Blinkert

Blinkert Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De visaak 'Albatros' van bijna 13 meter die J.J. Bos in 1899 bouwde voor Andries de Blaauw, heeft watersporters geïnspireerd bij het laten bouwen van een aakjacht. De graaf Van Byland, die een actief zeiler was, bewonderde de aak van Blaauw en regelde dat het schip voor hem werd nagebouwd. Andries de Blaauw werd in 1911 gevraagd met de aak naar Leiderdorp te zeilen, zodat het schip daar bij de werf van Van Groeningen opgemeten kon worden. Met behulp van de mallen en de metingen die toen van de Albatros werden gemaakt, werd in Leiderdorp een replica van de 'Albatros' gebouwd, maar wel als aakjacht, de 'Blinkert'. De graaf Van Byland was een impulsief man als het om de aanschaf van schepen ging. Hij veranderde vaak van schip. Nog hetzelfde jaar werd deze replica van de 'Albatros' verkocht aan W. Wilton uit Rotterdam.

Eigenschappen

Plaquette nummer:503 Zeil nummer: VA62
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1911 Ontwerper:P. van Groeningen
Werf:P. van Groeningen Werf plaats:Leiderdorp
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp: Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,80 m Breedte berghout:4,10 m
Diepgang:1,40 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:50,00 m2 Oppervlakte fok:20,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:80,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1911 – 1911 Graaf van Bijlandt ( Albatros)
1911 – 1926 W. Wilton ( Albatros)
1926 – 1939 J. van Vollenhoven, Rotterdam ( Blinkert)
1939 – onbekend J.H. Pels, Rotterdam ( Blinkert)
onbekend – onbekend Notaris Lesseliers, Beveren-Waes ( Blinkert)
Na ww2 – 1966 Familie Krahé, Bad Neuenahr (D) ( Blinkert)
1966 – 1972 E.L. van Es , Bilthoven ( Blinkert)
1972 – 1975 K.H.A. de Vries, Aerdenhout ( Blinkert)
1975 – onbekend W. Verheyden, Krimpen aan de IJssel ( Blinkert)
onbekend – onbekend R. Bravenboer, Zwijndrecht ( Blinkert )

Geschiedenis

1924

1924

1924: De 'Albatros' van W. Wilton in het Nederlandsch Jachtregister 1924/1925

1955

1955

1955: Documentatie Stamboek

In de oude documentatie van het Stamboek staat dat de 'Blinkert' (mogelijk) de Lemsteraak 'Albatros' is. Dirk Huizinga schrijft in zijn boek 'Lemsteraken voor de recreatie' echter het dat de 'Blinkert' een kopie van de 'Albatros' (nu 'Walbatros') is, net als de 'Schollevaer'.

1993

1993

1993: Restauratie door Stofberg in Leimuiden

De orginele binnenbetimmering is nog aanwezig en is in 1993 volledig gerestaureerd door de firma Stofberg. Bij deze firma is het schip buitenom ook volledig gerestaureerd incl. vlak.

2023

december 2023

december 2023: Spiegel der Zeilvaart nummer 10 - De 'Blinkert' een klassieke Lemsteraak

Waarom ontfermt een motorbootvaarder zich over een Lemsteraak? Rinus Bravenboer deed het omdat hij viel voor de fraaie lijnen van de Blinken. Hij stopte veel tijd in het opknappen van deze klassieke aak en belde Wim de Bruijn om te komen kijken in Alem.
De Lemsteraak Blinkert stond jarenlang op het terrein van het schildersbedrijf van Rinus Bravenboer. De toenmalige eigenaar had de aak daar gestald omdat er het een en ander aan moest gebeuren, maar hij keek er eigenlijk niet naar om. De mast met contragewicht lag plat, de kuip was met een zeil afgedekt en er kwam steeds meer roest door de verf heen. Inmiddels was het 2014 en Rinus had zijn schildersbedrijf overgedaan aan zijn zoon. Rinus vond het heerlijk om nog dagelijks in de schilder- en spuithal rond te scharrelen, tot zijn zoon zei: 'Pa, zoek een hobby en ga je daarmee bezighouden'. Hoewel Rinus een echte motorbootvaarder is en met zijn motorjacht vele tochten door het land maakte en nog nooit had gezeild, was hij enorm gecharmeerd van de lijnen van het schip dat nog steeds op het terrein stond. De eigenaar wilde er op een gegeven moment wel vanaf, want hij zag het vele schilder- en opknapwerk niet zitten en droeg de Blinkert over aan Rinus. Het casco werd helemaal gestraald en vele malen in een tweecomponenten-systeem gespoten. Dat kon allemaal op het eigen bedrijf. 

pdf SdZ 2023 nr10 december 2023-januari 2024 - De 'Blinkert' een klassieke Lemsteraak

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht