De Vrouwe Liesbeth

De Vrouwe Liesbeth Verdwenen

In 1940, na het overlijden van vader Michiel, namen Hendrik en Berend de Jong de werf (Gebr. de Jong) over. Hendrik deed het "ijzer" en Berend het "hout". Sietse was inmiddels postbode geworden, maar werkte ook nog wel mee op de werf. Hij kreeg betaald voor de uren die hij werkte. De laatste keer dat hij wordt vermeld is op 30 augustus 1947. Hendrik trok met zijn gezin in het voorhuis op de werf. Berend bleef in het dorp wonen, Harinxmastrjitte 30 en hij voerde de administratie van de werf. Hij hield een werfboek, een kasboek en een grootboek. Berend heeft twee duidelijke werfboeken nagelaten. Het eerste loopt van 1940 tot 1947 en het tweede van 1948 tot 1954. Hij organiseerde het werfboek anders dan zijn vader dat placht te doen. Hij reserveerde een hele pagina voor iedere klant.

Gegevens uit “schrijfboek” Berend de Jong Heeg: Voor dhr. Kalma Amsterdam: Zeilschouw 'Kalma', Bouwjaar 1940

Uit het “schrijfboek” van Berend de Jong (zie Helling onder Heeg): Zeilschouw 'Kalma', Lang 6.50m, breed 2.30 , vlak lang 6.20 , vlak midden breed 1.40 , vlak voor breed 78 c , vlak achter breed 70cm, voorspiegel hoog 55cm, breed 1m - 78cm, achterspiegel hoog 46cm, breed 85 - 70cm, mast tot voorsteven 2.32m, hol 1.05m, zwaarden 1.70 - 1.10m, (800,-, +600 uren).

Eigenschappen

Plaquette nummer:237 Zeil nummer:
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Kajuitschouw

Bouw

Bouwjaar:1941 Ontwerper:Gebr. de Jong
Werf:Gebr. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,50 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1940 – onbekend Dhr. Kalma, Amsterdam ( De Vrouwe Liesbeth)
1954 – 1959 J.M.H. van Galen, Leiden ( De Vrouwe Liesbeth)
1959 – 1962 F.W. Frets, Oegstgeest ( De Vrouwe Liesbeth)
1962 – 1967 H.A.M. Veenklaas, Bussum ( De Vrouwe Liesbeth)
1967 – 1972 C.J. Aardenburg, Laren ( De Vrouwe Liesbeth)
1971 – 1977 F.P.M. Smit, Oudega (SWF) ( De Vrouwe Liesbeth)
1977 – onbekend J.G. Jonkergouw, Haarlem ( De Vrouwe Liesbeth)

Geschiedenis

1976

1976

1976: Het fotoalbum van oud eigenaar F.P.M. Smit (toen Kessel Loo, België)

'De Vrouwe Liesbeth' onder zeil aan de wind
'De Vrouwe Liesbeth' onder zeil aan de wind
'De Vrouwe Liesbeth' onder zeil voor de wind
'De Vrouwe Liesbeth' onder zeil voor de wind
'De Vrouwe Liesbeth' voorop met daarachter de boeier 'Peep'
'De Vrouwe Liesbeth' voorop met daarachter de boeier 'Peep'
foto Sail 700 (1975) in het Marine Bassin Amsterdam naast de ook niet meer bestaande Zilvermeeuw
foto Sail 700 (1975) in het Marine Bassin Amsterdam naast de ook niet meer bestaande Zilvermeeuw
foto Sail 700 (1975) in het Marine Bassin Amsterdam naast de ook niet meer bestaande Zilvermeeuw
foto Sail 700 (1975) in het Marine Bassin Amsterdam naast de ook niet meer bestaande Zilvermeeuw

1977

1977

1977: Kajuitschouw 'De Vrouwe Liesbeth' bestaat hoogstwaarschijnlijk niet meer

De kajuitschouw is in 1977 aangetroffen op de keien in het Spaarne. Bestaat hoogstwaarschijnlijk niet meer.

2014

2014

2014: Uittreksel uit Logboek van 'De Vrouwe Liesbeth' van oud-eigenaar F.P.M. Smit

Overige gegevens (1970) met kajuit:

Diepgang 0.40 m, Grootzeil  14,5 m2, fok1  7,5 m2, fok2  6,9 m2, stormfok  2,8 m2, watertank 30 L in voorsteven, dubbelpits gasstel wegklapbaar bij kajuitingang en gaslamp op grote gasfles. Buitenboordmotor: Penta U21s, (tijdelijk Seagull langstaart met 5 blads schroef ivm reparatie Penta). Regen/zonnetent over kuip

Chronologisch:

  • 28-08-1970 Advertentie Waterkampioen
  • 04-09-1970 Aankoop van de heer Aardenburg te Blaricum
  • 05-09-1970 Afvaart van de Loosdrechtse plas, via vecht, Amsterdamrijnkanaal, Kromme Mijdrecht, Ringvaart, Kaag naar brug bij Hillegom.
  • 06-09-1970 Afvaart van Hillegom naar ligplaats in Heemstede, haventje aan Heemsteedskanaal.
  • 12-09-1970 Gehellingd en in loods gezet voor groot onderhoud. Rotte delen in zijkant en mastspoor vernieuwd.
  • 12-11-1970 Inspectierapport door J.A.M.Kramer NBJA
  • 28-06-1971 Te water
  • 02-07-1971 vertrek samen met de 'Peep' (Boeier van de fam. Mathôt) over de noordelijke Ringvaart naar de Westeinder voor 10daags zeilkamp.
  • 14-07-1971 Vaartocht via Spaarne,  Zijkanaal C, Noordzeekanaal naar Amsterdam Sixhaven.  De verdere tocht met overnachtingen in Spakenburg, Harderwijk, Elburg via Ketelmeer en gat in de dijk Lelystad /Enkhuizen, lelystad, Amsterdam, Amstel en Drecht, Leimuiden, Kaag terug naar Heemstede.
  • Juli 1972 1e Frieslandtocht.  Via Amsterdam, Lelystad, Ketelmeer, Vollenhove, Giethoorn, Driewegsluis, Tjeukemeer, Slotermeer naar tijdelijke ligplaats bij Klein Gaastmeer.
  • De week erna deelname aan de Friese reunie in Heeg. Zaterdag wedstijd gezeild en zondag vanwege de wind met de “van hout” meegedaan met het admiraalzeilen.  De terugvaart naar Heemstede is door een vriend gedaan.
  • Juli 1973 2e Frieslandtocht, nu met de Penta BB die hersteld is.  Via Muiderberg , Spakenburg, Elburg, Beulakkerwiede, Langweer, Sneek, IJlst, Heeg weer naar Klein Gaastmeer.  De week erop naar de friese reunie met in de wedstrijd de tweedeprijs. Het admiraalzeilen is vanwege windkracht 7 niet doorgegaan.  2e weekend wedstrijdzeilen bij Sloten en 3e weekend rondgetoerd richting Workum en daarna via Harderwijk en Amsterdam naar huis.
  • Juli 1974 Vanwege vertrek naar België weinig met de Vrouwe gezeild, de friese reunie met de Peep meegevaren.
  • Juli 1975 Bij terugkomst uit België voor vakantie bleken de houten blokken van de boot gestolen met ook doorsnijden van de vallen. Na herstel en onderhoud tocht over de Ringvaart, Nieuwe Meer, Westeinder, Kaag, terug Westeinder, Mooie Nel, Zijkanaal C, Westzanerovertoom, Uitgeestermeer, Zaan om in Amsterdam mee te kunnen doen met Sail Amsterdam 700. Na dit festijn terug naar Heemstede om De Vrouwe Liesbeth klaar te maken voor verkoop omdat onderhoud vanuit België en verdere financiële redenen niet meer haalbaar was.
  • 01-07-1976 Verkoop van de schouw aan de heer J.G. Jonkergouw in Haarlem.  

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht