Frans Naerebout

Frans Naerebout Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek 'de Boeier' over de 'Frans Naerebout':
Na de "Sextet" uit 1900 is dit het tweede (overnaads geklonken) ijzeren schip naar ontwerp van Nicolaas Bernhard, met echte boeierlijnen. Het werd aanvankelijk gebouwd voor eigen rekening en gebruikt door zijn zoon Harmen. De boeier kreeg de naam van een aan het eind van de negentiende eeuw bekende Vlissingse loods en mensenredder Frans Naerebout. Bij meting door de KVNWV ontving de boeier het zeilnummer 14OB, de wedstrijdmaat was WM 8,5. 
Met doorlopende zijwaring is een boeier zeewaardiger dan zonder. Bijna alle verhoudingen zijn vrij normaal, waarbij wij opmerken dat deze veel overeenkomst vertonen met die van de boeiers van Van der Zee. Bij de "Frans Naerebout" staat de mastkoker wat verder naar voren.

Een bericht in "Ons Element"1922 meldt dat de heer Bernhard zijn boeier "Frans Naerebout" heeft verkocht. In de eerste schepenlijst van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten staat als eigenaar van de "Frans Naerebout" genoteerd A.J. de Haas te Amsterdam. Deze was destijds secretaris van de Watersportvereniging 'Nieuwe Meer'. Na nog een aantal malen van eigenaar te zijn gewisseld, meldde de toenmalige eigenaar L. Grootemaat ons in 1999 dat hij wegens gevorderde leeftijd de boeier wel zou willen verkopen. Hij lag in dat jaar bij Jachtservice Peter van Klink te Aalsmeer in winterberging. De staat van onderhoud was zeer goed. In 1999 is de boeier overgegaan in handen van de heer P.A. Bos en mevrouw Th.L. Keijzer te Vooschoten.

Eigenschappen

Plaquette nummer:179 Zeil nummer: OC57 / RC57
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1919 Ontwerper:H. Bernhard
Werf:H. Bernhard Werf plaats:Amsterdam-Nieuwendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,87 m Breedte berghout:3,70 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:11,60 m
Oppervlakte grootzeil:31,34 m2 Oppervlakte fok:16,93 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:58,27 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1919 – 1922 H. Bernard, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1922 – 1927 H. van Duyl, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1927 – 1928 Van den Beugel, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1928 – 1953 Jacob Smit, Rijswijk ( Frans Naerebout)
1953 – 1964 A.J. de Haas, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1967 – 2000 L. Grootemaat, Dubbeldam/'s-Gravenwezel(B)/Gallician(Fr) ( Frans Naerebout)
2000 – onbekend P.A. Bos en Th.L. Keijzer, Voorschoten ( Frans Naerebout)

Geschiedenis

1955

1955

1955: Documentatie Stamboek

Waterkampioen 1955 pag. 582: De boeiers van de werf Berhard te Amsterdam

1975

1975

1975: L. Grootemaat zet Frans Naerebout te koop rond 1975

Oud-eigenaar Grootemaat deed de boeier in de verkoop rond 1975. Volgens zijn zeggen stond de boeier bijna 25 jaar in de verkoop en voer hij er gewoon mee rond tot hij dit, 72 jaar oud, niet meer kon. Het schip kreeg uiteindelijk in 2000 een nieuwe eigenaar.

2000

2000

2000: Foto-overzicht met details van de Frans Naerebout

2004

2004

2004: De 'Frans Naerebout' in het Boek 'de Boeier' van Dr. Ir. J. Vermeer

Harmen Bernhard wil kennelijk direct de zeilkwaliteiten van de nieuwe boeier op de proef stellen. In 1919 vinden wij hem al vermeld in de deelnemerslijst van de Sneeker Hardzeildag, waar de "Frans Naerebout" zich moest meten met de bekende Friese boeiers "Constanter" van Halbertsma, "Albatros" van Bokma, "Njord" van Boltjes en "Standfries" van Faber. Ook de volgende jaren nam Bernhard intensief aan hardzeilerijen deel. In 1920 bezocht hij Grouw om deel te nemen aan de jaarlijkse wedstrijden van 'Oostergoo'. Het blad "Ons Element" meldt voorts deelname aan wedstrijden van "Hollandia" op het Braassemermeer, zowel in 1920 als in 1921, waar onder meer de boeier "Rana" van W. Jongejan de concurrent is, die beide keren met de eerste prijs gaat strijken. In dezelfde jaren komt de "Frans Naerebout" ook voor op de deelnemerslijst van de Kaagweek. In 1921 verschenen daar vier boeiers aan de start, behalve dus H. Bernhard met "Frans Naerebout" ook weer Jongejan met de "Rana", en verder P. Bokma uit Leeuwarden met de "Albatros" en H. van Essen uit Amsterdam met de "Bever".

pdf De 'Frans Naerebout' in het Boek 'de Boeier' van Dr. Ir. J. Vermeer

2006

2006

2006: Restauratieplan eigenaren P.A. Bos en Th.L. Keijzer in 2006

2007

maart 2007

maart 2007: SSRP Jaarverslag 2006 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2006 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Het houten dek van de boeier Frans Naerebout was aan z’n eind. Op de werf van Peter van Klink in Aalsmeer is dit onder handen genomen. Bij het in eigen beheer door Pieter Bos uitgevoerde sloopwerk vertelde het oude dek zijn levensverhaal: Een teakhouten dek bleek over het oude grenen dek heen aangebracht te zijn. De oude delen waren van een kwaliteit grenen die tegenwoordig vrijwel uit beeld is verdwenen: kwartiers gezaagd, foutvrij, harsrijk, fijnjarig en met veel laathout. Gelukkig bleken de tranenplaten van het onderliggende stalen dek na 87 jaar nog in takt, waardoor het monumentale interieur gespaard kon blijven. De oorspronkelijke dekdeeltjes waren van onderaf koper geschroefd. Het was een monnikenwerk om in elk schroefgaatje een tapeind te draaien en glad af te slijpen. 

Langs de randen van het houten dek waren van oorsprong door middel van op het dek geklonken hoeklijn goten gemaakt. Later zijn deze goten schuin aflopend naar het boeisel afgesmeerd met cement. Het boeisel was op vele plaatsen net boven het dek doorgeroest en diende op die plaatsen te worden vervangen, over een lengte van totaal drie meter

2008

maart 2008

maart 2008: SSRP Jaarverslag 2007 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2007 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

Het herstel van het dek van de boeier Frans Naerebout is afgerond. Door Peter van Klink is een nieuw houten dek over het geconserveerde ijzeren dek aangebracht.

 

Het in eigen beheer door Pieter Bos uitgevoerde schilderwerk bekroonde de restauratie van de boeisels.

2012

2012

2012: Foto's

2019

augustus 2019

augustus 2019: Spiegel der Zeilvaart nummer 6 - Eigenaar gezocht voor Boeier 'Frans Naerebout'

Wie het stokje van Pieter Bos en Thea Keijzer overneemt viert dubbel feest: hij (of zij natuurlijk) wordt eigenaar van een bijzonder schip, dat dit jaar ook nog eens zijn eeuwfeest viert. De 'Frans Naerebout' is uniek en verdient 'TLC', oftewel 'tender loving care' van wie het schip op waarde weet te schatten.
De 'Frans Naerebout' meet 'maar' 8,87 m over de stevens en de breedte over de berghouten is 3,70 m. Momenteel staat er een `toertuig' uit 2001 op met een totale oppervlakte van 58,27 m2. De doorvaarthoogte met staande mast is 12 m, met gestreken mast 2,20 m. Aanvankelijk was dat meer toen er een veel hoger wedstrijdtuig op stond. Dat kan deze boeier gemakkelijk hebben, want hij weegt maar liefst 11,5 ton! Maar toen de wedstrijdmast bij de vorige eigenaar brak, werd die ingekort tot toermast. Na honderd jaar is de conditie van deze altijd zeer zorgvuldig onder¬houden boeier goed te noemen. Een van de voordelen van ijzer is dat het eigenlijk niet roest vanwege het relatief hoge percentage koolstof. Alle naden zijn indertijd zorgvuldig geklonken en er is ooit één kleine dubbeling aangebracht.

pdf SdZ 2019 nr6 augustus - Eigenaar gezocht voor Boeier 'Frans Naerebout'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht