BU17
De 'BU17' is een hoogaars van 11,32 m., ontworpen door André Hoek en als casco gebouwd door Albert Smits in Nieuwegein. In 1989 werd opdracht gegeven tot het ontwerpen van dit schip en in augustus 1989 is begonnen met de bouw. De boot werd opgeleverd in mei 1990, waarna de afwerking zelf is gedaan. Voor eigenaar Evert de Graaf was dit nieuwe schip zijn droom. Een mooi ogend schip laten ontwerpen, bouwen, zelf intimmeren en met goede zeilprestaties. Over de naam hoefde niet lang te worden nagedacht. De enige tweede hoogaars door André Hoek ontworpen is de 'Nieuwe Maen' van dhr. Van der Dussen. Dit schip is een meter langer. De 'BU17' is - samen met de 'Nieuwe Maen' - een van de laatste stalen hoogaarzen die in Nederland gebouwd zijn.
Smits Jachtbouw Nieuwegein 1975-1994 / Makkum 1994-1999
Albert Smits van Smits Jachtbouw Nieuwegein/Makkum heeft van 1975 tot 1999 meer dan vijftig casco's gebouwd. Dit waren voornamelijk ronde en platbodemjachten maar ook kotters en Koopmansontwerpen van gerenommeerde ontwerpers. De werf is later verhuisd naar Makkum en daarna overgenomen door Gebr. van Enkhuizen.
De BU17
De 'BU17' heeft in de jaren dat hij in de vaart is waarschijnlijk de grootste handicapverzwaringen van heel de vloot ontvangen. Vlak na de eerste drie wedstrijdjaren kwam de eerste handicapverzwaring van 45 punten. Dit deed zeer en er werd nog fanatieker gezeild, waardoor de 'BU17' in de prijzen bleef vallen. Na het weegverhaal in de VB/HB-klasse onderging de 'BU17' nog een fikse verzwaring. De bemanning haalde weer meer uit de kast en zo kwamen er toch weer resultaten.
De BU17 is geen schip dat hoog aan de wind kan zeilen. Soms lijkt ze ook een eigen wil te hebben en dan doet het wat niemand - behalve de bemanning - verwacht had. Dat hoog aan de wind zeilen is nog wel eens een nadeel in de wedstrijd. De 'BU17' is bij wedstrijden ingedeeld onder de VB/HB-klasse en zeilt vaak tegen Lemsteraken met loefbijters en blijft daarom vaak achter in hoogte. Meestal wordt dit weer goedgemaakt op de rakken dat er ruimer gezeild moet warden, dan gaat de halfwinder (80m2) omhoog en de bezaan (aap).
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 2214 | Zeil nummer: | HB194 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | D+ | Tekening nummer: | |
| Type: | Hoogaars |
Bouw
| Bouwjaar: | 1990 | Ontwerper: | Hoek Design |
|---|---|---|---|
| Werf: | Smits jachtbouw / afbouw in eigen beheer | Werf plaats: | Nieuwegein |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Knikspant | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 11,30 m | Breedte berghout: | 3,85 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 13,75 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 41,60 m2 | Oppervlakte fok: | 23,50 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 10,40 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 75,50 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Dispensaties
| Dispensaties | Einddatum | Datum nieuwe schouw |
|---|---|---|
| Permanente dispensatie: Het schip voldoet ten aanzien van de grootste breedte niet aan de Criteria. De grootste breedte ligt iets te ver naar achteren. |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1990 – Nu (laatst bekend) | E. de Graaf, Spakenburg ( BU17) |
|---|
Geschiedenis
2005
september 2005
september 2005: Spiegel der Zeilvaart September 2005 nummer 7 - De Hoogaars BU17
De 'BU17' is door André Hoek ontworpen met de opdracht dat het schip van de Randmeren af kon zonder dat de mast moest worden gestreken. Het schip heeft een doorvaarthoogte met de mast, van 13,5 meter. Hiervan kan een meter worden weggeklapt, zodat er een doorvaarthoogte overblijft van 12,5 meter. Genoeg voor de Stichtse- en de Hollandse brug. Voor de rest is het schip zo ingericht dat Evert er vrij gemakkelijk alleen mee kan varen, wat hij dan ook zeer regelmatig doet met alles erop. De boot is in totaal van 12 lieren voorzien. Zes lieren in de kuip voor de zwaarden, bakstagen en de zeilen, vijf op het voordek, drie lieren voor het zeilhijsen, een op de giek, een voor de kluiver en een elektrische voor de maststrijkinstallatie. Voor de rest is het schip door Evert van casco af zelf afgewerkt. Een simpel, maar zeer functioneel interieur met een zee van opbergruimte, een eigenaarshut, twee voorkooien en een (slinger)zijkooi.
De bruisende kracht van 11 ton hoogaarsgewicht zorgt soms voor kippenvel, met veel wind kan je met dit schip, door het lichte ondertuigd zijn, toch nog met vol tuig varen. Het contact met het water zo dichtbij en het snel door de gangboorden lopende water is iets dat je eigenlijk nooit wilt missen; het schip lijkt soms als een zwaan door het water te glijden. Op het nippertje varen gebeurt ook met de 'BU17', dan moet de schoot snel los omdat er te veel water in de kuip komt.
Een heel verhaal naar aanleiding van een omslagfoto van Theo Kampa op het eerste nummer van de Spiegel in 2005.
2020
mei 2020
mei 2020: Schip van de maand op de website van de Rond- en Platbodem Klassenorganisatie
Vanaf januari 2020 wordt er maandelijks op de website van de Rond- en Platbodem Klassenorganisatie een wedstrijdzeilend schip ("actief" ingeschreven in het Stamboek) en haar bemanning geïntroduceerd: ‘de rond- en platbodem van de maand’.
2021
2021
2021: De BU17 tijdens de DARP competitie in Spakenburg op het Eemmeer