Monte Cristo

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1887 ging de zoon van Philippus Boot, Dirk, ertoe over om ook in ijzer te gaan bouwen en dat betekende een breuk met zijn vader, die gezworen had bij hout, want: "hout drijft en ijzer zinkt". In 1900 werkten er al veertig mensen op de werf van de ijzeren schepen, die met recht de naam "De Vooruitgang" droeg. Vader Philippus heeft de groei van het bedrijf nog meegemaakt, hij overleed in 1902. In 1908 was er zoveel werk dat de werf van P. Mijs aangekocht werd.
De ijzeren Langedijker tjalk 'Monte Cristo' is gebouwd in 1894 in opdracht van C. Wagemaker uit Barsingerhorn. Ze is onder de naam 'De Twee Gebroeders' te water gelaten. De tjalk heeft ook een tijdlang als beurtschip gevaren in de buurt van Schoonhoven.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 740 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1894 | Ontwerper: | D. Boot |
---|---|---|---|
Werf: | D. Boot "De Vooruitgang" | Werf plaats: | Alphen a/d Rijn - Gouwsluis |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,20 m | Breedte berghout: | 3,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 12,20 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1894 – 1918 | Cornelis Wagenmaker, Barsingerhorn/Wieringen ( De Twee Gebroeders ) |
---|---|
1918 – onbekend | J.M. Kamp ( Vertrouwen) |
1937 – onbekend | J.J.F. Coenders, Losser ( Us Nocht) |
1956 – onbekend | ( Anneke) |
onbekend – 1962 | Dhr. Peper, Hoorn ( Armaranth) |
1962 – 1984 | W.K. Brouwer, Groningen/Haren ( Monte Cristo) |
1984 – 1997 | Ir. H.C. Grund, Nieuwpoort ( Monte Cristo) |
1997 – 2015 | M. Tuinema en C.K. Hommes, Rhenoy ( Monte Cristo) |
Geschiedenis
1900
13 maart 1900
13 maart 1900: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De twee Gebroeders - Meetnummer: Ar58N

Uit de collectie metingen uit de Liggers Scheepsmetingsdienst komt deze meting AR58N. Er bestaan ook latere, een scan van het boek waarin de liggers werden gedocumenteerd in het Maritiemin Rotterdam en er is ook een Brandmerk in het schip aanwezig: 1604 B Leid 1956.
1979
1979
1979: Inschrijving in Stamboek

1998
13 augustus 1998
13 augustus 1998: Geschiedenis Tjalk Monte Cristo door Cor van Schoorl (Stichting Langendijk Waterrijk)

2024
30 juli 2024
30 juli 2024: E-mail van Hak van der Sijp met aanvulling van Sjoerd Brouwer
Hak van der Sijp schrijft ons:
In de jaren 70, bij de reünie in Lemmer, heeft het schip bij harde wind tijdens de wedstrijd een zware aanvaring gehad met een schip die dwars ingekomen is. Daarbij is het achterschip gedeformeerd en de bazaanmast overboord gegaan. Er waren gelukkig geen gewonden. Het schip is daarna gerestaureerd.
Sjoerd Brouwer, zoon van oud-eigenaar W.K. Brouwer vult aan:
ik was aan boord ten tijde van de aanvaring in 1970. Die vond plaats op het IJsselmeer voor Lemmer alwaar de wedstrijd tussen deelnemers aan de zomerreünie dat jaar gehouden werd. De Monte Cristo lag over bakboord terwijl een Lemsteraak over stuurboord (weet niet meer welke) moeite had met afvallen om een aanvaring te vermijden (grootschoot niet gevierd, schip was loefgierig……….). Dus met grote snelheid raakte de Lemsteraak de Monte Cristo ter hoogte van de kuip/achtersteven aan stuurboord. De boegspriet van de Lemsteraak “ontwortelde” de bezaansmast die afbrak en over de kuip viel. Toeschouwers op de wal hoorden de klap en zaken het afbreken van de mast. Aan boord van de Monte Cristo was inmiddels de motor gestart om de aanvaring te vermijden (die was anders midscheeps geweest). Door de klap werd de draaiende motor van zijn fundering gestoten met desastreuze gevolgen voor de koppeling, waardoor het schip niet meer op eigen kracht verder kon. Maar geen gewonden dankzij adequaat reageren van de bemanning. In de weken daarna is de schade op een werf in Lemmer volledig hersteld.