Wijde Keel

In het Jubileumboek 2012 van de Koninklijke Watersport-Vereeniging Loosdrecht is een apart hoofdstuk gewijd aan de schouwen van de KWVL.
Daarin staat geschreven: Voor zover kan worden nagegaan komt de werf De Nijverheid van de gebroeders Drijver uit Leeuwarden in 1930 in beeld. Twee oudere schouwen, de 'Meeuw' en de 'Gooiland', worden te koop aangeboden en de opdracht voor twee nieuw te bouwen schouwen ging naar de werf aan de Schilkampen in Leeuwarden. Waarschijnlijk was nieuwbouw niet veel duurder dan restauratie. In 1934 komen de bij de Gebroeders Drijver gebouwde Friesche schouwen in Loosdrecht aan en zijn voor verhuur aan de leden beschikbaar. Zij zien er zeer mooi uit. Dat zijn de 'Wijde Keel' en 'Meeuw'.
Van de 'Wijde Keel' bezit de Vereeniging nog slechts de spiegel met naam erop: geruild tegen een fles Bokma. De rest is jammer genoeg in de schoorsteen verdwenen.
Peter Schouten in Kortenhoef heeft de schouwen van de KWVL allemaal gerestaureerd. Hij vertelt: "Het verschil tussen de 'Meeuw' en de drie schouwen is dat de 'Meeuw' 5,50 meter lang is, terwijl de andere drie 6,30 meter lang zijn. De breedte is met 1,90 meter vrijwel gelijk. Een tweede verschil is dat de andere drie schepen bouwplaatjes hebben met de naam Drijver. De 'Meeuw' heeft dat niet."
De schouwen 'Meeuw' en 'Wijde Keel' worden in 1988 verkocht. De 'Meeuw' wordt verkocht aan Richard de Groot in Loosdrecht en de 'Wijde Keel' aan P. Buddingh in Langweer.
Peter Schouten vertelt over de 'Meeuw': "Ik heb het scheepje ontdekt toen het langs de weg stond te vergaan. Het bleek de 'Meeuw'. Hoewel het ernstig was verwaarloosd, zag ik gelijk dat het om een bijzonder exemplaar ging. Het is een schouw, maar het zetboord vormt één geheel met het boeisel. En het achterhuisje is ook typisch het achterhuisje van een tjotter. In vergelijking met een schouw staan de zijdelen veel meer naar buiten en is het een veel ronder, holler en breder scheepje. Een scheepje ook met een hele fraaie, diepliggend mastbank. Eigenlijk is het een tjotter die vertaald is naar een schouw."
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1313 | Zeil nummer: | GE99 |
---|---|---|---|
Categorie: | V | Tekening nummer: | |
Type: | Open Schouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1934 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf "De Nijverheid" - Gebr. Drijver | Werf plaats: | Leeuwarden |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 5,63 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1959 – 1990 | Koninklijke Watersport-Vereeniging Loosdrecht, Loosdrecht ( Wijde Keel) |
---|---|
1990 – onbekend | P. Buddingh, Langweer ( Wijde Keel) |
Geschiedenis
1989
3 januari 1989
3 januari 1989: Mededeling oud-eigenaar KWV Loosdrecht
