Drijverschuiten - Arie vd Ree en Rhett Eekels
Gebouwd op de werf van van der Hoff in de periode van Willem de Keijzer

Prachtige boeken zijn er geschreven over de riviervisserij, waarin de visserij en het harde bestaan van de vissers uitgebreid worden beschreven. Wie meer wil weten over de zalmschouw moet het echter doen met enkele hoofdstukken die veel vragen onbeantwoord laten, omdat ze niet passen in het meer algemene kader, waarin deze boeken zijn geschreven.
Wanneer we dieper op het onderwerp zalmschouw ingaan, gaat er een wereld open van ambachtelijk vakmanschap die wacht op de geïnteresseerde lezer. Dit boek gaat over de drijverschuit en de werf van Van der Hoff in Hardinxveld. De schrijvers hebben getracht een zo compleet mogelijk beeld te geven van de schuit, de werf en de bouwwijze. Toch bleven er nog vragen onbeantwoord waarop misschien wel nooit meer een antwoord te vinden is. Om de inhoud zo degelijk mogelijk te onderbouwen is er gekozen voor een beperkte periode waarover relatief gezien het meest bekend is en voor één type zalmschouw. namelijk de drijverschuit waarmee de drijfnetvisserij op de rivier werd uitgeoefend. De bouwperiode die in dit boek wordt beschreven ligt tussen augustus 1899 en januari 1903.
Er werden scheepsbouwers, scheepstimmerlieden en vissers geïnterviewd. Toch bleven er nog vragen onbeantwoord waarop misschien wel nooit meer een antwoord te vinden is. Om de inhoud zo degelijk mogelijk te onderbouwen is er gekozen voor een beperkte periode waarover relatief gezien het meest bekend is en voor één type zalmschouw, namelijk de drijverschuit waarmee de drijfnetvisserij op de rivier werd uitgeoefend. De bouwperiode die in dit boek wordt beschreven ligt tussen 2 augustus 1899 en 3 januari 1903. Dit is de tijd waarin er bij de werf Van der Hoff in de smederij een smid werkte die Willem de Keijzer heette. Door het achterlaten van zijn smidsmerk in de mastklink maakte hij het mogelijk om een aantal schuiten te dateren als zijnde afkomstig uit de bovengenoemde periode. De DRI19, HD20, WOU19, WOU59, WKD1, WM15 en de WM4 stammen uit deze periode waarbij de WM4 als zegenboot buiten het kader van dit boek valt. Door het boek te beperken tot de periode “Willem de Keijzer” wordt het mogelijk om een vergelijking te maken met schuiten uit eerdere of latere perioden. Dit boek is dan ook geenszins beperkt en kan voor elke zalmschouwschipper, restaurateur of liefhebber een bron van kennis en inspiratie zijn. De meer dan honderd tekeningen zijn met veel zorg en aandacht gemaakt. Samen met de vele oude en nieuwe foto’s vormen zij een onmisbare aanvulling op de tekst die vaak diep ingaat op het onderwerp en geen vraag onbeantwoord probeert te laten.
De werf Van der Hoff was zeer behoudend in het aanbrengen van veranderingen, in een tijdsbestek van 38 jaar ijzer- en staalbouw is steeds eenzelfde maatvoering te zien. Uit onder andere het smidswerk van de vier verschillende smeden die op de werf werkten, komt dit duidelijk naar voren. Heel veel details zijn dan ook terug te vinden op schuiten die eerder of later gebouwd zijn. Mede hierdoor is het boek veel breder georiënteerd dan men zou verwachten. “ Drijverschuiten uit de periode van Willem de Keijzer” is dan ook een ode aan de bouwers en hun vakmanschap. Zij hebben de vissers van toen een stuk gereedschap in handen gegeven, waarmee velen hun gezin van eten hebben voorzien. Dat er nu met een romantische blik naar gekeken wordt, verandert daar niets aan.
De tekst van dit boek is van de hand van Arie van der Ree die samen met Theo Hoogmoed veel eigen onderzoek deed en alle onderwerpen onvermoeibaar doorploegde. De hoofdstukken over smeden zijn van de hand van Rhett Eikels die door zijn vakmanschap als ambachtelijk smid een grote bijdrage leverde aan de tekst van het gehele boek. Even van Reijswoud verzorgde de structuur. de layout en de tekeningen. In de maandelijkse vergaderingen werden alle teksten en afbeeldingen uitgebreid tegen het licht gehouden door het gehele team. Zo ontstond dit boek in een tijdsbestek van zes jaar.
Verschillen tussen de diverse types Drijverschuiten (vaak per werf en soms per plaats) in aparte publicaties
Arie van der Ree en Rett Eekels hebben veel onderzoek gedaan naar de diverse types drijverschuiten en het verschillende gesmede beslag wat bij de bouw werd toegepast. Hun opgedane kennis hebben ze in navolging van de eerste publicatie "Drijverschuiten", gepubliceerd in een aantal afzonderlijke publicaties:
- Zegenboten, Driekwarters en Fannies. - Gebouwd bij van der Hoff na 1902
Dit boek is een aanvulling op het in 2011 verschenen boek "Drijverschuiten". Dit nieuwe boek is een aanvulling en gaat over drie nog niet beschreven zalmschouw types. De werf van de familie van der Hoff was gelegen aan "den Bout" in Boven-Hardinxveld. - Zalmschouw restauratie verslagen
Alle restauratie verslagen die tussen 1990 en 2024 gemaakt zijn door eigenaren van zalmschouwen. Deze zijn bijna allemaal verschenen in het clubblad "de Beun" van de Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw. - Houten zalmschouw naar een tekening van W. K. Versteeg
Beschrijving van de bouw van een houten zalmschouw door Peter Schouten in Kortenhoef, die ook een deel van de inhoud voor zijn rekening heeft genomen. In dit boek alle, bij ons bekende gegevens en foto's van houten zalmschouwen verzameld en beschreven. - Drijverschuiten van Haeser en Leeuwestein
De drijverschuit word gebruikt voor de visserij op de grote rivieren. Dit scheepstype werd gebouwd op de scheepswerf van Haeser en Leeuwestein in Hardinxveld. - STR6 - de laatste vissersschuit van Willem Engel
- Vlouwschuiten - Gebouwd op de werf van Otto Ooms
Dit boek gaat over de bouwwijze en gebruik van een bepaald soort zalmschouwachtige vissersschuiten op de Lek. Een klein deel gaat over de familie Ooms en de plaats van de werf. Er wordt uitleg gegeven over de bijzondere naam van de schuiten. De beschrijving van de bouwwijze wordt aangevuld met veel foto’s. Uit een aantal archieven is informatie opgediept. In de loop van de tijd zijn er historische foto’s boven water gekomen die allemaal zijn gebruikt. - Bergenaar - Een zalmschouw type uit Geertruidenberg en Raamsdonksveer
Dit boek gaat over een type zalmschouw dat op scheepswerven in Geertruidenberg en Raamsdonksveer is gebouwd. - Motorbeunschepen - Met een zalmschouwmodel als onderschip
Beschrijving van een scheepstype dat specifiek is voor de grote rivieren. - Beunboek 2. - Beunboek 2 met STR6 en Kanters
Artikelen die verschenen zijn in het clubblad van de vereniging tot behoud van de Zalmschouw. Aangevuld met informatie over de restauratie van de STR6 en een boekje over de vissers en vishandelaren van de familie Kanters. - Kanters - vissers en vishandelaren in Moerdijk
Een beschrijving van de schepen die in gebruik waren bij de familie Kanters uit Moerdijk. - Visvlotten - in de Dordtse havens
Beschrijving van visvlotten in de Dordtse havens in de periode tussen 1850 en 1975. De vlotten werden gebruikt om vis in karen levend te houden en te verhandelen.
Voor meer informatie: stamboek@ssrp.nl.