Amstel

Minne Molles van der Werf(f) afkomstig van de werf in Kootstertille, die op 55-jarige leeftijd weer zelfstandig verder wilde, vestigde zich per 12 mei 1906 als scheepstimmerman op de voormalige Barkmeijerwerf te Sneek. Zijn vier oudste zonen zouden hem in de bedrijfsvoering bijstaan. Het roefschip 'De Jonge Jan' werd in 1910 door hen gebouwd in opdracht van Simon de Boer uit Burgwerd.
In september 2010 kochten W.Th. en M.T. Fokkema - Zylker uit Velp de tjalk van Tony Brundel. In de winter en in het voorjaar daarop is het schip bij SRF Harlingen weer zeilklaar gemaakt. Dwz. alle grootijzerwerk is door SRF gedaan: het schip is 1,80m ingekort, dekken, opbouw, kuip, boeisel, eerste! motor, mastkoker etc. Zelf hebben ze alle klein ijzerwerk en hout gedaan. Op 19 aug 2011 zeilde het schip weer. Later is de betimmering aangebracht en heeft Molenaar een nieuw zeil geleverd.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2177 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1910 | Ontwerper: | Minne Molles van der Werff |
---|---|---|---|
Werf: | Minne Molles van der Werff | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,92 m | Breedte berghout: | 3,60 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,55 m | Masthoogte water: | 15,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 76,70 m2 | Oppervlakte fok: | 28,40 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 105,10 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 3163 | Registratie datum: | 17-03-2022 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1910 – 1939 | Simon de Boer, Burgwerd ( De Jonge Jan) |
---|---|
1939 – onbekend | J.A. Feenstra, Koudum ( De Hoop) |
onbekend – onbekend | Medewerker ASM, Arnhem ( Verbouwd tot Woonark) |
Rond 1965 – onbekend | Reny de Laat, Arnhem ( Brulboei) |
onbekend – onbekend | Dik en Trudy Geurts, Arnhem |
Rond 1980 – onbekend | ( Peanut (8212B Amst 1980)) |
1986 – 1990 | Arthur Balduk, Arnhem ( Peanut) |
onbekend – onbekend | Jan en Els, Arnhem |
onbekend – onbekend | Gerard en Eveliente, Arnhem |
onbekend – 2006 | Beatrice de Jongh, Amsterdam ( Hoop Peanut (13839B A 1999)) |
2006 – onbekend | Woningbouwvereniging het Oosten, Amsterdam ( De Zon) |
onbekend – 2010 | Tony Brundel, Gaastmeer |
2010 – Nu (laatst bekend) | W.Th. en M.T. Fokkema - Zylker, Velp ( Amstel) |
Geschiedenis
1910
13 april 1910
13 april 1910: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Jonge Jan met Meetnummer S933N

1929
1929
1929: Het skûtsje van Simon de Boer te Burgwerd



1939
24 oktober 1939
24 oktober 1939: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Hoop met MeetnummerG5386N

1965
1965
1965: Woonark de 'Brulboei' in Arnhem

1980
17 maart 1980
17 maart 1980: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Peanut met Meetnummer AN218

2000
2000
2000: Als woonark voor het Hermitage Amsterdam museum, liggend in de Amstel

2010
2010
2010: Het casco, klaar om weer opgebouwd te worden

2012
2012
2012: Een nieuw leven onder zeil als jacht


2013
30 april 2013
30 april 2013: Deelnemer Koningsvaart 2013 in Amsterdam ter gelegenheid van de troonswisseling

2015
17 augustus 2015
17 augustus 2015: Informatie van eigenaar Willem Fokkema
Wij hebben in de zomer van 2011 Sipke Tjerkstra (toen 90 jaar) in Koudum opgezocht die het schip kende. De zoon van de tweede eigenaar, Jelle Feenstra, was een kameraad van hem. Hij vertelde hoe deze 'Riekeman' Feenstra op de centen was en het schip voor slechts 500 gulden had gekocht. Inclusief zeilen, kruiwagens enz. Varen kon hij niet zo goed en de familie Tjerkstra, die er achteraan voer, had herhaaldelijk de bijboot van Feenstra moeten oppikken als die weer eens achter de palen bij een brug was blijven hangen. Feenstra trouwde met een boeren weduwe die een mooie boerderij in it Heidenskip had en werd weer boer.
Vanaf de tweede wereldoorlog tot begin zestiger jaren is ons niets bekend. In 1964 kochten Reny de Laat en haar verloofde het schip van een medewerker van de Arnhemse Scheepsbouwmaatschappij. Het ligt dan in de haven van Coers in Arnhem en wisselde in die periode snel van eigenaar. Nadat het schip dertig jaar in Arnhem heeft gelegen verhuisde het naar Amsterdam.
Wij kennen het schip uit Amsterdam in de tijd dat het voor de tegenwoordige Hermitage lag. Het lag zo diep dat de mooie ronde vormen nauwelijks te herkennen waren. Toen de Hermitage werd geopend, moest de 'Hoop Peanuts' wijken voor de grote hardhouten aanlegsteiger. Vanwege de belangrijke rol die Amsterdam en de Amstel hebben gespeeld in de lange periode dat er weinig animo voor dit historisch erfgoed was, hebben wij ons skûtsje 'Amstel' gedoopt.
Wie weet er nog meer? Wij willen graag alle historische details van het schip weten.
2016
2016
2016: Foto onder vol zeil

2017
september 2017
september 2017: Spiegel der Zeilvaart nummer 7 - Terug naar Burgwerd met het Skûtsje 'Amstel'

Tallien en Willem Fokkema wisten niets van de historie van het schip dat ze in 2010 kochten. Ook hadden ze nog nooit van Burgwerd gehoord. Ze hadden wel altijd hun ogen open als het ging om mooie tjalkjes. En zo kwam het dat de Fokkema's in Burgwerd belandden.
Wij wisten niets van de historie van ons "nieuwe schip" toen wij in 2010 een kale, bijna 17 meter lange romp kochten,' zo vertelt Willem Fok¬kema. Toch hadden Willem en Tallien al eerder met hun schip kennisgemaakt. Rond 1990 lag het als woonark met een hoge opbouw en de naam 'Hoop Peanuts' voor het verzorgingstehuis "Amstelhof" in de Amstel. Mooie tjalkjes daar hadden ze altijd wel oog voor en ze waren dan ook teleurgesteld toen het ineens verdwenen bleek. Er was geen plaats meer voor de "oude troep", want de gemeente had grootse plannen met de Amstelhof: dit zou de nieuwe dependance van de Hermitage in Amsterdam worden. Toen de bejaarden vertrokken in 2007 en de Hermitage zijn intrek nam, moest er een aanlegsteiger voor rondvaartboten komen. `We vergaten het schip dat in 2010 weer opdook op Marktplaats. Het was gelukkig in goede handen: Tony Brundel uit Gaastmeer had het skûtsje in 2008 gekocht, maar wilde er weer vanaf. Het weer onder zeil brengen van een skûtsje stond nog op onze actielijst en dit schip kwam precies op het goede moment.'
SdZ 2017 nr07 september - Terug naar Burgwerd met het Skûtsje 'Amstel'