2015 nummer 5: Verleden - Heden - Toekomst?

Wat er ooit allemaal is vastgelegd

De SSRP bestaat in 2015 60 jaar als oudste Behoudsvereniging. In 1939 schreef IJsbrand Hiddes Galema al in de Waterkampioen “BOEIERVRIENDEN, HANDHAVERS VAN NEERLANDS GLORIE OP DE BINNENWATEREN, VOOR!!!!”. Het vervolg staat uitgebreid beschreven in de Historie van de SSRP. In deze Historie speelden individuele schepen een belangrijke rol. Schepen, die zelfs ruim na de oprichting van het Stamboek werden gesloopt. Hoezo Behoud? Restanten van zo'n schip staan op deze (recente) foto.

Bronzen nagels uit de boeier 'Almeri' (foto Willem Fokkema 2015)
Bronzen nagels uit de boeier 'Almeri' (foto Willem Fokkema 2015)

De sloop van de Boeier 'Almeri'

Naast de invoering van zeilnummers voor Ronde en platbodemjachten op het Congres voor de Watersport in 1915 werd ook de suggestie gedaan om de Ronde en platbodemjachten duidelijker te gaan typeren. Typebeschrijvingen bestonden eigenlijk niet. De heer R. Buisman, voorzitter van de Koninklijke Zeilvereniging Oostergoo, bepleitte duidelijk te maken wat een boeier, wat een tjotter en wat een (Fries)jacht was. Hij noemde een paar boeiers die hij als volbloed boeier kwalificeerde.
De in 1912 door Auke Holtrop van der Zee gebouwde 'Almeri' was er één van. Eigenlijk bijzonder omdat dit waarschijnlijk de grootste boeier ooit was en zeker niet gemiddeld. Het schip is in 1971 gesloopt. Restauratie was toen niet meer haalbaar. Willem Fokkema heeft zijn herinneringen aan de sloop van deze boeier opgeschreven.

Hij schrijft o.a.:
".....In 1971 kon nog slechts de kop en kont van de 'Almeri' worden overgebracht naar het Kromhout aan de Hoogte Kadijk. Dat was vanuit Amstelveen, waar ik woonde, te fietsen. Erik Slagmolen was daar net begonnen als timmerbaas en restaurator en in mijn vrije tijd kon ik helpen met wat klusjes. De majestueuze kop en kont waren inmiddels tegen de spanten van de overkapping geknoopt zodat zij niet zouden omvallen en in de loods stond een hele verzameling onderdelen die door Gijs van Gortel waren ‘gered’; het roer, de mastkoker, stootklossen enz.
Iedereen die wat tijd over had sloopte een aantal gangen en al gauw ontstond er grote belangstelling voor de prachtige bronzen nagels waarmee het schip was gebouwd. Nergens een ijzeren spijker! ....."

Lees het boeiende verhaal van Willem Fokkema over de 'Almeri (even doorscrollen naar onderen, 2015)

We zien steeds meer 'Jubel'wimpels op onze Nederlandse en ook buitenlandse wateren. Een feestelijk gezicht. Heeft u de wimpel al in top?


 

Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.

Terug naar vorige pagina