Bolster

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De tweede eigenaar M.Y. Meerkerk schrijft:
De Zeeschouw 'Bolster' was nog in het bezit van de eerste eigenaar en medeontwerper L. de Visser. De 'Bolster' is in 1978/1979 door Scheepswerf Jonkerpaans N.V. te Dordrecht gebouwd en kenmerkt zich door een ‘stoer’ uiterlijk. Door Jonkerpaans zijn in de zestiger en zeventiger jaren 11 Zeeschouwen gebouwd, die in het Stamboek zijn geregistreerd. Van heel veel andere is geen informatie beschikbaar over verblijf en het bestaan. In 1961 begon de toenmalige firma Jonker & Paans haar activiteiten met de bouw van kleinere types pleziervaartuigen en dat deden ze op een kleine binnenplaats in een oude stadswijk, gelegen aan één van de vele havenbekkens. Mede door de uitstekende kwaliteit van deze schepen, floreerde de onderneming direct, hoewel in eerste instantie veel moeilijkheden overwonnen moesten worden. De capaciteit van de werf ontgroeide al snel de kleine tuin en in 1963 verhuisde het bedrijf hun faciliteiten naar een plaats aan de Wilhelmina haven, de oude zeehaven van Dordrecht.
De 'Bolster' is 8,5 meter bij 3,20 (de romp zonder aanhangende en uitstekende delen) en heeft volgens de eigenaren, kenmerkend voor een schouw, veel ruimte en comfort. Heel veel extra informatie vindt u op de eigen website van de 'Bolster'.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2165 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Zeeschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1979 | Ontwerper: | Jonkerpaans |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf Jonkerpaans N.V. | Werf plaats: | Dordrecht |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Mercedes OM636 |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Knikspant | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,50 m | Breedte berghout: | 3,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,75 m | Masthoogte water: | 11,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1979 – 2011 | L. de Visser, Hooge Zwaluwe ( Bolster) |
---|---|
2011 – 2018 | M.Y. Meerkerk, Assen ( Bolster) |
Geschiedenis
1978
1978
1978: De bouw en tewaterlating van de 'Bolster' in 1978/1979
Lambert de Visser, 1e eigenaar en mede-ontwerper schrijft in december 2013:
Dirk Jonkers (Scheepswerf Jonkerpaans, Dordrecht) en ik hadden elkaar zo rond 1965 leren kennen en het werd een goede verstandhouding tussen ons beiden. Ik bezat reeds jaren een motorvlet, maar wilde overstappen naar een zeilboot. Mijn voorkeur ging uit naar een platbodem. Ik had contacten met een zeeverkennergroep en was aldaar betrokken bij de bouw van een nieuwe lelievlet. Met de bouwer van die vlet, een handige zelfstandige ijzerwerker, maakte ik plannen voor de bouw van een eigen platbodem.
Toen Dirk Jonkers dat in 1977 hoorde bood hij spontaan aan om voor mij een zeeschouw te bouwen. Ik moest dat maar beschouwen als een “vriendendienst”. Uiteraard heb ik niet geaarzeld om dit prachtige aanbod te accepteren. Tekeningen en mallen werden weer opgezocht en samen bestudeerden we de mogelijkheden. Ik kreeg daarbij de ruimte om het aloude ontwerp aan mijn wensen aan te passen. Die aanpassingen betroffen in hoofdzaak de vorm en de inrichting van de kajuit. En zo werd tussen al het grote werk een aanvang gemaakt met de eenmalige bouw van een plezierjacht.
Foto's van de bouw in 1978/1979


Tewaterlating 11 juli 1979
De tewaterlating had plaats in juli 1979. Daarbij leidde de aanblik van het nu aangepaste model van de vroeger gemaakte zeeschouw bij Jonkers tot het verlangen om de schouw in deze nieuwe vorm toch nog een keer te bouwen. En nu voor eigen gebruik en dat gebeurde ook. Dit werd de 'Sterrewind' die nog steeds onder deze naam vaart. Deze Zeeschouw is bij het Stamboek overigens onbekend.
Wij hebben elkaar later op het water, zeilend met gelijke schepen, ontmoet en dat was een apart gebeuren!