Brandaris

Brandaris Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

De 'Brandaris' heeft een zeer bijzondere historie. Gebouwd in 1938 door G. de Vries Lentsch Jr. op de N.V. Amsterdamsche Scheepswerf (en afgebouwd op de door hem overgenomen werf van Pannevis te Alphen aan den Rijn) als een van 4 Aken, o.a. de 'Zeeleeuw' en de 'Flevo', voor de oorlog naar Engeland gebracht en na de oorlog door een Amerikaanse kolonel naar Amerika gebracht waar het jacht tot 2012 heeft rondgezeild en daarna naar NL is gehaald, waar een zeer uitgebreide renovatie begon.
Alle dubbelingen zijn verwijderd, grote delen van het vlak, het hele dek en delen van het potdek zijn vernieuwd. Ook zijn het teakhouten dek, de potdekken en het originele Art Deco interieur opgeknapt en teruggeplaatst. In de salon is een open haard en in de badkamer is een toilet en zitbad/douche.

De 'Brandaris' in 2022
De 'Brandaris' in 2022

Eigenschappen

Plaquette nummer:9080 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1938 Ontwerper:G. de Vries Lentsch jr.
Werf:G. de Vries Lentsch jr. Werf plaats:Amsterdam (afbouw Alphen ad Rijn)
Motor:Inbouw Motor type:Iveco 130 PK
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,50 m Breedte berghout:5,50 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1938 – 1942 Fam. Doeksen, Terschelling ( Brandaris)
1942 – 1958 L.C. Harkness, West Town, PA (Philadelphia) ( Brandaris)
1958 – 1960 George H. Cook, New York ( Brandaris)
1960 – 1970 Mrs. Virginia C. Bininger, New Londen, Connecticut ( Brandaris)
1970 – 1985 Alan E. en Patricia V. Symonds, Providence, Rhodes Island ( Brandaris)
1985 – 2012 Capt. Douglas Somers, Wickford, Rhodes Island ( Brandaris)
2012 – onbekend P.W. Kaptein, Wijnaldum ( Brandaris)

Geschiedenis

1939

21 april 1939

21 april 1939: Advertentie met Boyer-yacht 'Brandaris' van G. de Vries Lentsch in Yachting World

12 augustus 1939

12 augustus 1939: Yachting Monthly

14 augustus 1939

14 augustus 1939: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Brandaris - Meetnummer: A10301N

Een scan van de originele registratie van deze meting is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1920_137
Een scan van de originele registratie van deze meting is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1920_137

2012

2012

2012: Pieter en Agnes Kaptein kopen de Lemsteraak 'Brandaris' en gaan haar restaureren in Harlingen

Pieter Kaptein en zijn vrouw Agnes zijn in het wereldje van de chartervaart en bruine vlootvaarders geen onbekenden. Als jongetje, met broers die ook allemaal gek van zeilen waren, begon hij in een sloepje, De Prik. Vanuit Hoorn maakte hij daarmee het IJsselmeer onveilig. Zo gauw hij het geld er voor had werd de botter Sapper van Zilt (HK37) aangekocht en opgeknapt, en niet lang daarna verkoopt hij de botter om weer een ander, maar wel groter schip terug te kopen. En dat is niet de laatste verkoop in een trend van "steeds weer een groter en mooier schip".
We zien hen op een Baltic traden Cecile, vervolgens op de topzeilschoener De Eenhoorn; de Ariel, een groot jacht van de ontwerper Dick Zaal; de Senator Brockes, het ex-lichtschip dat nu bekend staat onder naam Europa, op de Jagur en ga zo maar door.

Kortom, zowel Pieter als Agnes kennen een werkzaam leven aan boord van allerlei schepen die ze opknapten en waarin ze met gasten de zeeën bevoeren. Het is hun levenswerk geworden. Dankzij hen is in elk geval een flink aantal van deze schepen bewaard gebleven en gerestaureerd of weer geheel opgeknapt. Ook als Pieter het wat rustiger aan gaat doen knapt hij nog steeds bakdekkruisertjes en notarisbootjes op. Totdat de Brandaris op zijn pad kwam en opeens te koop was.

Het interieur

Over het interieur moet beslist iets gezegd worden, omdat ook dat zo is gebleven als het er bij de tewaterlating heeft uitgezien. De elektriciteitskast, de lampen, de toiletten, de badkamer en de prachtige salon, de kamerbemeringen en ga zo maar door!
In de salon valt meteen het wortelmahonie van de deurtjes op, en de rest van de mahoniebetimmering met hier en daar (precies op de goede plek) een accent van wengéhout. Helemaal in de trend van de ontwikkelingen van de "Amsterdamse Schoolstijl" aan het einde van de jaren dertig.

Een uniek varend monument en een cultuurhistorisch belangrijke vertegenwoordiging van de internationale scheepsbouwkunst uit ons land in de vorige eeuw. Zelfs de stoeltjes die in de roef staan zijn helemaal origineel en van een prachtige schoonheid, alsof het moderne fauteuils van Italiaans ontwerp zijn.

2015

november 2015

november 2015: Spiegel der Zeilvaart nummer 9 - Historische Lemsteraak 'Brandaris' keert na 60 jaar terug uit de VS

Na de crisis van de jaren '30 begon G. de Vries Lentsch Jr. op de N.V. Amsterdamsche Scheepswerf aan een ambitieuze serie van vier grote Lemsteraken. Twee ervan werden voor eigen rekening gebouwd. Van die twee verdween de 'Brandaris' naar Amerika voor een leven aan de Amerikaanse oostkust. Nu is dit schip weer op Nederlandse bodem om het naar zijn oude glorie te restaureren.
De 'Brandaris' was de tweede in een serie Lemsteraken die, bijna geheel volgens hetzelfde ontwerp, door de N.V. Amsterdamsche Scheepswerf van G. de Vries Lentsch Jr. werd gebouwd. De eerste was de 'Flevo' van 1937, daarna in 1938 de 'Breeveertien' (nu de 'Zeeleeuw', het schip van Reinout Oerlemans) die overigens pas veel later werd afgebouwd. In 1938 volgde de Brandaris en weer een jaar later de 'New Horizon'. In een artikel in The Yachting Montly van augustus 1938 wordt vermeld dat de 'Brandaris' het eerste jacht is dat De Vries Lentsch afbouwt op de door hem overgenomen werf van Pannevis te Alphen aan den Rijn. Het werd een flink schip van 16,08 m lengte over de stevens (op de waterlijn 15 m), met een breedte van 5 men een diepgang van 1,12 m.
The Yachting Montly zegt over de grootte van het schip: The plan shows what good use has been made of the enormous space inside the hull, and two views below (er zijn twee foto's bijgevoegd - p.t.) give a Bood idea of how easy it is to get about and work on those brood decks'. Kennelijk zijn de schepen uit deze serie ook voor die tijd spraakmakend, want een jaar eerder al verschijnt er over de Flevo een uitgebreid artikel in de Waterkampioen (WK 1937, no 537). De auteur is laaiend enthousiast over het ontwerp en het feit dat er door een Nederlandse werf weer een groot schip wordt gebouwd. Het artikel ademt de sfeer van optimisme vanwege het mogelijke einde van de crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Het volgende schip, voor eigen rekening en risico gebouwd, heeft tijdens de afbouw aanvankelijk nog geen naam, maar wordt onder een werfnummer (No. 1356 volgens het werfboek) verder ingetimmerd. Volgens hardnekkige geruchten koopt een van de beide broers Doeksen (Gerrit of Volkert) van Terschelling de aak al voor die te water gaat en doopt hij haar 'Brandaris'. Het schip wordt, volgens het gerucht, gebruikt door de familie Doeksen, tot het moment in 1942 waarop het algemene zeilverbod door de bezetter wordt afgekondigd. Naar verluidt wordt de 'Brandaris' dan bij een houthandelaar te Harlingen verstopt, en komt ze pas na de oorlog weer tevoorschijn.

pdf SdZ 2015 nr09 November - Historische Lemsteraak 'Brandaris' keert na 60 jaar terug uit de VS

2021

juli 2021

juli 2021: De 'Brandaris' weer te water

2022

augustus 2022

augustus 2022: De 'Brandaris' te koop

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht