Alle Winden

Alle Winden

De scheepswerf “De Hoop” van de Gebr. Tijssen is 20 juni 1922 opgericht door G. en A.J. Tijssen. Vanaf ongeveer 1940 tot 1984 ging de werf verder onder de naam Gebr. Tijssen. De diverse eigenaren hebben verschillende activiteiten ontplooit op de werf. Er zijn allerlei kleinere bedrijfsvaartuigen tot grote sleepboten en binnenvaartschepen toe. Daaronder ook een aantal Ronde en Platbodemjachten. 

De Lemsteraak 'Alle Winden' was daar één van. Het ontwerp van jachtontwerper H. Lunstroo, is gebouwd in 1979. Wie de opdrachtgever was en onder welke naam ze te water is gelaten, weten we (nog) niet.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2184 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:Tijssen jachtbouw Werf plaats:Zoeterwoude
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:
Onderwaterschip:Gepiekt Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:12,00 m Breedte berghout:4,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:50,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:22,00 m2 Oppervlakte kluiver:21,00 m2
Oppervlakte totaal:93,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend ( Ik Vaar op Alle Winden)
2012 – Nu (laatst bekend) M. Wories, Blokzijl ( Alle Winden)

Geschiedenis

2013

2013

2013: Foto's

2019

6 mei 2019

6 mei 2019: Algemeen Dagblad: Slecht werkende kachel wordt woonbooteigenaar bijna fataal

Een slecht werkende kachel is een oudere woonbooteigenaar uit Tollebeek in Flevoland bijna fataal geworden. Na een koolstofmonoxidevergiftiging wist hij zichzelf ternauwernood in veiligheid te brengen.  
,,Hij heeft geluk gehad”, reageert woordvoerder Arjan Venema van de Flevolandse brandweer. ,,Gelukkig was hij voldoende bij geest om bij symptomen van de vergiftiging zijn woonboot te ontvluchten.”

De boot lag in de Urkervaart aan de kade langs de Urkerweg. De man raakte tijdens zijn vlucht onwel. Een oplettende voorbijganger zag hem rond half 8 uit zijn boot strompelen, waarna ze direct de hulpdiensten alarmeerde. Nadat de man met spoed naar het ziekenhuis werd vervoerd deed de brandweer verschillende metingen in de woonboot. Daaruit bleek dat de koolstofmonoxide vrijkwam uit een slecht werkende kachel in de kajuit.
Op de website van de brandweer wordt advies gegeven over hoe en waar je een melder moet plaatsen.

Terug naar vorige pagina

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht