tekeningen

Een dubbeldikke catalogus komt op tafel. Vol trots bladert Tiggers door het boekwerk, af en toe een bladzijde aanstippend: mooi scheepje, veel verkocht of: volgend-jaar brengen we een wat modernere versie uit. Tiggers doelt op de tekeningen-catalogus, waarin ongeveer 250 ontwerpen zijn opgenomen. „We zijn er voor de oorlog eigenlijk al mee gestart", zegt Tiggers. „Bijna alle ontwerpen stammen van de tekentafel van Gijsbregt van Schaick Zillesen. Men kan tekeningen bestellen voor een bijbootje van 2,35 m, maar ook voor een kruiser van 18,00 m. Bij vrijwel alle ontwerpen is een bouwhandleiding geschreven, om het de zelfbouwer gemakkelijker te maken. Ook in die ontwerpen signaleren we een zekere evolutie. We proberen aan de vraag van het publiek te voldoen, door ieder jaar een 10 tot 15 ontwerpen aan de collectie toe te voegen, terwijl dan tevens verouderde ontwerpen uit de lijst worden geschrapt. Tekenend voor het tegenwoordige comfortbesef is de vraag naar schepen met stahoogte. Ook moet er, als de binnenruimte dat maar even toelaat, een gesepareerd toilet aan boord zijn. Het leuke is, dat we door die ontwerpen vaak een fijne klantenbinding krijgen. Het gebeurt vaak, dat iemand uit b.v. het zuiden tijdens een bezoek aan Amsterdam even bij ons binnenwipt om te vertellen over zijn afbouw project en je kunt er verzekerd van zijn, dat hij en passant een stukje beslag aankoopt. Ook met de jeugd hebben we goed contact. Voor de heel kleinen hebben we achter de toonbank altijd lollies klaarstaan . . ."

Opzet van Eduard & Co

Al met al vergt een bedrijf - in de opzet van Eduard & Co - enorme investeringen. In de magazijnen onder de verkoopruimte treffen we een extra voorraad artikelen aan, zodat men ook op topdagen niet „zonder" komt te zitten. Het kan erg druk worden in de nieuwe showroom (geopend op 16 februari 1970), maar altijd kunnen de verkopers het bijbenen. „Watersporters zijn geduldige mensen, ze wachten rustig hun beurt af. Ze vinden dat echt niet erg, er is in de zaak immers zoveel te zien . . ." 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht