Ale

Ale Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het skûtsje 'Ale' is in 1913 gebouwd door Haike Pieters van der Werff in Drachten/Langewijk. In 1963 is het skûtsje tot jacht verbouwd in opdracht van oud-eigenaar Dammers. Het ontwerp wordt gemaakt door Dick Boon van Vripack Yachting in Sneek en voorziet in een lange roef en twee masten. Later wordt de achtermast verwijderd. Daarna is het een tijd stil rond het schip. In 2003 wordt Hilbrand de Vries eigenaar. De roef wordt volledig verwijderd tot op de kale romp. Zo is het geen jacht meer. Het wordt verlengd, van luikenkap voorzien en vaart daarna in de IFKS. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:862 Zeil nummer: TA30
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1913 Ontwerper:Haike Pieters van der Werff
Werf:Haike Pieters van der Werff Werf plaats:Drachten
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:18,10 m Breedte berghout:3,57 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:14,69 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1913 – onbekend Wouter Baukes Pietersma, Drachten ( Ale)
onbekend – 1959 Wouter Wouters Pietersma, Drachten ( Ale)
1959 – 1962 Jan Geeuwke Sietzema, Drachten ( Ale)
1962 – 1984 H.J. Dammers, Londen ( Abraham's Schoot)
1984 – 2003 K. en E. de Korver, Weert ( Abraham's Schoot)
2003 – 2015 Hilbrand de Vries, Sloten ( Stêd Sleat)
2015 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) Ron Peters Syperda, Heeg ( Ale)

Geschiedenis

1913

24 mei 1913

24 mei 1913: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Ale - Meetnummer: L1328N

1931

8 september 1931

8 september 1931: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Ale - Meetnummer: L2169N

1953

25 april 1953

25 april 1953: Teboekstelling van de 'Ale' door W. Pietersma in 1953

6 augustus 1953

6 augustus 1953: Meetbrief van de 'Ale' uit 1953

1983

1983

1983: Her-Inschrijving 'Abraham's Schoot'

1984

1984

1984: Foto Abraham's Schoot met twee masten

2012

2012

2012: Geschiedenis 'Ale/Abraham's schoot/Stêd Sleat' volgens skutsjehistorie.nl

Bron: www.skutsjehistorie.nl

Registratienummer: L 2169 N
Bouwjaar: 1913
Type: Roefschip
Werf: Haike Pieters van der Werff in Drachten/Langewijk
Huidige eigenaar: Hilbrand de Vries te Sloten ('Stêd Sleat')
Lengte: 18,10 meter
Breedte: 3,57 meter
Holte: 1,15 meter
Tonnage: 40,427 ton
Meting: Leeuwarden, 8 sept. 1931
Zie ook eerder registratienummer L 1328 N

Tweede eigenaar: Wouter Wouters Pietersma te Drachten (1930-1961 (1945-1951, SKS))
Wouter Wouters Pietersma was de 8ste zoon van Wouter Baukes Pietersma die een woning aan de wal kreeg in Drachten op de Noorderdwarsvaart 11. Na het omnummeren in 1942 werd dit nr. 15

Kadastraal brandmerk: 25 apr. 1953: 345 B Leeuw 1953

Derde eigenaar: Jan Geeuwke Sietzema te Drachten (08 juni 1961-17 sept. 1964) (taxateur)

Vierde eigenaar: H.J. Dammers te Purley, Surrey (GB)(17 sept. 1964-11 dec. 1984)
Tweede naam: 'Abraham's Schoot'

Vijfde eigenaar: Kees Korver (schoonzoon van Dammers) te Sloten (11 dec. 1984-okt. 2003)

Zesde eigenaar: Hilbrand de Vries te Sloten (vanaf okt. 2003 (vanaf 2004, IFKS))
Tweede naam: 'Stêd Sleat'

Zie ook boek Hans Bakker: 'Bonkige skûtsjes, bondige schippers'

2013

2013

2013: De 'Stêd Sleat' in de IFKS

2015

februari 2015

februari 2015: Ron Syperda koopt het skûtsje 'Stêd Sleat'

De website www.skutsje.nl meldt:

Ron Peters Syperda, vorig jaar debuterend met de ‘Jonge Blom’ (voorheen Waaksdom), zeilt komend jaar met de ‘Stêd Sleat’. De jonge IFKS-schipper kocht dit skûtsje van Hilbrand de Vries. Wouter Pietersma liet in 1913 dit skûtsje bouwen bij Van der Werff op de Langewyk in Drachten. Hij noemde het ‘Ale’, naar zijn zoon. Die naam krijgt het schip wéér.

maart 2015

maart 2015: Het verhaal van Dick Boon, oprichter Vripack

Oktober 1962 - De heer H.J. Dammers uit Purley, Surrey in Engeland, directeur van de Shell, komt bij Dick Boon en vraagt of hij de tekeningen kan maken voor het ombouwen van een skûtsje tot een tjalkjacht. Hij heeft al een ca 18 m skûtsje gekocht. Boon wil dat schip eerst zien voor hij de opdracht aanneemt. Het skûtsje bleek in een zeer slechte staat te zijn en Boon adviseerde de heer Dammers de koop ongedaan te maken. De verkoper had de heer Dammers gezegd dat het schip in goede staat zou verkeren. Boon wist de verkoper er te van overtuigen dat hij een eventueel proces zou verliezen op basis van bedrog, waarop de verkoper het schip terugnam en de koopsom terugstortte.
Boon heeft toen voorgesteld een ander schip te zoeken en vond een prachtig exemplaar in Lemmer. De vraagprijs van fl. 8000,- was zeker niet te hoog en hij adviseerde de heer Lammers om voor die prijs het schip te kopen. Deze vond echter dat hij op de prijs moest afdingen, waarop de koop afketste. Een week later vond Boon in Drachten ook een mooi skûtsje met de naam ‘Ale’. Om een herhaling te voorkomen raadde hij de verkopers (de gebroeders Sijtsema uit Drachten) aan om de prijs met fl. 1.500,- te verhogen zodat er ruimte ontstond voor het afdingen. Ze waren heel verbaasd maar gingen wel op het voorstel in. Toen de heer Dammers kwam om over de prijs te onderhandelen, was binnen een kwartier de koop gesloten; de broers kregen hun van te voren aan Boon genoemde prijs; de heer Dammers was zeer gelukkig dat hij fl. 1.500,- had kunnen afdingen en Boon kon aan de slag en kon zijn eerste rekening versturen.

De 'Ale'

De ‘Ale’ was een tjalkschip dat in 1913 was ontworpen en gebouwd door Haike Pieters van der Werff in Drachten/Langewijk en volgens de meetbrief uit 1931 gebouwd van ijzer, voorzien van een laadruim, een voor- en een achterdek en een achter-woonroef, voortbewogen door een opduwer, waarin een motor merk Deutz diesel van 10/12 pk en een waterverplaatsing van 40,427 ton en tot 1959 in het bezit van de familie Pietersma uit Drachten, nakomelingen van de eerste opdrachtgever. Het schip had een lengte van 18,10 m over de stevens, een breedte van 3,57 m over de berghouten en een holte van 1,15 m. De naam werd veranderd in ‘Abraham’s Schoot’ en deze naam bleef tot 2003. Het schip kreeg een achterhut met daarvoor een open kuip, waaronder een 53 pk/1.800 rpm Perkins dieselmotor en een kajuit doorlopend tot de strijkbare mast. Het kreeg bij Jachtwerf Doevedans te Sneek een prachtige betimmering, waarbij het Braziliaanse houtsoort ‘Peroba de Campos’ werd toegepast, een licht olijfbruine houtsoort met een rozeachtige tint. 
Het schip is ooit verlengd zodat de tuigage (lengte giek) niet meer in verhouding stond tot de nieuwe lengte. Boon besloot toen om er een bezaanmast aan toe te voegen met een 13,5 m² bezaanzeil. Voor zover bekend is dit, in ieder geval tot december 1984, het enige kitsgetuige skûtsje. De nieuwe eigenaar heeft de bezaan weggehaald, maar wel een kluiverboom toegevoegd, wat ook niet bij een skûtsje hoorde.

‘Stêd Sleat’

In 2003 kreeg het een nieuwe en zesde eigenaar. Het schip werd in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht, waarbij de prachtige betimmering rücksichtslos werd gesloopt. De nieuwe naam werd ‘Stêd Sleat’ en vaart sinds 2004 als wedstrijdskûtsje bij de IFKS (Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen - Open Friese Kampioenschappen Skûtsjezeilen. 
Note: in 2015 is het skûtsje weer verkocht en heeft nu de oude naam 'Ale'.

2019

14 september 2019

14 september 2019: Reactie van Bauke Wouters Pietersma achterkleinzoon van opdrachtgever en 1e eigenaar Wouter Baukes Pietersma

Dit is het schip,dat mijn overgrootvader Wouter Baukes Pietersma liet bouwen.Later nam zijn zoon
Wouter Wouters Pietersma het over en voer ermee tot circa 1959. Het heeft een aantal jaren bij het ziekenhuis te koop in de Drachtster Vaart gelegen. Eigenaar was toen Jan Geeuwkes Sietzema, makelaar. De vraagprijs toen was f. 4200.--. Er was toen weinig animo voor skûtsjes. Eind jaren zestig/begin jaren zeventig veranderde dat gelukkig al snel. Ik was in 1962 16 jaar en had geen geld om het te kopen. Later was een skûtsje niet meer te betalen, zo duur werden ze.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht