De Gooische Griet

De Gooische Griet

Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp. 

'De Gooische Griet' is een 11.20 meter ontwerp in visserman uitvoering en is in 1977 te water gelaten onder de naam 'Herstelling HI6' met als opdrachtgever U.W. Mulder uit Zwolle.
De overgrootvader van toen de vrouw van Ulbe Mulder had een kleine vloot, waarvan twee palingaken waren vergaan. Er zijn waarschijnlijk meer vergaan. Eén van die schepen van de vloot heette 'Herstelling'. HI6 komt van van de vader van Ulbe Mulder. Die viste met een boot met onder dit nummer.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1100 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1977 Ontwerper:I. Blom
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type: Ford Ebro
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,20 m Breedte berghout:3,90 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:14,20 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 1987 U.W. Mulder ( Herstelling HI6)
2002 – 2010 M. Kamp en O. Wagenaar ( Zeester HI6)
2010 – Nu (laatst bekend) J.A. Schmal, Naarden ( De Gooische Griet)

Geschiedenis

2025

25 oktober 2025

25 oktober 2025: Bericht van eigenaar J.A. Schmal

'De Gooische Griet' is van 2014 tot 2025 in restauratie geweest. De romp is volledig gestraald en op nieuw gecoat. Verschillende stalen delen aan de romp en in het vlak zijn vervangen/vernieuwd. Het roer en de zwaarden zijn nog origineel, maar wel volledig gerestaureerd. Er zit een volledig nieuwe tuigage met mast en rondhouten bij.
Sinds deze zomer vaart de aak weer. Ook de eerste en originele motor is gereviseerd en ligt weer in het schip. Een Ford Ebro.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht