Gerben van Manen

Gerben van Manen Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het meest aansprekende skûtsje van de hand van Minne Molles van der Werff in Sneek is de in 1911 in opdracht van schipper-brandstofhandelaar Petrus van Vellinga uit Sneek gebouwde 'De Drie Gebroeders' [S993N]. Zoals blijkt uit het bestek dat bewaard is gebleven zou het schip 17,83m lang worden en 3,53 m breed. Volgens de meting, die op 8 mei 1911 te Sneek plaatsvond, waren de werkelijke afmetingen 17,89 en 3,58 m. De bouwers hadden zich dus redelijk aan het bestek gehouden. Het schip werd gemeten op 38,737 ton.

Op 4 oktober 1919 verkocht Van Vellinga het schip aan Willem Bouwhuis uit Poppingawier en kreeg het de naam 'De Onderneming' . Bij de hermeting mat het schip nu 42,109 ton, bijna 3 1/2 ton meer. Mogelijk was de indeling veranderd of de den iets verhoogd. Het werd het eerste skûtsje dat de Stichting Heerenveenster skûtsje in 1956 aankocht. In 1957 werd het omgedoopt in 'Gerben van Manen'. Vanwege zijn witte kleur werd het skûtsje ook wel min of meer spottend' Willem Barentsz' genoemd. Heerenveen zou hier tot 1961 mee zeilen in de SKS, totdat de commissie de huidige 'Gerben van Manen' [L1418N], een Piipster uit 1915, aankocht. In 1961 is het schip gekocht door Ph. J.W.A. Diderich uit Bilthoven. Het schip was toen 4 meter ingekort en van een kajuit voorzien door Niestern Scheepsbouw Unie BV in Hellevoetsluis en omgebouwd tot motorjacht met een sterke motor. De toenmalige eigenaar (onbekend) vond het maar niets, vanwege de zeeën water, die maar steeds iedereen nat maakten. De naam 'Gerben van Manen' bleef behouden.

Eigenschappen

Plaquette nummer:646 Zeil nummer: TA44
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1911 Ontwerper:Minne Molles van der Werff
Werf:Minne Molles van der Werff Werf plaats:Sneek
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,50 m Breedte berghout:3,60 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:53,00 m2 Oppervlakte fok:35,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:88,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1911 – 1920 Petrus van Vellinga, Sneek ( De Drie Gebroeders)
1920 – 1956 Willem Bouwhuis, Poppingawier ( De Onderneming)
1956 – 1961 Stichting Heerenveenster Skûtsje, Heerenveen ( Gerben van Manen)
1961 – 1982 ir. Ph. J.W.A. Diderich, Blaricum ( Gerben van Manen)
1982 – 1985 M.C. Lammers en J. Lensing, Utrecht ( Gerben van Manen)
1985 – 1999 Mw. A.E.M. Diderich / H. Krop / Smits , Amsterdam ( Gerben van Manen)
1999 – 2023 H.L. Krop, Amsterdam ( Gerben van Manen)

Geschiedenis

1911

8 mei 1911

8 mei 1911: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Drie Gebroeders S993N

1938

6 juli 1938

6 juli 1938: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Onderneming G4916N

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht