Fram

Fram

Tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog verschenen op de tekentafels spoedig nieuwe ontwerpen van zeiljachten en boten. Veel bestaande schepen waren in slechte staat van onderhoud of waren verloren gegaan. Het Watersportverbond stond in deze tijd voor de keuze van een nieuwe en moderne jeugdboot. De zeeverkenners daarentegen kozen in 1949 voor een traditionele eenheidsboot: de Friese schouw. 
Het idee voor een eenheidsboot voor de zeeverkenners kwam van schipper A.G. Duijff van de Haagsche Waterscouts (H.W.S.), welke behoorde tot de toenmalige Nederlandse Padvinders Vereniging (N.P.V.). 

Advies over de keuze van de nieuwe eenheidsboot won de schipper van de H.W.S. verder in bij onder andere de voorzitter van de K.N.Z.&R.V., Ernst Crone, en de secretaris hiervan, Jan Loeff. Het Hoofdkwartier ging overstag.
Een van de twee “assisten-hoofdcommissarissen” (AHKC-en) van de N.P.V. voor de zeeverkenners, schipper Stoffer, werd met de uitvoering belast. Hij vond de werf van Nicolaas de Vries in Sneek bereid tien schouwen te maken voor een zeer schappelijke prijs. Voor meer boten was geen geld. De eerste vijf exemplaren werden begin 1949 door hem besteld. “De 6 meter schouw herleeft” berichtte het “Sneeker Nieuwsblad” op 24 juni 1949. In de krant werd de aanstaande levering van de boten aangekondigd. Het nieuwsblad prees de keuze voor de schouw door de zeeverkenners.

Alle informatie over de lelieschouw, staat in het hoofstuk Typebeschrijving Open schouw op de Boekenplank.

Vele jaren later

In 2025 zijn er van de tien oorspronkelijke houten Lelieschouwen nog een paar boten in de vaart. De schouw met zeilnummer 5, eigendom van één van de Wassenaarse zeeverkennersgroepen, is in de zeventiger jaren gesloopt. De overgebleven houten schouwen zijn bij de betreffende groepen het pronkstuk van hun bezit. Meestal worden de boten niet meer gebruikt door de jongere waterscouts, maar door de loodsen en de leiding. Zij besteden dan vele uren werk aan het onderhoud van de schouw, waarbij ze onder andere de naden zelf breeuwen.
De 'Fram' is nummer 8 van de nog bestaande Lelieschouwen, gebouwd op de werf van Nicolaas de Vries in Sneek.

De Livingstonegroep en nummer 8 de 'Fram'

Nummer 8, de 'Fram' is altijd in het bezit van Scouting Livingstonegroep in Aalsmeer geweest en grotendeels door leden onderhouden. Aangekocht in 1949 of 1948. Oplevering augustus of september 1949. Het hoofdmateriaal van de romp is iroko. Er is echter een aanzienlijk deel gerestaureerd in eiken. Maar de romp is grotendeels iroko. Het zeil is van klippercanvas.

Restauratie 2008-2009 door E. Moespot (zelfstandige). Vervanging stuurboordboeisel 2024 door Jan Asselbergs (JM Boatworks, Ankeveen). Alle overige restauraties en reparaties zijn door leden en vrijwilligers zelf uitgevoerd, waarbij het klassieke uiterlijk en het ontwerp zijn gerespecteerd.

De actieve gebruikers zijn jongeren. Onderhoud en zeilen. Wedstrijden en trektochten. Gemiddelde leeftijd 18 jaar! De jeugd wordt enthousiast gemaakt voor klassiek zeilen en Nederlandse traditie. Ook verkenners van 11-15 jaar zeilen in de 'Fram'.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:2405 Zeil nummer: 8
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Lelieschouw

Bouw

Bouwjaar:1949 Ontwerper:A. G. Duijff
Werf:Nicolaas de Vries Werf plaats:Sneek
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Iroko Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Clipper canvas
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,00 m Breedte berghout:1,80 m
Diepgang:0,35 m Masthoogte water:7,10 m
Oppervlakte grootzeil:13,00 m2 Oppervlakte fok:3,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:16,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:1969 Registratie datum:05-01-2025
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1949 – Nu (laatst bekend) Scouting Livingstonegroep, Amstelveen ( Fram)

Geschiedenis

2023

2023

2023: Foto's Lelieschouw nr8 Fram

2025

5 januari 2025

5 januari 2025: Aanvullende informatie over de houten Lelieschouwen

Op dit moment zijn er bij ons weten nog 3 originele houten Lelieschouwen in de vaart.
Deze nummer 8 bij de Livingstone groep, de nummer 2 bij de Pocahontas groep en de nummer 6 bij Zeilverkennersgroep De Spaarnegeuzen. De nummer 3 is bij de Paula Geerts groep in 1991 uit de vaart genomen en verdwenen/gesloopt. 

Verder hebben we nooit iets vernomen van andere houten Lelieschouwen, die nog ergens liggen of in de vaart zijn. Daarom gaan wij er van uit dat er op dit moment nog maar 3 over zijn. De nummers 2, de 6 en de 8. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht