Beulaker
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Dit zgn. Roefschip is gebouwd in 1912 op de werf van Alle Berends Barkmeijer (E.R.) in Briltil. De lengte bij de bouw was ong. 17.80m. Het schip is in 1962 ingekort tot 13,50 meter en omgebouwd tot jacht in opdracht door eigenaar v.d. Berg en waarschijnlijk door Yge Blom in Hindeloopen. Ze stond vanaf dat moment als 'Oude Zeug' bekend en lag destijds bij de Koninklijke in Muiden. Dhr. v.d. Berg heeft het schip wit geschilderd en laten polijsten vergelijkbaar met een Lemsteraak.
In 1990 heeft Notaris van Sisseren uit Goes het schip gekocht. Hij heeft haar naar een paar jaar volledig laten stralen, waardoor de klinknagels en de oude nummers weer aan de oppervlakte kwamen. Vervolgens is de romp donkerblauw geschilderd en de kajuit wit.
Bron: Skutsjehistorie.nl
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 338 | Zeil nummer: | TA41/T11 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | Bedrijf |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1910 | Ontwerper: | Berend Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Berend Barkmeijer | Werf plaats: | Briltil |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 13,20 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1912 – onbekend | A.B. Barkmeijer, Briltil ( Liquenda) |
---|---|
1939 – onbekend | IJ. Brandsma, Oldeboorn ( Liquenda) |
1963 – 1971 | Dhr. v.d. Berg ( Oude Zeug) |
1971 – 1973 | H. Kwekkeboom, Amsterdam ( Oude Zeug) |
1973 – 1976 | P. Eijkelenburg, Houthalen ( Oude Zeug) |
onbekend – 2000 | P.H. van Doorn, Laren ( Oude Zeug) |
2000 – 2012 | Notaris G.B. van Sisseren, Goes ( 't Maklijk Oudt) |
2012 – onbekend | B. Nijland, Giethoorn ( Beulaker) |
Geschiedenis
1912
4 september 1912
4 september 1912: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip 'Linquenda' Meetnummer L1303N
1939
13 maart 1939
13 maart 1939: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip 'Linquenda' Meetnummer G5128N
2013
23 september 2013
23 september 2013: Herinneringen van Richard Eijkelenburg, zoon van oud-eigenaar P. Eijkelenburg
Mijn vader was eigenaar van dit schip, van 1972 of 1973 tot 1976. Ik stuurde meestal. Het schip was voordien eigendom van de heer Kwekkeboom, een bekende bakker (?) uit Amsterdam. In onze tijd lag het schip in Drimmelen, en voeren wij in Zeeland en Zuidholland. Verkocht in 1976 wegens faillissement van het bedrijf van mijn vader. Voor zo ver ik mij herinner, was het een schip van ijzer, niet van staal; gebouwd in de provincie Groningen in 1903 door Barkmeijer (???) en ons verkocht als een "Blokzijlder jacht". Motor: 6-cilinder DAF, hevig rokend bij hoge toeren. Als extra een rood/wit gestreepte spinnaker/halfwinder. Een vrij korte giek in verhouding tot de gaffel. Een hoge kop in verhouding tot het achterschip. Strijkbare mast met (groot) tegengewicht onderdeks. Mooi teak dek. Veel goede herinneringen..... ik zou hem nog eens graag terugzien.
2015
oktober 2015
oktober 2015: Informatie van de fam. Nijland
Er is ontzettend veel gebeurd aan het schip, het afgelopen jaar, maar het resultaat mag er wezen!