Jan Kooijman vertelt van zijn gesprekken met Arie de Boer, de autoriteit op het gebied van Lemsteraken:
Het resultaat van onze vele gesprekken was dat het plan ontstond om een kleine Lemsteraak te bouwen met alle goede eigenschappen van het type, doch in handzame afmetingen voor een klein gezin. Uit de tekeningenvoorraad van Arie de Boer kwam een potloodtekening uit 1912 van een aakje dat schitterend voor het doel paste: een vissersscheepje van 8,25 meter gebouwd voor visser J. Steenstra. Kooijman en de Vries kocht toen van Arie de Boer de exclusieve rechten voor de seriebouw van dit scheepje, waarbij de afspraak werd gemaakt, dat de oorspronkelijke afmetingen ook iets vergroot zouden kunnen worden.
De Lemsteraak 'Anna Louise' is een 9.10 meter versie en het casco is in 1982 gebouwd door De Scheepsbouwers Maritiem in Werkendam. Het casco is door de opdrachtgever zelf afgebouwd en de Lemsteraak is in 1984 in de vaart gekomen. Wie deze opdrachtgever was, weten we (nog) niet.
De huidige eigenaar heeft de roef verlengd naar het oorspronkelijk ontwerp, de mastvoet op de roef geplaatst en het vluchtluik naar het voordek verplaatst.
Deze aak is destijds in meerdere versies uitgebracht, namelijk met een korte roef, middellange en een lange roef. Bij de laatste 2 versies staat de mast op de roef.
Het vergroten of verkleinen van de tekening van een schip
Als een schip op het punt van de grootste breedte dwars wordt doorgesneden dan geeft dat het zogenaamde grootspant. De vorm daarvan is in hoge mate bepalend voor het karakter van het schip. Als namelijk eenmaal de vorm van het grootspant is vastgelegd, dan heeft dat bepaalde consequenties voor de rest van de lijnen en daarmee ook voor het totale karakter van het schip.
Naar dezelfde 8,25m tekening, doch slechts in een 5% vergroting, zijn aanvankelijk door Kooijman en de Vries eveneens enkele exemplaren van 8,60m gebouwd. Zij werden later door de 9,10 meter-versie opgevolgd, omdat deze laatste meer ruimte bood.
Tijdelijke dispensatie van een jaar voor het aanbrengen van houten kozijntjes met traliewerk op de twee vluchtluiken aan de voorkant van het kajuitdak.
2022
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip