Botkol

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De Hoogaars 'Botkol' is volgens ons archief in 1946 gebouwd. Voor wie weten we niet. Ook de ontwerper is onbekend. De werf waarop deze hoogaars is gebouwd, de Gebr. Bezemer, was gevestigd aan het Wantij in Dordrecht. De bouwactiviteiten begonnen in 1947 en lijken in de jaren zestig te eindigen. Tegenwoordig schijnt men zich bezig te houden met de productie van lieren, hijswerktuigen e.d. Er is vermoedelijk een (familie)relatie met de naastliggende werf "De Watergeus", die zich meer op de watersport richtte.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 137 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1946 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. Bezemer | Werf plaats: | Dordrecht |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,00 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend | W.S. Corsel ( Botkol) |
---|---|
onbekend – onbekend | K. van der Rest, De Kaag ( Botkol) |
onbekend – onbekend | G. de Goederen, Oosterdam ( Botkol) |
onbekend – 1976 | W. Zijlstra ( Botkol) |
1976 – 1990 | A. Wiersema ( Botkol) |
1990 – 1996 | Dhr. Verhagen ( Botkol) |
1996 – 1997 | C. Bakker, Klundert ( Botkol) |
1997 – onbekend | Museumhafen Hamburg, Hamburg (D) ( Botkol) |
Geschiedenis
2021
20 augustus 2021
20 augustus 2021: Reactie van oud-eigenaar Allert Wiersema
In 1976/1977 hebben wij dit schip gekocht van Wim Zijlstra en hebben er tot 1990 mee gevaren. In 1991 is het schip verkocht, via een makelaar in Moerdijk. De naam van de makelaar en de nieuwe eigenaar ken ik niet (meer). Omdat ik was geïnteresseerd in de geschiedenis kwam ik er achter dat de boot was ontworpen door een ontwerper die toentertijd in Dordrecht woonde en die het schip een Dordtse Hoogaars noemde.
Ook weten we dat voor 1996 ingrijpende verbouwingen aan het schip zijn gedaan. Het kielmidzwaard is verdwenen en het schip werd uitgerust met zwaarden. De kajuit is vergroot/verhoogd en toen wij het kochten was ook een kluiverboom aangebracht. De originele benzinemotor was vervangen door een 10 pk Volvo dieselmotor. Als gezin hebben we er veel mee gevaren in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren. In de jaren '90 kwamen we bij toeval een zusterschip tegen in de jachthaven van Lauwersoog.