Drijfkracht

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De 'Drijfkracht' werd in 1965 in opdracht van de heer Onstein gebouwd. Het schip werd genoemd naar het ouderlijk huis van Mevr Onstein-Driehuizen in Lisse, waar zij geboren was. Dat huis was gebouwd door haar vader, een bolleman. Hij noemde dit huis naar zijn vrouw, Sophia Magdalena Louisa = 'Somalo'. Deze naam is overgenomen bij de naamgeving van de botter.
Midden 70-er jaren werd de 'Somalo' (ex 'Drijfkracht') verkocht aan de heer Th. Alofs die het schip eind 70-er jaren opnieuw liet tuigen op basis van tekeningen van jachtarchitect Henk Lunstoo. Alle manilla vallen werden vervangen door stallen vallen, waarbij tevens mastlieren werden aangebracht. Ook werd er een stuurwiel met kabeloverbrenging op de helmstok geïnstalleerd.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 477 | Zeil nummer: | VA53 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Botter |
Bouw
Bouwjaar: | 1965 | Ontwerper: | H. Kersken jr. |
---|---|---|---|
Werf: | De Bock & Meijer | Werf plaats: | Oude Wetering |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,55 m | Breedte berghout: | 4,18 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,00 m | Masthoogte water: | 14,70 m |
Oppervlakte grootzeil: | 47,54 m2 | Oppervlakte fok: | 23,50 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 35,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 21,50 m2 |
Oppervlakte totaal: | 127,54 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1965 – 1973 | Dhr. L. Onstein ( Somalo) |
---|---|
1973 – 1987 | Th.A.M. Alofs, Bussum ( Somalo) |
1987 – 1995 | J.F. Hora-Siccama, 's Gravenhage ( Somalo) |
onbekend – onbekend | J.D. Scherpenhuijsen |
1998 – 2004 | A. van der Meer, Wearga ( De Tijd Voorbij) |
2007 – 2009 | E. Rustemeijer, Santpoort ( Spirit) |
2009 – 2013 | J.W. Stil, Kampen ( Drijfkracht) |
2013 – onbekend | Mediamare Yachtcharter Ostsee, Kröslin ( Drijfkracht) |
Geschiedenis
1983
31 maart 1983
31 maart 1983: Tekeningen Jachtontwerper H. Lunstroo jr.

1988
22 november 1988
22 november 1988: Informatie oud-eigenaar J.D. Scherpenhuijsen
In oktober 1987 hebben wij het schip aangekocht en een opknapbeurt laten geven bij de Fa. Stofberg. Deze winter wordt het stalen kajuitdek voorzien van een teakhouten dek hetgeen wij volgend winterseizoen eveneens willen laten uitvoeren op het stalen loopdek.

1998
1998
1998: In 1998 wordt de Botter weer verkocht en krijgt de naam 'De Tijd Voorbij'

2014
2014
2014: Advertentie van Oostzee Charterfirma in Duits Watersporttijdschrift
