Drie aandrijvingen in 9 jaar
24 juli 2017

De grote boeier Tjet Rixt is 10 jaar geleden gerestaureerd. Het schip is volgens de werfboeken in 1838 gebouwd bij Holtrop in IJlst. De niet gefundeerde mening dat Holtrop de boeier bouwde in 1843 is echter nog wijd verbreid. Interessant is de motorisering vanaf de restauratie in 1907. Eerst werd een forse scheepsdiesel achter in de kuip gebouwd, met een V-drive, waardoor de motorkast onder de helmstok stond en de schipper tot last was. Twee jaren later werd deze diesel vervangen door een elektrische aandrijving die onder de kuipvloer paste. De banken in de kajuit, aan BB en SB, stonden vol accu's met bedrading. Deze aandrijving beviel niet. He elektromotor leverde te weinig vermogen voor dit zware schip, de accu's gaven problemen en de actieradius bleek te beperkt te zijn.
Na 7 jaren is de elektrische aandrijving weer vervangen door een scheepsdiesel. Nu een moderne, compact gebouwde diesel die onder de kuipvloer paste. Die levert voldoende vermogen, is betrouwbaar en brengt het schip met een volle tank door half Nederland. De Tjet Rixt heeft een ligplaats in Terhorne, overdekt, naast de schipperszaal/conferentieruimte van de klassieke schepenhaven. Na een werkoverleg kunnen de mensen van een bedrijf even ontspannen door bijvoorbeeld met de Tjet Rixt te zeilen op het Sneekermeer.
