Bever

Bever Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Verras is een echt Zeeuws familiebedrijf (5 generaties) die vroeger in De Paal de werf ‘Moed en Trouwhadden, en later, bij het droogleggen van het verdronken land van Saeftinghe, verhuisd zijn naar Walsoorden. Deze vijf generaties scheepsbouwers zorgden ervoor, dat de Paal en Zeeuws Vlaanderen en Verras een bekende en gewaardeerde klank hebben behouden in de kringen van vissers, schippers en liefhebbers van de traditionele zeilvaart. De Philippiense schouw 'Bever' is in 1979 door Verras gebouwd. Het schip is ontworpen en gebouwd door Remy Verras.

De 'Bever' op de Westerschelde tegenover Walsoorden
De 'Bever' op de Westerschelde tegenover Walsoorden

Eigenschappen

Plaquette nummer:1182 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Philippiense schouw

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:R. Verras
Werf:Scheepswerf Moed en Trouw - Verras Werf plaats:De Paal/Walsoorden
Motor:Inbouw Motor type:Lombardini 20pk Diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,30 m Breedte berghout:2,83 m
Diepgang:0,64 m Masthoogte water:9,20 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 2000 E.H.H. Vooijs, Rotterdam ( Bever)
2000 – 2001 P.J. Zaaijer, Oudega (Wymbr) ( Bever)
2001 – 2009 E. van Schaik, Kokkola ( Bever)
2009 – 2020 J. Weyn, Oelegem (Ranst) ( Bever)

Geschiedenis

2002

2002

2002: SdZ December 2002-Januari 2003 nr10 - Platbodems in Finland

Oud-Eigenaar Eelco van Schaik schrijft in het artikel:
Na de Kajuitschouw 'Vlotte Lotte' in Finland te hebben verkocht, hebben we niet lang zonder boot gezeten, want in hetzelfde voorjaar hebben we de Zeeuwse schouw 'Bever' gekocht. De 'Bever' is gebouwd door jachtwerf 'Moed en trouw' van de familie Verras te Walsoorden. Mijn ouders hebben de Bever naar Rotterdam gevaren en daar is ze net als Vlotte Lotte in een zeeschip gezet en in Kokkola met een grote haven-kraan in het water getakeld. Voor dat de 'Bever' naar Finland werd getransporteerd heeft mijn broer Martijn van Schaik de benodigde maten voor een tuigplan genomen en vorige winter is door TD Sails in Edam een nieuw tuig gemaakt. Naast het zichtbare verschil tussen de oude bruine en het nieuwe wit, is ook het zeilen met de 'Bever' een stuk veranderd. We gaan een stuk sneller en kunnen hoger aan de wind zeilen. Het blijft leuk om de mensen op het steiger te horen met de mooiste theorieën over de zwaarden. Ook is de verbazing groot als men er achter komt dat de boot van staal is!

We zijn net terug van een reisje naar Messkk vlakbij Pietersaari. Messkk is een eiland, net als Tankar, met het oude loodsstation van Pietersaari. Dit station is nu in gebruik als hotel, café en sauna en douchegelegenheid. Het eiland met de natuurlijke haven in de rotsen geeft ons een echt vakantie gevoel! Ook waren we in Poroluodonkari, 8 mijl noordelijk van onze haven, een vissershaven die zelden door kieljachten wordt bezocht, omdat de route er heen niet is bebakend.
De foto in Messkk (foto onder) vinden we het mooist, maar dat komt misschien omdat we het eiland zo leuk vinden.

2016

mei 2016

mei 2016: Met de Philipiense schouw Bever naar de Westerschelde in 4 delen

Op de Westerschelde zie je maar zelden jachten varen, laat staan een platbodem. De drukte van zee- en binnenvaart schrikken veel schippers af. Bovendien zijn er maar weinig jachthavens en de meeste vallen droog of zijn niet altijd toegankelijk. Door het getij moet je vaak (erg) vroeg vertrekken of kom je pas 's avonds laat terug in de haven, je kan niet zo maar doen wat je wil wanneer je het wil. Maar voor wie niet schrikt van een beetje avontuur is de Westerschelde een prachtig vaargebied, vooral voor kleinere schepen heeft het heel wat te bieden. En wie houdt van rust en natuur kan er zijn of haar hart ophalen.

Eigenaar Jeroen Weyn heeft in 2016 in 4 artikelen in de Spiegel der Zeilvaart zijn ervaringen op de Schelde vastgelegd onder de kop "Met de Philipiense schouw Bever naar de Westerschelde". 

  • SdZ mei nummer 4: deel 1 - Veiligheid en het vaargebied
  • SdZ juni nummer 5: deel 2 - Van Lillo tot Baalhoek
  • SdZ juli nummer 6: deel 3 - Van Speelmansgat naar Hoedekenskerke
  • SdZ augustus-september nummer 7: deel 4 - Retour naar Lillo

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht