Rietschoot

Rietschoot Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn er vier Lemsteraken gebouwd met een lengte van ongeveer 13.00m op de werf van Ype de Jong in Durgerdam. Het ontwerp is van de hand van Ype de Jong zelf, met de nodige verschillen tussen de aken onderling. De eerste aak, de 'Marendorp' is gebouwd in 1972, de tweede 'De​ Bunsjoter' in 1976, de derde de 'Jenna' in 1978. De vierde, de 'Rietschoot' volgde in 1986, na het overlijden van Ype de Jong in 1981. In de vier schepen zijn in het aantal gangen en het verloop wel een aantal verschillen waar te nemen. Bij de 'Rietschoot' is er sprake van meer ronding in de gangen en het voorschip is voller dan bij de andere aken. Er is ook een gang meer en dat scheelt ook. Het schip heeft een waterverplaatsing van 19,8 ton, wat minder is dan die van de zusterschepen.

De Lemsteraak 'Rietschoot' is in 1986 te water gelaten. Wie de opdrachtgever was, weten we (nog) niet.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1459 Zeil nummer: VA99
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1986 Ontwerper:Y. de Jong
Werf:Y. de Jong Werf plaats:Durgerdam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,00 m Breedte berghout:4,50 m
Diepgang:1,10 m Masthoogte water:13,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1992 – 2002 C.D. Uittenbosch, Amstelveen ( Rietschoot)
2002 – onbekend C. Wolters , Laren ( Rietschoot)
2017 – 2019 A. en P.A.G. Konig , Soest ( Du Bol)
2019 – 2021 M. Harinck, Naarden ( Rietschoot)

Geschiedenis

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Bouwer Y. de Jong had voor het derde schip wel enige wijzigingen in het verloop van de gangen aangebracht. Het vlak verloopt iets V-vormiger, waardoor de kim weker wordt en de gangen onder een iets scherpere hoek bij de voorsteven komen. Het lijkt veel, maar het is slechts vijf centimeter in totaal. De in 1985 gebouwde Rietschoot is weer heel anders, maar toen was Y. de Jong al overleden. We zien veel meer ronding in de gangen en het voorschip is voller dan bij de andere aken. We tellen een gang meer en dat scheelt ook. Toch heeft de Rietschoot 'maar' een waterverplaatsing van 19,8 ton, wat minder is dan die van de zusterschepen. Al met al blijven het heel mooie voorbeelden van Lemsteraken die in de loop der jaren vele andere schippers hebben doen besluiten een nieuwe aak te laten bouwen.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht