Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jan Kooijman schrijft in zijn boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon":
Een zeeschouw, mits ontworpen door een bekwaam architect, een fraai schip opleveren. Het tekenen van een goed gelijnde schouw in zijn simpele robuuste vorm is echter niet eenvoudig. Het woord zeeschouw kan een factor zijn geweest in de grote populariteit van het type, omdat dit woord onbewust de gedachte oproept aan extra zeewaardigheid. Men moet echter bedenken dat zeeschouw niets meer (en niets minder) betekent dan Zuiderzeeschouw en dat deze schouw qua bestemming en zeewaardigheid niets extra's had boven de andere Zuiderzeeschepen. Een factor is ongetwijfeld ook geweest dat de vlakke beplating zich heel goed leende voor de na-oorlogse bouw in staal.
De zeeschouw is verwant aan de open Friese zeilschouw, waarvan de rompvorm dezelfde karakteristieke details vertoont: een plat vlak, een plat voorbord en een platte spiegel en verder een hoekige spantvorm met rechte spanten. De zeeschouw verschilt van de Friese zeilschouw op verschillende punten, die alle verband houden met het gebruik voor de visserij op open water, waardoor onder meer een grotere zeewaardigheid vereist was. Die verschillen zijn in hoofdzaak meer holte en meer zeeg (vooral een hogere kop) en een smaller vlak met meer uitwaaierende zijden. Gipon heeft het zeeschouw-type uitgebreid bestudeerd. Reeds in 1935 ontwierp hij zijn eerste zeeschouw van zes meter, bedoeld voor houtbouw. Als commentaar bij dat ontwerp schreef hij toen onder meer: "Er is veel voor te zeggen ook de zeeschouwen als jacht te gebruiken, daar ze, hoewel niet zo fraai als andere vissersschepen, zeer zeker een goed belijnde vorm hebben, die uiterst eenvoudig is, waardoor de scheepjes goedkoop zijn.".
De Zeeschouw 'Brandaen' is in 1973 gebouwd door Kooijman & De Vries in Deil. Opdrachtgever was H. Brioen uit St. Niklaas die haar de huidige naam 'Brandaen' gaf.