Frou Vaartjes

Frou Vaartjes Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. 
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

In 1850 kocht de toen nog te Noordhorn woonachtige Gerrit Jans Barkmeijer "Eene huizing en scheepstimmerwerf met erf en aanbehoren staande en gelegen te Stroobos onder Gerkesklooster enz..". Zijn drie zoons zijn later in het voetspoor van hun vader getreden en bleven het scheepsbouwvak trouw. Tjipke is bij zijn vader op de werf gebleven en heeft na het overlijden van zijn vader deze werf overgenomen. In 1920 droeg Tjipke Douwes Barkmeijer de werf over aan zijn zoons Tammo en Gerrit. Zij zetten de zaak voort onder de firmanaam Gebr. Barkmeijer. Een aantal generaties Barkmeijer zetten tot op de dag van vandaag de werf met succes voort.

Deze tjalk heeft een Meetbrief gekregen van de KNWV met zeilnummer TA68.

De 'Frou Vaartjes' op het Wad 2020 (foto coll fam de Cneudt)
De 'Frou Vaartjes' op het Wad 2020 (foto coll fam de Cneudt)

Eigenschappen

Plaquette nummer:9475 Zeil nummer: TA68
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Hasselter aak

Bouw

Bouwjaar:1913 Ontwerper:Tjipke Douwes Barkmeijer
Werf:Tjipke Douwes Barkmeijer Werf plaats:Stroobos
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,26 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1913 – onbekend Tjipke Barkmeijer, Stroobos ( Twee Gezusters)
onbekend – 1933 Rinke van der Veen, Koudum ( Oeral Thûs)
1933 – onbekend Jan Vaartjes, Bolsward ( Oeral Thus)
1967 – 2020 Ric de Cneudt ( Frou Vaartjes)

Geschiedenis

1913

10 april 1913

10 april 1913: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gezusters: Meetnummer: L1324N

1942

2021

22 november 2021

22 november 2021: Reactie van Bernd de Cneudt

Dit is het schip wat mijn vader kocht in 1967 te Bolsward van de toen nog aan boord wonende schippersvrouw. Meetnummers L 1324 N en G 6497 N.

Het schip is geen tjalk maar een overdekt ijzeren aakschip, een lichte Friese versie van een hasselteraak. Verschil zit vooral in de afwezige wellingplaat: het berghout bestaat slechts uit een plathalfrond. Het schip is in 1913 in eigen beheer door de werf gebouwd als de "Twee Gezusters", als prototype. Dit heeft er voor gezorgd dat het schip met veel zeeg en mooie lijnen gebouwd is. Later is er nog een verlengd zusterschip gebouwd met als naam "Verbetering" (L 1429 N / G5293 N).

Na de eerste jaren het schip gehuurd te hebben, kocht Rinke van der Veen uit Koudum het van Barkmeijer. In 1933 werd het schip door de weduwe van Rinke van der Veen verkocht aan Jan Vaartjes uit Bolsward. Vanaf dat moment was de naam "Oeral Thûs". De familie Vaartjes heeft hiermee onder meer de stenen van de te bouwen gasfabriek aangevoerd. Later ging hij op de kant werken, maar bleef met zijn vrouw Minke op het schip wonen aan het Kruiswater in Bolsward. In 1964 overleed Jan en in 1967 ging Minke naar een verzorgingstehuis op de wal. Vanaf dat moment heeft mijn vader Ric de Cneudt de "Frou Vaartjes", tot aan zijn overlijden in 2020, opgebouwd tot wat het nu is, een heel fijn recreatieschip wat elk jaar nog in Friesland te vinden is. Thuishaven is het Eemnessersluisje in Eemnes.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht